Dit is puur psychologisch, de ratio is ver te zoeken, in dit geval is het zo dat men weinig vertrouwen heeft in de Euro als 1 land omvalt. Is er veel vertrouwen in de Europese economie dan staat de munteenheid hoger en wordt hij "hard" genoemd.

Het grote buitenland heeft lang vertrouwen gehad in bijvoorbeeld de Nederlandse en Duitse economie, waardoor de Gulden en de Mark altijd hoog stond tov andere munteenheden en dus een harde munteenheid werd genoemd.

Alles draait dus om vertrouwen. Als die er niet is, ook al is het niet terecht, gaat het een keertje mis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het €-systeem wordt verondersteld ( in nationale en Europese akkoorden vastgelegd, enz..) om een onverbreekbare band te scheppen tussen de landen die hiervoor intekenden en aanvaard werden.
De basisakkoorden om aanvaard te worden waren zeer streng. De pointe is dat Griekenland opgesmukte cijfers voorlegde.. om aanvaard te worden. Met gebakken lucht kan men echter niets kopen en verwezenlijken .
Daarom brengt hun gedrag het hele systeem aan het wankelen.