Waarom wordt niet met 1e Kamer oppositieleiders onderhandeld over een oranjeakkoord?

Het lijkt mij, als het kabinet voorstellen door de 1e Kamer wil loodsen, terwijl de regeringspartijen geen meerderheid in de 1e Kamer hebben, dat onderhandeld moet worden met de oppositiefraktieleiders in de 1e Kamer. Wat ik nu zie, dat onderhandeld wordt met Van Haersma Buma, Pechtold, Van der Staaij, enz. Die zitten allemaal in de 2e Kamer. De 2e Kamer beslist toch niet over wat de 1e Kamer moet beslissen?

Antwoorden (3)

Nee het moet EERST door de tweede kamer, als die er goedkeuring aan geven gaat het naar de eerste kamer. Als ze de oppositie in de tweede kamer negeren kunnen ze het wel vergeten in de eerste kamer. De oppositie in de tweede kamer zal hun achterban in de eerste kamer moeten meekrijgen en dat gaat over het algemeen heel makkelijk als ze vóór zijn.

Ik snap wel wat jij bedoelt maar zomaar de oppositie omzeilen zal er zeker voor zorgen dat de mensen in de eerste kamer niet meegaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt daar een goed punt. De vorige keer deed het kabinet dat ook met de fractievoorzitter van het CDA in de eerste kamer. Maar die werd teruggefloten door de fractievoorzitter van het CDA in de tweede kamer. Aangezien de fractievoorzitters van de oppositiepartijen in de tweede kamer ook partijleider zijn is het ook wel logisch dat men zo werkt. Hoewel soms zijn er eerste kamerleden die zich niks laten gezeggen (bijv. vroeger Wiegel VVD).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
corzijlstra
11 jaar geleden
Volgens mij hebben de 1e kamerleden inclusief de fraktievoorzitters van de 1e Kamer een eigen verantwoordelijkheid. Met dat terugfluiten is die fraktievoorzitter van de 2e Kamer volgens mij buiten zijn boerkje gegaan. Ik ben voor afschaffing van de 1e Kamer, maar zolang die nog bestaat moet die mijns inziens ook goed worden gebruikt. Dan mag behandeling in de 1e Kamer geen farce worden.
Lijkt me geen goed idee. De bedoeling is nu net, dat er met een onafhankelijke, frisse, controlerende blik (dus los van de 'waan van de dag' waardoor veel Tweede Kamer-politiek wordt gekenmerkt) gekeken wordt naar een wetsvoorstel dat door de Tweede Kamer al is aangenomen. Missers in de Tweede Kamer, waar iedereen in het heetst van de strijd overheen heeft gelezen, kunnen daar mogelijk nog bemerkt worden.

Verder: als al in een eerder stadium over een wetsvoorstel zou worden onderhandeld in de Eerste Kamer en er daarna nog wijzigen op komen in de Tweede Kamer, vóór het daar wordt aangenomen, dan is dat vooroverleg een vorm van tijdsvoorspelling geweest.
Computoon