Wat is er nodig voor het opzetten van een goede-doelen actie?

Op school hebben we een presentatie gehad over een goed doel dat onderwijs en voedsel verleend aan kansarme kinderen in ontwikkelingslanden. De bedoeling van de presentatie was om onze groep leerlingen aan te sporen tot het houden van een actie.
Nu leek mij leuk om voor de komende maand(en) een ruilactie te houden. De bedoeling hiervan is dat we een klein voorwerp proberen om te ruilen tot waardevoller product,
die we verkopen aan de hoogste bieder om zo geld op te halen. Het volledige ingezamelde bedrag zal dan gebruikt worden voor ontwikkelingshulp.
Alleen is de vraag HOE zet je zoiets op?
Misschien is het een idee om mensen via de
Social media te bereiken en ze zo kunnen bieden op het aangeboden product. Of misschien is van huis tot huis een beter idee..
Wat ik nodig heb is een plan van aanpak bij het inbrengen van dit idee.
Is er iemand die ervaring heeft met het houden van een goede-doelen actie en die weet wat er hiervoor allemaal aan te pas komt?
Tips zijn van Harte welkom.
Ik hoor het graag!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ten eerste: bekendheid. Zorg dat je actie bekend word bij zoveel mogelijk mensen, zodat ze weten wat en waarom, en ze uiteindelijk ook gullere giften zullen doen. (Als zij het ook een goed doel vinden)

Ten tweede: de te verruilen producten en goede instructies voor diegene die ze gaan verruilen. Zamel alle te verruilen spullen in, beoordeel ze en zoek desnoods alle nodige info daarover op om de ruilers goed te laten beseffen wat waardevol is en wat niet. Verder hoe waardevoller iets is, hoe meer je er voor terug "kan" krijgen.

Ten derde: verspreid je acties. Deels op internet, deels huis aan huis of zelfs een soort van ruilbeurs organiseren in bijvoorbeeld een bejaardentehuis. Kijk wat het beste loopt en zet daar meer op in.

Dus zorg voor bekendheid, productiviteit liefst met kwaliteit, diversiteit en dan het belangrijkste, snel beginnen spaart kostbare tijd ;)

Hopelijk kun je hier iets mee, ik wens je alle succes toe :)