Wanneer mag je huur vasthouden?

Sinds 2014 heb ik overlast van mijn onderbuurman. Echt heel akelig, harde bonzen, in de nacht in dronken toestand tegen de muur vallen, janken van de hond, gitaar spelen en hele harde muziek.
Ik moet alles melden bij de woningbouw, ook zij willen hem eruit hebben i.v.m. meerdere klachten en een huurachterstand. Ze zeggen naar de rechtbank te willen, maar dat hoor ik al maanden.

Nu zoveel tijd later ben ik het zat en sta ik ingeschreven voor een nieuwe woning. Ik wil deze strijd niet meer. Het is soms zo erg dat ik bij vrienden logeer of daar mijn huiswerk maak.

Nu vroeg ik mij af of ik bijvoorbeeld in plaats van €566-. ook €250-. per maand aan huur kan overmaken. Zo zet ik de woningbouw op scherp (hoop ik) en ondernemen ze misschien meer actie. Mag ik dit doen? Of breng ik mezelf dan in de problemen?
Want ik heb het recht op een woning zonder overlast.

Toegevoegd na 17 minuten:
Of hoe moet ik het aanpakken zodat ik huurverlaging krijg door deze situatie?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Erna55
8 jaar geleden
Je mag geen huur inhouden vanwege overlast.
redhouse
8 jaar geleden
Klopt je mag geen huur inhouden en dat is voor de woningbouw ook geen pressie.Straks gaan ze nog een rechtszaak beginnen wegens huurachterstand.
Gewoon blijven klagen met meerdere bewoners , dat is het enige wat je kunt doen.
Oja verhuizen , maar dat kost weer eurootjes

Antwoorden (1)

Je verhuurder heeft de plicht om jou woongenot te verschaffen. Als je overlast ondervindt, dan kun je de verhuurder hierop aanspreken. Het maakt niet uit of je huurt van een particulier of een woningcorporatie. Zolang de overlast blijft en de verhuurder hier niets aan doet terwijl je daar wel (schriftelijk dus aantoonbaar) om hebt verzocht, kun je de rechter of de huurcommissie vragen om minder huur te betalen.

Omdat je nog steeds woongenot hebt, maar minder, mag je niet de huurbetaling helemaal staken. Je mag evenmin zonder toestemming zelf minder betalen. Doe je dat wel en de verhuurder stapt naar de rechter om de achterstallige huur te eisen, kun je wel huurprijsvermindering als tegeneis vorderen.

Voorbeeld:
Een echtpaar uit Hilvarenbeek ondervond al jaren dagelijks ernstige overlast van een buurvrouw met twaalf kinderen. De overlast bestond uit lawaai tot diep in de nacht, scheldpartijen en bedreigingen, afsteken van vuurpijlen, afval over de schutting gooien en gluren over de schutting. De huurders betaalden een half jaar slechts de helft van de huur nadat de woningcorporatie niets ondernam. De verhuurder stapte naar de rechter maar de huurders kregen van de rechter gelijk. De verhuurder moest zelfs alsnog maatregelen nemen om de overlast te beëindigen.

"Aldus oordeelt de kantonrechter dat sprake is van een gebrek in de zin van artikel 7:204 van het Burgerlijk Wetboek (BW). Gelet op de omvang van de overlast en het onvoldoende adequaat optreden van Stromenland tegen de overlast oordeelt de kantonrechter het gerechtvaardigd dat de huurprijs van de woning van [eisers] wordt verminderd met de helft totdat aan de overlast die wordt veroorzaakt door de huidige bewoners van [X] 58 te Hilvarenbeek een einde zal zijn gekomen."

https://www.jurofoon.nl/nieuws/3286-5-situaties-waarin-je-minder-huur-betaalt
http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBBRE:2007:BA7188&keyword=%22BA7188%22

Conclusie, in principe mag je niet zelfstandig de huurprijs verminderen, wel kun je dus via de rechter een vermindering eisen totdat de overlast over is. Verminder je wel zelfstandig de huur dan kan de verhuurder jou voor de rechter slepen en als het onredelijk is wat je deed kun je nog veroordeelt worden voor de kosten van de rechtsprocedure ook. Dus bezint eer ge begint....
erotisi