Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe is de aarde nou ontstaan?

Ja weet, dat is niet bekend. Maar er zijn zoveel theorien en weet er een paar, maar welke theorien zijn er allemaal, die knal en dat god het zou gedaan hebben. Maar zijn er daar naast nog meer van die theorien?

Blijf het een raar iets vinden, wat het moet toch echt met niks begonnen zijn :o.

Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je op zoek bent naar een overzicht van theorien, kijk even op wikipedia, de ruimte hier is veel te klein om ergens op in te gaan:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Schepping

Een scheppingsverhaal is een beschrijving van de ontstaansgeschiedenis van de aarde en/of hetgeen zich op de aarde bevindt, zoals deze is overgeleverd in een culturele of religieuze context.

Enkele voorbeelden zijn:

* (Hebreeuws-)Bijbels scheppingsverhaal
* Babylonisch scheppingsverhaal
* Egyptisch scheppingsverhaal
* Oudnoords scheppingsverhaal (Germaans)
* Maorisch scheppingsverhaal
* Taoïstisch Scheppingsverhaal

Daarnaast hebben ook bijvoorbeeld de klassieke Griekse filosofen over de schepping nagedacht. Aristoteles kwam tot de conclusie dat een schepping uit het niets (creatio ex nihilo) niet mogelijk was, omdat dan het opperwezen ineens tot een handeling moest zijn overgegaan, wat hij onwaarschijnlijk vond.

Puranahindoes geloven dat het Heelal wordt gecreëerd, vernietigd en opnieuw gecreëerd in een zichzelf oneindig herhalende cyclus. In de hindoekosmologie bestaat elk universum ongeveer 4.320.000.000 jaar (één dag van Brahma, de schepper) om daarna door vuur en water te worden vernietigd. Daarna rust Brahma één nacht uit, die even lang duurt als de dag van Brahma. Dit proces, pralaya genaamd, herhaalt zich 100 Brahma-jaren (311 triljoen mensjaren) lang, de levensduur van Brahma. We bevinden ons op het moment in het 51e jaar van de huidige Brahma zodat 155 triljoen jaar zijn omgegaan sinds Hij geboren werd als Brahma. Na Brahma's dood zullen eerst nog eens 100 Brahma-jaren moeten verstrijken voordat Hij opnieuw geboren kan worden en de creatie weer kan beginnen. Dit proces herhaalt zich volgens de hindoes oneindig.

De Han-Chinezen dachten dat de Aarde gecreëerd en vernietigd werd in cycli van meer dan 23 miljoen jaar (Ma).

Het concept van enorme hoeveelheden tijd voor het ontstaan van de mens, of ver in de toekomst nadat de mens verdwenen is, was in Europa onbekend. Volgens de Griekse, Germaanse en Keltische mythologie is de Aarde een paar duizend jaar oud. De Thora en de Bijbel geven geen ouderdom. Eeuwenlang geloofden Westerse wetenschappers, filosofen en theologen dat de schepping niet ouder dan een aantal duizend jaar kon zijn. Een uitzondering was Aristoteles, die dacht dat de Aarde en het heelal al oneindig lang bestonden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niemand was erbij, dus er zijn geen ooggetuigen... Dus met absolute zekerheid is er niet over te spreken, dus dan blijft het in feite zoeken naar de best mogelijke wetenschappelijke verklaring...

Ik kan je er nog een aan toevoegen zelfs... In de Plejaden is een planeet van liefde met vergevorderde intelligentie... Een planeet van liefde is erg kwetsbaar, want één egogedachte van: ik neem de planeet over als president is al een bedreiging van de hele planeet, omdat niemand zich zal verzetten... Dus zijn ze op zoek gegaan naar een geschikt verbanningsoord, dus een soort Elba in de geschiedenis... Zij kwamen bij de aarde uit en hebben gezien dat hun dna niet liep op de aarde, ze hebben daartoe dna-strengen op de aarde losgelaten hopende dat er intelligent leven uit zou ontstaan, vandaar dat er apen zijn en mensen, zo gelijk in dna en toch zo verschillend in bewustzijn...
En daarmee hebben ze een verbannningsoord voor de pleiaden planeet gecreëerd en wij noemen dat nu de aarde... Want de mens hoort niet noodzakelijkerwijs op de aarde zoals een plant of boom, die moet wortelen, mensen zouden mogelijk kunnen vertrekken als ze levensomstandigheden meenemen...

Dus dit is weer een theorie...

Ik zeg je de aarde moet met niets begonnen zijn, anders was het niet het begin, alles begint namelijk met NIETS...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Alles begint met niets ja, maar hoe kan je van niets nou iets maken...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Is dat niet het grote mysterie, dat ondoorgrondelijk lijkt...
AWM
16 jaar geleden
Ik snap niet waarom er sprookjes verteld worden in antwoord op een serieuze vraag.
Als je mij vraagt, is de aarde geschapen door God.
Ik kan dat niet bewijzen hoor, maar dat is ook niet de bedoeling ervan.

En ik KAN niet in de evolutietheorie geloven omdat die nog rammelt aan veel kanten, en er wordt eerst dit beweert en dan weer dat. Voor mij te onbetrouwbaar allemaal. En het heeft tevens GEEN antwoorden op vele andere levensvragen, dit terwijl de Bijbel voor mij alle antwoorden bevat die voor de mens tot nut zijn. En de Bijbel is UNIEK ter vergelijking tot alle andere boeken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
"[D]ie knal" heeft niets te maken met het ontstaan van de aarde, dat was namelijk zo'n 10 miljard jaar eerder.

Sterformatie gebeurt door de samentrekking (onder behulp van de zwaartekracht) van een wolk materie. Dit proces kunnen we tegenwoordig nog waarnemen in bijvoorbeeld de Adelaarsnevel.

De materie begint te draaien, omdat niet gelijktijdig allemaal de nieuw te vormen ster in kan zakken. Er ontstaat dan een soort van draaiende schijf materie. Omdat deze materie ten opzichte van zichzelf niet altijd in uniforme snelheden draait, gaat er ook in de schijf soms wat samenklonteren. Dit hoopt op, met behulp van de zwaartekracht, tot grotere kluiten, langzaamaan totdat je een planeet hebt. Ook dit is nu waar te nemen met een behoorlijke telescoop, bijvoorbeeld in de Orion-nevel - het blijft een doorgaand proces.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Hoe is materie ontstaan? Ik bedoel er moet toch een begin zijn geweest voor alles?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
En hoe kan dat? de theorie en wetenschap zoekt toch allemaal bewijzen. Dan moet die energie toch ook ergens vandaan komen, en anders niet dan zie ik dat verkeerd.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Materie is energie in een andere staat. Bovendien blijkt het totale energieniveau van het universum 0 te zijn. Zie: http://www.youtube.com/watch?v=7ImvlS8PLIo En je zult mij nooit horen zeggen dat er voor alles een begin moet zijn geweest. Ik weet niet wat er gebeurde ten tijde van de kosmologische inflatie, en weet dat de theorie reikt tot een (hele kleine) fractie van een seconde na t=0. Over daarvoor is gewoonweg nog niets nuttigs te zeggen, gebaseerd op huidige kennis. Bovendien weet ik bijna zeker dat je zelf óók niet van mening bent dat er voor alles een begin is geweest. Dan moet je namelijk ook een antwoord gaan geven op de vraag "waar komt god vandaan".
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
God heeft geen begin en eind, dat kunnen wij met ons verstand niet begrijpen nee. Ik ook niet, maar ik geloof het wel.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Maar als god geen begin heeft, waarom ben je dan zo oneerlijk om te zeggen "er moet toch een begin zijn geweest voor alles?" Dat bedoel ik dus. Je zegt eerst dat alles een begin heeft, en later zeg je dat dit niet geld voor god. Een van de twee uitspraken kan niet juist zijn, en dat weet je van tevoren. Je bent dus, willens en wetens, een onwaarheid aan het verkondigen. Ondanks dat je dat niet mag doen overigens, of gelden die regels niet wanneer je een ander probeert te overtuigen van je gelijk? Maar, waarom zou god buiten deze regel vallen? Het lijkt erop dat je hier gewoon een uitzonderingspositie aan het vragen bent; "alles moet X, behalve dit". Waarom zou het universum niet eeuwigdurend kunnen zijn, en god wel? "1 Petrus 3:15 erken Christus als Heer en eer hem met heel uw hart. Vraagt iemand u waarop de hoop die in u leeft gebaseerd is, wees dan steeds bereid om u te verantwoorden. 16 Doe dat dan vooral zachtmoedig en met respect, houd uw geweten zuiver; dan zullen de mensen die zich honend over uw goede, christelijke levenswandel uitlaten, zich schamen over hun laster." Dus, op basis waarvan kom je tot de conclusie dat er voor god hier een uitzonderingspositie gemaakt dient te worden? Kom alsjeblieft met goede redenen, en niet simpelweg "omdat ik dat geloof", want dat is geen uitleg. En het is toch niet zo dat je het niet kunt verantwoorden?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Nou ik zei dat omdat ik dus dacht dat de wetenschap dat zegt, omdat die er naar op zoek zijn. Niet ik.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Tsja, het is makkelijk om tegen de wetenschap in te gaan als deze zegt wat je denkt dat ze zegt, maar vaak blijkt dan toch echt dat ze iets anders zegt. Als je iets tegenkomt waarvan je denkt "dat kan niet kloppen", dan is het vaak omdat dat niet klopt, en wat de wetenschap zegt iets anders is dan hetgeen waarvan je denkt "dat kan niet kloppen" (behalve bij kwantummechanika - dat spoort van geen kant, maar de resultaten zijn belachelijk accuraat).
De aarde is onstaan uit het licht van God om zijn evenbeeld (de mens) op te vestigen en om de schoonheid van zijn schepping te vervolmaken in stoffelijke vorm. Een atmosfeer is hiervoor gevormd en de mens is ontstaan vanuit embryonale vorm en heeft allerlei stadia van levende wezens doorlopen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik denk dat er miljoenen theorieën zijn. Je noemt als het ware de twee uitersten: Een God (of Allah of hoe je hem ook noemt) die heel de boel gemaakt heeft, en, de bigbang waaruit alles ontstaan is (wat iets anders is dan de evolutietheorie, want die verklaard enkel hoe organismen uit andere organismen zijn ontstaan en heeft dus niets met het ontstaan van de aarde te maken).
Tussen deze twee uitersten in zitten vele andere mogelijke theorieën.
Bv. God heeft de bigbang laten ontstaan. Of vanuit de bigbang is een god ontstaan die daarna de aarde geschapen heeft.
Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is een mogelijkheid. Waarom? Omdat niemand het zeker weet!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Dank voor de -1. Graag uitleg erbij, dan weet ik wat ik fout doe en kan ik me verbeteren of een en ander uitleggen...
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Ik geef namelijk naar mijn mening antwoord op de vraag: Maar zijn er daar naast nog meer van die theorien?
In den beginnen schiep God de hemel en de aarde, dat is een kwestie van geloven en dit is wat ik geloof
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
De aarde,daar kan ik me iets bij voorstellen, rietje maar wat is dan de hemel?
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Gods huis om het zo te zeggen, daar waar wij ooit naar toe hopen te gaan
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
@Rietje:
In elk geval niet 6000 jaar geleden. Of 't moet een soort symbolische betekenis hebben.
Denk je dat God alle mensen zo graag zo vreselijk wil pesten, door ons dag in dag uit waarnemingen te laten doen die geheel tegen dat verhaal in gaat?
Ik heb niets tegen God of een god, maar wel tegen een pestende.
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Hij wil niet pesten, Hij heeft het beste met ons voor. En ik geloof dat we Zijn creatie zijn dus in principe mag Hij ons ook regels geven, dat is ook wat Hij heeft gedaan en wie zijn wij dan om daar tegenin te gaan? Maar Adam en Eva wouden beter dan God zijn, willen we dat eigenlijk niet allemaal? Hij wil dat we voor Hem kiezen uit eigen wil.
Het universum is niets bijzonders, het is gewoon het gevolg van een explosie van een supernova waarvan de cyclus veel langer duurt dan bij een supernova die wij kennen omdat de explosie van de supernova die verantwoordelijk is voor het ontstaan van ons universum gewoon veel groter is.

Toegevoegd na 9 minuten:
Het leven of hetgeen wat er verantwoordelijk voor is bestond volgens mij al lang voor de big bang plaatsvond en is volgens mij al eerder verantwoordelijk geweest voor het ontstaan van leven in een andere explosiecyclus van een andere supernova en is overal aanwezig. Je hoeft er alleen water en warmte aan toe te voegen en het begint te evolueren.

Toegevoegd na 7 uur:
Ik denk dat je er niet gauw achter komt waar het leven ontstaan is omdat de basis van het leven er altijd al geweest is en er eigenlijk nooit iets ontstaan is. Dat weten wij niet omdat wij dat niet kunnen snappen.
Wij snappen alleen hoe je moet overleven, verder hebben we geen intelligentie ontwikkeld, dat was immers ook niet nodig. Het belangrijkste is immers altijd voedsel geweest, alle verder intelligentie is overbodig en dus een last.

Toegevoegd na 7 uur:
En ik weet niet of het wel mogelijk is voor ons om te snappen dat het heelal en dus de basis van leven er altijd al geweest zijn.

Toegevoegd na 7 uur:
Lijkt me behoorlijk moeilijk en misschien ben je wel een paar hersenen nodig die vele malen groter is, dan de huidige grote.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
16 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing