Wat zijn de voor- en nadelen van het avond/nachtmens zijn?

Ik ben, zoals je nu wel merkt een echt avond/nachtmens. Ik kan het soms erg laat maken (alleen als ik de volgende dag vrij ben hoor). Ik voel me vaak erg in mijn sas als het weer helemaal rustig is hier en ik de stilte van de nacht hoor en zit dan het liefst nog even achter de pc.
Als ik 's morgens echter vroeg wakker word draai ik me lekker om en slaap dan nog even lekker door, terwijl mijn man (echt een ochtendmens) allang alweer op is, omdat hij het anders jammer vind van de dag.

Tja, dat ervaar ik als nadeel van mijn nachtmens zijn...
Maar die nachtelijke uurtjes, dat zijn mijn uurtjes waar Ik weer zo van geniet!

14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Ja de voordelen zijn zeker die stille uurtje voor jezelf waar je zo van geniet en dan lekker tot rust kan komen.
En de stilte, een mens tegenwoordig maakt dat nog weinig mee. Echte stilte dan, ik denk dat dat wel goed voor je is.

En de nadelen ja, je mist natuurlijk dan meer van de dag.
En wat ik wel weet is dat ALS je lichaam wil slapen je dat niet tegen moet gaan. Als je lichaam erom vraagt dan heeft het dat nodig. Daarom schijnt de nachtdienst ook niet goed te zijn, was laatst op het nieuws. Er wordt een stof in je lichaam aangemaakt zodat je moe wordt en het doet geen goed daar tegenin te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
O daar ben ik het helemaal mee eens, en dan spreek ik uit ervaring voor wat betreft de nachtdiensten! Vreselijk vond ik het dat gevecht tegen de slaap!
En toen hadden we nog 7 nachten achter elkaar pffffffffff!

Andere antwoorden (5)

Ik ben ook een echt nachtmens, als voordeel zie ik een omgeving waar geen afleiding van is en je kunt er lekker van genieten.

En nadeel is je wordt er tolerent aan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nadeel van een nachtmens is dat als je laat opstaat de hele dag laat bent.
Ik kan het absoluut niet,en ben s,morgens altijd vroeg.
Nadeel dat ik er dan ook altijd op tijd in bed lig,dat is voor 11 uur meestal.
Maar ik zit zo in mijn ritme dat ik zomer en winter elke dag om 6 uur eruit ben,en of het nou 1e kerstdag is of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn in feite geen voordelen, je bent of een ochtendmens of een avondmens... Dat heeft te maken met het temperatuursverloop van het lichaam gedurende de dag... Dat ligt vast en daar kun je dus totaal niets aan doen... Leer je te leven volgens die temperatuursschommelingen dan leef je een fit leven en ga je er steeds en categorisch tegenin, dan leef je futloos en slaperig, of zelfs slapeloos door het leven...

Dus als je als ochtendmens ´s ochtends leeft en als avondmens ´s avonds dan leef je gezond... Doe je het niet goed dan leef je ongezond, maar dit geldt niet alleen voor slapen gaan maar voor alles in feite...

Er stond van de week een artikel in vele kranten dat jongeren heden ten dage veel eerder depressief worden omdat ze aan slaapdeprivatie lijden...

Dus onderzoek wat jij voor een mens bent, ochtend- of nachtmens en handel ernaar... Je lichaam zal je dankbaar zijn (en de rest van de wereld net zo)...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn geen nadelen als je je er goed bij voelt en daarbij anderen niet tot last bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het nadeel is dat je vaak actief moet worden op tijdstippen die jou niet zo liggen. Je loopt ook de kans dat je minder daglicht meemaakt en daglicht op je huid en in je ogen is goed voor je stabiliteit.
Het voordeel is dat je in je goede uren weinig wordt gestoord en dan dus heel geconcentreerd kunt bezig zijn met schrijf- of ander denkwerk.