Mag een moeder, omwille van het verkrijgen van bijstand, woning en kinderbijslag, haar kind inschrijven bij haar terwijl hij daar niet woont?

Recent zijn wij tot de conclusie gekomen dat de moeder van de zoon van mijn vriend, hun kind heeft ingeschreven bij haar. Terwijl hij al langer dan 3 maanden bij ons woont. Dit heeft zij gedaan om zo een woning te krijgen en om aanspraak te maken op de diverse uitkeringen. Waar zou je dit kunnen melden?? En wat zijn de consequenties voor haar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker melden, dit heeft ook voor jullie nadelen, de bijstand gaat geld van je vriend eisen, om de uitkering van zijn ex mede mee te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Betekent dit niet automatisch ook dat de gemeente het kind bij jullie heeft uitgeschreven? Het gaat jullie dan dus ook echt aan.
Het is volgens mij gewoon bijstands/uitkeringsfraude

Antwoorden (5)

Dit kan je bij de belasting melden en waarschijnlijk krijgt ze dan een behoorlijke boete thuisgestuurd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat sowieso je vriend degene is die dit moet melden, aangezien het zijn kind is.

Je moet dit in principe melden bij de instanties waar deze vrouw haar uitkeringen van heeft gekregen, dus de gemeente, de verhuurder en de rijksoverheid. Maar ik zou beginnen bij een van de eerste twee, over het algemeen kunnen zij wel zorgen dat het balletje verder gaat rollen.

De consequenties voor haar zullen in ieder geval zijn dat de uitkeringen worden stopgezet en dat zij het te veel gekregen bedrag zal moeten terugbetalen. Of ze ook aangeklaagd wordt wegens fraude/valsheid in geschrifte weet ik niet zeker maar behoort volgens mij wel tot de mogelijkheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij jullie wonen (want dat kan ook tijdelijk zijn) en ergens ingeschreven staan zijn twee verschillende dingen. Als het kind ook daadwerkelijk bij de gemeente en andere instanties bekend is onder jullie adres, dan klopt het inderdaad niet.
De inschrijving is van belang omdat bijvoorbeeld de kinderbijslag in de meeste gevallen wordt toegestuurd naar de ouder waarbij het kind is ingeschreven. Ook kan een ouder dan in aanmerking komen voor de éénouderheffing. Scheidende partners met meer dan één kind kiezen er vaak voor om bij elk van hen een kind in te schrijven, zodat zij beiden in aanmerking komen voor de éénouderheffingskorting.

Kortom het is van belang te weten of het kind al bij jullie stond ingeschreven, want een kind van gescheiden ouders kan wel soms in het ene huis wonen en dan weer in het andere, maar kan niet op twee plekken ingeschreven staan. Zie verder op bijgaande websites.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou eerst heel goed nadenken wat je gaat doen. Waarom zou je dit melden? Je vriend moet zijn kind gewoon bij jullie inschrijven, en wat zij verder doet moet ze zelf maar zien. Je krijgt behoorlijk verstoorde verhoudingen als je dit gaat melden, en de relatie van je vriend en zijn ex moet nog langer mee. Ik zou alleen het kind bij jullie inschrijven en meer niet. Wie weet wat zij weer gaat doen als jullie haar verraden? Jullie winnen er persoonlijk niks mee lijkt mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allereerst rijst de vraag hoelang dit al zo is. Even er vanuitgaande dat deze situatie korter is dan 6 maanden heeft ze van de belastingdienst nog niets gekregen en heeft ze ook nog geen recht op heffingskortingen voor een alleenstaand ouder zoals alleenstaande ouderkorting, aanvullende alleenstaande ouderkorting, inkomensafhankelijke combinatie korting etc.
Voor de belastingdienst heb je hier pas recht op als je minimaal zes maanden in het jaar een huishouding voert met alleen je eigen (of adoptief) kind jonger dan 27 jaar.
Wat dat betreft is er nog niets aan de hand. (tenzij het al langer dan zes maanden zo is) De fatale datum hierin is 1 juli.
Voor de huur van een woning maakt het nu achteraf niets meer uit behalve dat de verhuurder een andere woning kan toewijzen maar ze mogen haar niet op straat zetten.

Voor de uitkeringen hangt het er vanaf of het gaat om een uitkering van het UWV of van de sociale dienst. Bij het UWV kan het alleen gaan om een eventuele uitkering ingevolge de toeslagenwet, deze wet vult een WW (of ziektewet of WAO) aan tot het sociaal minimum maar nooit meer dan je voorheen verdient hebt. Het zou dus alleen kunnen zijn dat ze als gevolg van deze actie een te hoge TW krijgt.
Bij de sociale dienst wordt ook steeds meer gekeken naar inschrijvingen zonder een huisbezoek af te leggen om de daadwerkelijke situatie vast te stellen.
Als dit inderdaad gebeurt is dan heeft ze per definitie een te hoge uitkering. Een alleenstaande heeft met een maximale gemeentelijke toeslag recht op 70% van het sociaal minimum en een alleenstaand ouder 90%.
Mocht ze dus ten onrecht haar kind hebben ingeschreven zal de sociale dienst die 20% gaan terugvorderen. (als er genoeg bewijs is).
Behalve deze terugvordering zullen er weinig consequenties zijn daar de aangiftegrens voor een gerechtelijk onderzoek € 6.000,00 is.
Een bron van dit alles heb ik niet, dit is allemaal puur uit werkervaring geschreven.

Mocht je besluiten om er iets mee te willen doen kan je het beste de gemeente bellen en daar vragen naar de afdeling handhaving sociale zaken. Vanaf dat punt wordt er dan een onderzoek gestart en zal worden besloten of er voldoende bewijs is om een uitkering in te trekken en alleen te herzien van een alleenstaand ouder naar een alleenstaande.

Succes met het nemen van een weloverwogen besluit.