Mag een bedrijf waar je (zogenaamd) wat gewonnen heb je verplichten te betalen voor iets wat je niet wilt hebben of heb besteld?

Vandaag werd ik gebeld door de TNT. Ze bestaan zoveel jaar werdt mij verteld en daarom hebben ze onder 100 inwoners een selectie gemaakt die gene winnen een prijs.

Er werdt mij verteld dat ik een hotelcheque had gewonnen en dat ik daarmee naar diverse landen toe kon. Echter kreeg ik er gelijk achteraan te horen dat ik binnen 14 dagen een factuur op de mat kreeg omdat ik verplicht was om eerst voor 109 postzegels te betalen. Toen ik vertelde dat ik er dan maar van af zag werdt mij verteld dat dat niet kon omdat ik nou eenmaal geselecteerd was. Na een lange discussie kreeg ik uiteindelijk mij zin en is mijn (zogenaamde) prijs ingetrokken.

Nu dus mijn vraag, mag een bedrijf je verplichten te betalen voor iets anders omdat je een prijs bij hun gewonnen hebt?

En dan ook de vraag of dit weer een van de vele valse telefoontjes is die te ronde gaat of dat dit wel eens echt zou kunnen zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dit is niet echt maar oplichterij. Schandalige oplichterij zelfs, hoe verzinnen ze het! Als je werkelijk een prijs zou hebben gewonnen, dan heb je die dus gewonnen en hoef je nergens voor te betalen. 't Is te hopen dat hier niemand in trapt, want dat geld zie je nooit meer terug terwijl er geen postzegels zullen komen... Toegevoegd na 4 minuten: Trouwens, wat een merkwaardig aantal: 109. Waarom geen 100 of 120?

Als je nergens op gereageerd hebt, kan geen enkel bedrijf je wat verplichten om iets af te nemen. Volgens mij is dit een vals telefoontje aangezien ik niet denk dat een groot bedrijf als TNT aan dergelijke agressieve marketing doen/of om 109 postzegels te verkopen. Dat gesprek met call-center medewerker dekt die kosten niet. Je kan je natuiurlijk altijd aanmelden bij het "Bel me niet-register" Dan weet je zeker dat je niet door bedrijven als TNT wordt gebeld en zo ja, dan is het vals: https://www.bel-me-niet.nl/

Natuurlijk kan een bedrijf dit niet verplichten. Dit is gewoon een oplichterij, want TNT zelf zal dit nooit en ten nimmer zo doen. Ik zelf zeg altijd dezelfde zin: "Ik ga geen gesprek met u aan omdat ik niet kan controleren of u bent". Dit doe ik ook bij officiële bedrijven. Bij 'selecteren' zouden ze dus je adres moeten kunnen vertellen en dat kunnen ze niet omdat de telefoon bij hun blijft draaien totdat er iemand opneemt. NIET INTRAPPEN DUS!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100