Bestaan er wegen waar de belijning niet onderbroken is maar ook geen groen middenstuk is?

Op onderstaande website staan wegen waar de zijlijnen duidelijk onderbroken zijn zonder groen middenstuk. Op het andere plaatje staan zijlijnen die niet onderbroken zijn met wel een groen middenstuk. Maar zijn er ook wegen met ononderbroken lijnen zonder groen middenstuk? Zo ja hoe hard mag je daar?

https://www.gawijsopweg.nl/verkeersregels/lijnen-op-de-weg
En wanneer wordt eigenlijk een lijn als onderbroken beschouwd? Is dat als tussen de streepjes al maar enkele centimeters zit of moet de afstand tussen de streepjes groter zijn bijv. een meter of zo? Is er een vaste afstand tussen de strepen? Want sommige lijnen zien er van de verte wel uit als ondoorbroken maar als je er langs rijdt zie je toch wel ruimte tussen de strepen, gelden die als onderbroken of juist niet?
Ik bedoel dus zo'n weg als op plaatje maar dan zonder groen stuk
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=8kkDmdHZ&id=ACBF69BB341F18293D6A9A59E12553BFAEDE7A60&thid=OIP.8kkDmdHZmmmSQnSsnVAErAHaEK&mediaurl=https%3a%2f%2fwww.anwb.nl%2fbinaries%2fcontent%2fgallery%2fanwb%2fportal%2fverkeer%2fveiligheid%2fstrepen-op-de-weg%2fdubbele-witte-streep-met-groen.jpg%2fdubbele-witte-streep-met-groen.jpg%2fanwb%253Aw760&exph=427&expw=760&q=provinciale+wegen+waar+je+80+mag&simid=608050132412204052&selectedIndex=174

erotisi
5 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Plaats reactie
Kan je een tekening maken van wat je bedoelt, want het is mij niet duidelijk. Heb je het nu enkel over de zijlijnen of ook over de middenlijn? Of vraag het zo: Is er een weg met [doorgetrokken/onderbroken] zijlijnen, [dubbele] [doorgetrokken/onderbroken] middenlijn[en], en [wel/geen] groene streep? https://i.ibb.co/qrsYTk4/Untitled.jpg

Antwoorden (3)

De wegen die je bedoelt bestaan inderdaad.
Indien er geen borden zijn die een andere snelheid aangeven, mag je hier 80 km per uur.
Hier mag je trouwens niet inhalen.
Deze wegen zie je voornamelijk buiten de bebouwde kom (provinciale wegen) waar inhalen gevaarlijk is. Dit kan bijvoorbeeld komen door bochten of heuvels.

Onderbroken lijnen, zijn onderbroken lijnen. Je mag hier altijd overheen.
Het klopt dat er verschillen bestaan in afstand. De afstand maakt niet uit, je mag er overheen.
Waar hard gereden wordt (bijvoorbeeld autosnelweg) is deze afstand groot, omdat door hard rijden het optisch 1 doorgetrokken lijn kan lijken.
Bij plekken waar je bijvoorbeeld over de streep mag, omdat aan de andere kant een tankstation is, zijn de afstanden heel klein, omdat je alleen op die paar meter over de streep mag om het tankstation te bereiken.
http://www.autorij-instructie.nl/2008/03/markering-en-belijning/
Zie onderbroken streep voor de afstanden binnen en buiten de bebouwde kom.
De link is oud, maar geldt nog.
De kleine afstandjes tussen de onderbroken streep vind ik niet in een bron.
Toegevoegd op 30 maart 2019 22:08: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
dus als de kantlijnen doorgetrokken zijn (enkele cm) mag je daar 100?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Indien de middenlijn doorgetrokken is en ook de kantlijnen, zonder groen, kun je er niet vanuit gaan dat je zondermeer 100 km mag. Bij groen wel, want dat geeft inderdaad aan: autoweg.
Indien je alles doorgetrokken hebt, wil dit zeggen dat er snelle doorstroom moet zijn. Dit kan inderdaad een stuk autosnelweg zijn, maar ook een dijk, brug.....
Kijk goed naar de borden. Meestal staat er een bord met 80 km of 100 km.
Ik kan er zo snel geen link bij vinden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erotisi, als je een site vindt met zo'n weg, zet deze in de reactie.
Ik vind alleen de doorgetrokken middenlijn met doorgetrokken kantstrepen. Dan geldt inderdaad bovenstaande reactie.
Ik vind geen afbeelding/site met doorgetrokken middenlijn en kantstrepen met kleine openingen.
Indien je die vindt (zonder groen) beantwoord ik weer.
Groet.
LeonardN
5 jaar geleden
Afstand maakt wel uit: Of zou jij hier overheen rijden, met het idee dat dat toegestaan is?:
https://www.google.nl/maps/@52.1336127,4.7022179,3a,75y,120.72h,62.05t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOdtIVWAPmgifaHICYLUflQ!2e0!7i13312!8i6656
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN de link werkt niet
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Error 400 krijg ik als melding
LeonardN
5 jaar geleden
Bij mij werkt deze prima, als ik erop klik. Maar hier een foto ervan:
https://i.ibb.co/mXz3Bx8/lijnen.jpg Als je daar rijdt lijkt het een doorgetrokken streep, juridisch moet je het ook zo zien. In werkelijkheid is deze met enkele cm's onderbroken. Dat zie je enkel bij de onderbrekingen waar je bijna overrijdt, of als je er rustig langsfietst. Hier een uitrit verderop:
https://i.ibb.co/dQCsGyf/lijnen2.jpg En overgang naar werkelijk (juridisch) onderbroken:
https://i.ibb.co/6J5XCWY/lijnen3.jpg
erotisi
5 jaar geleden
https://www.wegenwiki.nl/Bestand:N247_Waterland.JPG
LeonardN
5 jaar geleden
@erotisi Dat plaatje dat jij geeft (waterlanden) is onderbroken. Vergelijk het met mijn derde afbeelding, dan snap je het denk ik gelijk. Daar heb je 1cm vs ~30cm ineen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij foto 1 zou ik er inderdaad niet overheen gaan. Dat mag niet, levensgevaarlijk.
Dan kun je (algemeen) gaan discussiëren dat dit ook een onderbroken lijn is, maar dat is het natuurlijk niet.
Dan kun je (algemeen) gaan discussiëren dat afstand er niet toe doet.
Deze lijn is doorgetrokken met minuscule afwateringsgootjes, die visueel geeneens opvallen als je over deze weg rijdt.
Andere foto's bekijk ik ook.
Wordt vervolgd.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Die foto van de uitrit is wat ik heb aangegeven als voorbeeld bij het tankstation.
De openingen zijn dan heel klein, over een korte afstand, zodat je er overheen mag, indien je daar moet zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erotisi, deze afbeelding is inderdaad onderbroken (middenstreep) met doorgetrokken kantstrepen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Geef jij nu die min LeonardN of Erotisi?
LeonardN
5 jaar geleden
Ja, je zegt in mijn ogen onterecht:
Onderbroken lijnen, zijn onderbroken lijnen. Je mag hier altijd overheen. Terwijl erotisi expliciet vraagt:
Is dat als tussen de streepjes al maar enkele centimeters zit of moet de afstand tussen de streepjes groter zijn bijv. een meter of zo? Ik naar mijn idee voldoende aangetoond dat de situatie zoals in de vraag beschreven bestaat en dat je daar dus NIET overheen mag. "Dan kun je (algemeen) gaan discussiëren dat dit ook een onderbroken lijn is, maar dat is het natuurlijk niet."
Het IS een onderbroken streep, dat is een feit. We moeten het echter zijn als een onderbroken streep, maar vooral door de uitleg van erotisi in de vraag is de zin in je antwoord zo onjuist. Bijzonder, er wordt een berg moeite gedaan om je in te laten zien dat je een gevaarlijk antwoord geeft. In plaat van dat je even waarschuwt in je antwoord dat je er naast zit lach je de situatie weg.
erotisi
5 jaar geleden
De min is niet van mij.
Maar duidelijk is het nog niet helemaal. De situatie is vrij eenvoudig:
Hoe hard mag je maximaal als:
1) de zijlijnen doorgetrokken zijn (met weliswaar telkens een hele kleine onderbreking; dat ik dan als doorgetrokken beschouw ivm afwatering)
2) er twee middellijnen zijn. Waarbij het mij even niet uitmaakt of deze doorgetrokken zijn of niet, dat is er toch alleen voor of je daar mag inhalen. Tenzij het natuurlijk wel uitmaakt voor de maximale snelheid....
3) er is geen groen tussenstuk
4) er staan geen borden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo erotisi,
Ik richt me puur op jou. Als je kijkt naar jouw eerste foto, dan staat er dat de kantstrepen doorgetrokken zijn. Als je goed kijkt, zie je daar ook minuscule openingen voor de afwatering. Dit heet toch doorgetrokken. Laat je niet gek maken door dat ziften van anderen.
Jouw vraag is nu heel duidelijk. Ik kom hier zo op terug.
Ik weet niet of je het dan ook kunt 'aflezen' van de weg.
Tot zo!
LeonardN
5 jaar geleden
@erotisi WAT wil je nu weten, of de middenlijnen onderbroken zijn, of de zijlijnen? De middenlijnen zijn onderbroken de zijlijnen zijn doorgetrokken. In de eerdere reactie had ik het over de middenlijnen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erotisi, indien de kantlijnen doorgetrokken zijn, heeft dit niks te zeggen over de snelheid.
Het is alleen de bedoeling dat je niet in de berm gaat staan. Eigenlijk mag je daar dan niet stoppen, parkeren. Natuurlijk wel met pech.
Het gaat dan puur over de dubbele lijn in het midden.
Onderbroken of niet snap je. (Wel inhalen, niet inhalen).
Een dubbele lijn zonder groen is 80 km per uur (zonder borden, of paaltjes).
Als het nog niet duidelijk is, laat horen.
erotisi
5 jaar geleden
leonard:
Wat ik wil weten is wat de maximale snelheid is op een weg waar er middellijnen zijn (doorgetrokken of onderbroken) mét doorgetrokken zijlijnen. pjjmulder:
Het kan inderdaad zo zijn dat de zijlijnen niets over de snelheid zeggen. Maar ik heb ook ergens gelezen dat onderbroken zijlijnen aangeven dat de weg kan worden overgestoken of doorkruist worden door ander verkeer. Als dat zo is lijkt mij dat de snelheid daardoor juist lager wordt en bijgevolg als dat niet zo is dat je dan juist harder (100) mag.....maar dat laatste lijkt dan toch niet het geval...…..?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://auto-en-vervoer.infonu.nl/verkeer/16551-verkeer-nederlandse-wegen-belijning-en-maximumsnelheid.html
Tekening 3 en 4.
De kantstrepen zijn niet van invloed.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het zal me niet verbazen indien hier binnenkort uniforme afspraken over gemaakt worden.
Eigenlijk wat ze nu al gedaan hebben met groen, kantstrepen die duidelijk onderbroken zijn.
Nu zul je nog altijd op die wegen een bord tegenkomen of een naamplaats met strepen erdoor, zodat je weet dat je buiten de bebouwde kom bent.
erotisi
5 jaar geleden
van alle situaties zijn er afbeeldlingen te vinden op je link maar die van mij nu net niet.....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erotisi, sedert de nieuwe wegmarkering van (ik dacht 2014) heb je hier de complete uitleg en voorbeelden:
De link die jij geeft, geeft precies aan zoals het is sedert de aanvulling nieuwe belijning van 2014
https://www.gawijsopweg.nl/verkeersregels/lijnen-op-de-weg
waaruit bestaan wegmarkeringen en wat betekenen deze:
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/strepenwet1.htm
Meer smaken zijn er niet.
De zijlijnen aan de uiterste kanten, rechts en links van de rijweg met die kleine onderbrekingen, zijn géén onderdeel van de wegmarkeringen die verkeersregels en/of snelheden bepalen. Het is een oplossing van Rijkswaterstaat om het overtollig water rechts en links van de snelweg af te voeren maar zijn géén onderdeel van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2018-07-01#HoofdstukIII_Paragraaf3_Artikel75
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Erotisi,
Het klopt wat je zegt.
Dus als je zo'n weg tegenkomt, dan zijn daarover geen eenduidige afspraken.
Zijn er geen borden etc te zien: 80 km hanteren.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@erotisi, -- maximale snelheid is op een weg waar er middellijnen zijn (doorgetrokken of onderbroken) mét doorgetrokken zijlijnen --- Die kantlijnen met die enkele cm's tussenstukjes zonder verf, spelen geen enkele rol in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990 met betrekking tot een voorgeschreven snelheid. De lijn geldt als Ononderbroken.
Het is een (water)bouwkundige oplossing die de ingenieurs van Rijkswaterstaat hebben bedacht.
Jazeker. Dat zie je bijvoorbeeld bij een rondweg waar 70 of 80 km/uur gereden mag worden en waar je over een bepaalde afstand niet mag inhalen.

Een witte lijn die telkens wordt onderbroken door slechts enkele centimeters geldt als doorgetrokken lijn. De onderbrekingen zijn er om overtollig water weg te kunnen laten lopen, omdat de lijnen een kleine verhoging vormen ten opzichte van het wegdek.
- - -
In de link zie je bij het tweede plaatje duidelijk verschil tussen een onderbroken lijn (midden naast de groene streep) en een doorgetrokken kantstreep met kleine onderbrekingen voor overtollig water.
Toegevoegd op 30 maart 2019 22:09: bron, tekst
Inekez1
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
ik zie geen plaatjes
Inekez1
5 jaar geleden
In de link naar de anwb pagina. Tweede plaatje is exact dezelfde die jij nu bij de vraag hebt toegevoegd in bing.
LeonardN
5 jaar geleden
"Een witte lijn die telkens wordt onderbroken door slechts enkele centimeters geldt als doorgetrokken lijn. De onderbrekingen zijn er om overtollig water weg te kunnen laten lopen, omdat de lijnen een kleine verhoging vormen ten opzichte van het wegdek." Ah, altijd al af zitten vragen wat nu het idee hier achter was.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Inekez1, - quote ... Een witte lijn die telkens wordt onderbroken door slechts enkele centimeters geldt als doorgetrokken lijn. De onderbrekingen zijn er om overtollig water weg te kunnen laten lopen, omdat de lijnen een kleine verhoging vormen ten opzichte van het wegdek. .... unquote,
speelt geen enkele rol in de Wegenverkeerswetgeving. Het is een praktische oplossing van Rijkswaterstaat om overtollig water af te voeren. Als Rijkswaterstaat een betere oplossing aangereikt krijgt, kunnen de strepen morgen weggeverfd worden, en bv heggetjes worden geplant. Behalve een beetje landschap vergroening verandert er niets.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik bedoel dat er kleine stukje niet wit geverfd zijn, speelt geen rol, het is een Ononderbroken lijn, war je niet overheen mag. Heeft niets met een voorgeschreven snelheid te maken.
---Bestaan er wegen waar de belijning niet onderbroken is maar ook geen groen middenstuk is?--- Ja
Ja, zie hier: https://www.wegenwiki.nl/Bestand:N247_Waterland.JPG

---Zo ja hoe hard mag je daar?--- 80 (buiten de bebouwde kom) tot anders aangegeven.
Dat hangt niet volledig af van de kantstrepen. Aangezien dit soort situaties (dubbele middenlijn, zonder groen) altijd buiten de bebouwde kom voorkomt zou je kunnen zeggen dat je er normaliter 80 mag tot anders aangegeven.
Wellicht maakt deze situatie wat duidelijk:
https://www.google.nl/maps/@52.4747993,5.0312565,3a,75y,348.02h,55.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1sYd13sKyHCDGocKxBvhRB6w!2e0!7i16384!8i8192
De ene kant van de weg een doorgetrokken kantstreep (je mag niet langs de busbaankant stoppen en wel aan de bermkant. De snelheid is in beide richtingen natuurlijk gelijk.
De borden (en het feit dat je buiten de bebouwde kom rijdt) bepalen de snelheid.

---En wanneer wordt eigenlijk een lijn als onderbroken beschouwd?--- Verhouding
Dat ligt aan de verhouding van de onderbrekingen en de lijn zelf, er zijn twee type verhoudingen, 1:3 en 3:1.
====
https://tomtheorie.nl/kennisbank/verkeerstekens-op-de-weg/
Onderbroken streep
Er worden overwegend twee soorten onderbroken strepen gebruikt: de onderbroken streep met de verhouding 1:3 die in feite alleen het midden van de rijbaan of het pad aangeeft en de onderbroken streep met de verhouding 3:1 (waarbij de strepen dus drie keer zolang zijn als de onderbrekingen). Deze streep geeft niet alleen het midden aan, maar waarschuwt ook voor het feit dat u bijvoorbeeld bochten, hellingen of andere onoverzichtelijke situaties nadert of dat er een doorgetrokken streep volgt. Deze waarschuwingsstrepen geven dus aan dat u nog voorzichtiger moet zijn dan u al was.
====

De kleine onderbrekingen van ~1cm die je soms waarneemt moet je dus niet als --juridische-- onderbrekingen opvatten. Die verhouding zou meer in de richting van 1:300 lopen. Het heeft een praktische functie geen verkeersreglementaire.
Toegevoegd op 31 maart 2019 13:05: afbeelding
Plaatje bij antwoord
LeonardN
5 jaar geleden
erotisi
5 jaar geleden
de min is niet van mij .
Maar wat bedoel je eigenlijk met 'Dat hangt niet volledig af van de kantstrepen'? In welke zin hangt het wel af van de kantlijnen?
LeonardN
5 jaar geleden
Een bord met 60 maakt er natuurlijk 60 km/u van. Dan kan je niet de strepen aanvoeren.