Waarom wordt het pas warmer na 21 Juni, als de dagen juist korter worden?

Het wordt in de zomer pas warmer na 21 Juni, terwijl dat juist het punt is dat de dagen korter worden. Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dan staat de zon gericht op 'onze' kant van de aarde, waardoor het in zijn geheel een beetje warmer wordt in het hele noordelijk halfrond. De lucht is tegen die tijd aardig opgewarmd, en daar hebben we de hele zomer plezier van. Tegen september koelt het weer langzaam af (de aarde kantelt weer terug), en pas NA de kortste dag in december wordt het hier ECHT koud. Zo is februari ook vrijwel altijd kouder dan december.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je houdt nog een + van me tegoed!

Andere antwoorden (1)

Dit is niet altijd zo hoor want vorig jaar beleefden we de eerste warme dag van het jaar al op 2 april. Op 21 april werd het toen al zomers warm (25.0 graden of meer).