Waarom lopen we in Europa altijd achter op de VS? Kiezen ze in de VS Obama, maken we hier een ruk naar rechts, richting de Bush politiek.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is maar net hoe je het bekijkt. In de VS lopen ze voor met sommige technische zaken, omdat ze een andere markt hebben. Ook kunnen ze vaak sneller reageren op dingen, omdat ze minder lokale politiek hebben dan bijvoorbeeld de EU. Maar ze hebben er een moraal die wij al 50 jaar niet meer hebben, vooral buiten de paar hele grote steden.

Maar pas op, in de VS zouden ze ons CDA een communisten-partij vinden, zo links dat het roodgloeiend zou zijn. Het hele politieke spectrum in de VS ligt in Europese optiek erg rechts. Ik zie de laatste tijd Europa langzaam die kant uit draaien (kijk naar de profilering van de PvdA na den Uyl), de marktwerking, de rol van de vakbond, de uitholling van ons ziektekostensysteem.

Europa heeft doorgaans een voorkeur voor de Democratische kandidaat, omdat de Republikeinen minder oog voor de rest van de wereld hebben. Wij vinden de een rechts(er) dan de ander, maar het is allemaal vrij relatief.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

lopen we daadwerkelijk achter op de VS, ik weet dat de VS een voorbeeldfunctie heeft op de rest van de wereld, maar is deze wel goed en juist, er zijn zat landen, waaronder ook Nederland waar het e.e.a. veeeeeeel beter is geregeld dan in de USA.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik geloof niet dat we achter lopen op de VS, integendeel. In de VS zijn bijvoorbeeld de ziektekosten niet zo goed geregeld als hier.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat we altijd op safe willen spelen, een beproefde strategie gaan we hier dan ook toepassen, ook al is 'ie door een opvolger al achterhaald.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Europa loopt gelukkig niet met alles achter de VS aan, maar het is nu eenmaal een zeer groot en sterk, machtig land. Of je dat nu wilt of niet. Daar kun je je natuurlijk niets van aantrekken, maar dat isoleer je je als land.
"Als Amerika niest, is Europa verkouden..."
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben het niet met je eens. Je kunt politiek niet zo zien. Ieder land heeft eigen problemen/behoeften.

In Nederland heb je bijvoorbeeld dat (een deel van de) immigranten niet goed integreren, met als gevolg meer uitgaven aan uitkeringen en misdaadbestrijding etc. In de VS heb je hele andere problemen, bijvoorbeeld terrorisme en de "zwaardere" gevolgen van de economische crisis.

Je hebt dus verschillende problemen die op verschillende manieren kunnen worden aangepakt. Als in Nederland meer mensen voelen voor een "rechtse" aanpak, kun je niet zeggen dat we daarom achterlopen op de VS die nu net een linkse president hebben gekozen.