hoe best reageren t.o.v mijn stiefzoon en mijn dochter nadat zij ongewild zijn computer geformatteerd heeft ?

mijn dochtertje van 10 heeft zonder het zelf te willen de computer van mijn stiefzoon geformatteerd, ze had de toestemming om zijn computer te mogen gebruiken nadat ze hem opgestart had, maar heeft ongelukkigerwijs een verkeerd programma geactiveerd, en na een kwartier kwam ze me om hulp vragen, het kwaad was heel waarschijnlijk reeds geschied, stiefzoon was op dat ogenblik niet thuis en achteraf vertelde hij dat hij het haar toch zou vragen wat ze juist heeft gedaan. alsof zij zich dat nog zou herinneren !?

Toegevoegd na 1 minuut:
een kind van 10 jaar heeft nog niet de geestelijke "rijpheid" om te bevatten wat het verkeerd heeft gedaan ( of toch ?)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tja dat gebeurd soms.
Ook een beetje dom van je stiefzoon om geen gastaccount aan te maken. Trouwens als hij geenback-up van de data heeft en hij heeft nog niet opnieuw zijn pc geinstalleerd dan kan die relatief eenvoudig data terughalen met gratis/goedkope software. Maar als ze de geestelijke rijpheid niet heeft moet je een kind ook niet zonder toezicht op een pc laten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik sommige kinderen < 10 jaar op de computer bezig zie ..... Maar of dat voor je dochter geld?
Maar als het geen opzet is dan is het (heeeeel) jammer.
(Dus begrip dat je stiefzoon baalt zou ik ook wel hebben.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou ook heel erg geïnteresseerd zijn wat er gebeurd is, een computer raakt niet zomaar geformatteerd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.
Een kind van 10 heeft best de "geestelijke rijpheid" om te beseffen dat ze iets ontzettends stoms heeft gedaan.
Een computer formateer je echt niet zo maar!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, je laat een kind een spelletje spelen maar je legt het kind ook heel duidelijk uit dat het je moet roepen als er iets anders gaat. Verder houd je een kind achter de computer in de gaten op die leeftijd dus eigenlijk is het gewoon jouw schuld!

Het beste antwoord

Mijn zoon van 10 jaar weet prima hoe hij met een computer om moet gaan, ze leren tegenwoordig in groep 3 al met een computer werken, echter de computer staat in de woonkamer zodat ik of mijn partner een oogje in het zeil kunnen houden. Niet alleen om formatteren tegen te gaan, maar zeker om mijn zoon te beschermen. Als ouder is het uw verantwoordelijkheid.

Het kwaad is geschied en eenvoudig de herstel knop bedienen na formatteren werkt niet, om de oude bestanden terug op te halen zal de computer naar een specialist moeten om de bestanden terug op te halen (dit is mogelijk maar wil niet garanderen dat dit ook lukt) computer experts kunnen via de harde schijf in sommige gevallen nog bestanden omhoog toveren.

Wat ik zou doen in uw situatie is het volgende; vertellen aan uw (stief)zoon dat er een ongewenst/ongelukkige probleempje opgetreden is op het moment dat uw dochter achter de computer zat en biedt hem aan om de computer op uw kosten naar een specialist te brengen om te proberen zijn bestanden terug te krijgen.
Leg uw dochter uit dat ze een verkeerde handeling uitgevoerd heeft op de computer en dat het niet zeker is dat haar broer zijn bestanden terug kan krijgen en vraag haar om iets liefs te doen/maken voor haar broer om het goed te maken.

De eerder voorgestelde optie om aan uw zoon voor te leggen om zijn zus wat computerles te geven ben ik het helemaal mee eens.

Succes met oplossen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Een kind van 10 kan al heel goed bevatten wat hij of zij verkeerd heeft gedaan, als tevoren verteld is wat er verkeerd is. Als je met een pc bezig bent " vraagt " hij altijd als je iets wilt opslaan of verwijderen of je dat echt wilt.
Had uw dochter geleerd dat ze niet overal klakkeloos ja op moest zeggen, dan was er niets aan de hand geweest. Hoop dat stiefzoon een back-up heeft gemaakt van zijn bestanden(goede les voor hem), en verder kan hij beter zijn stiefzusje een lesje pc geven, zodat ze dit soort basisdingen leert.
Je zou kunnen zeggen dat in dit geval evenveel slachtoffers als schuldigen zijn
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller had die les moet geven en er ook bij moeten blijven en inderdaad uitleggen hoe je met een pc om moet gaan. Wel een plusje want het gaat om de gemiste uitleg!
Moeilijke situatie. Ik zou proberen te redden wat er te redden valt.
Met het programma getdataback kan je misschien de computer redden.
En daarna (of was het al) : op de C:// zet je alleen windows. Op een andere partitie zet je de documenten en andere bestanden.
Verder maak je een backup van de c:// bv met Ghost.

En verder zal je je stiefzoon moeten sussen, dat zal niet eenvoudig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kind van 10 heeft zeker wel de geestelijke rijpheid om te bevatten wat ze verkeerd heeft gedaan. Kinderen weten het al vanaf jonge leeftijd dat bepaalde dingen niet mogen en dat vaak dingen verkeerd gaan omdat ze gewoon eigenwijs zijn. Maar het is ook mogelijk dat jouw dochter bepaalde computervaardigheden niet mee gekregen, die ze als 10 jarige zeker al zou moeten hebben.

Het is namelijk echt niet zo simpel om zomaar per ongeluk even een harde schijf te formatteren.

Ten eerste start ze een verkeerd programma op. Ten tweede heeft ze vervolgens weer iets opgestart. En vervolgens heeft ze gewoon doorgeklikt terwijl er allerlei dingen te voorschijn kwamen met vragen als "weet u het zeker".

Een ding is zeker, je stiefzoon treft geen blaam, want hij laat zijn computer in goed vertrouwen achter bij je dochter en jou (als ouder ben je verantwoordelijk)!

Maar jij en je partner wel. Omdat je dochter zou moeten weten dat, wanneer ze een verkeerd programma opent deze moet sluiten en als ze niet weet hoe, dat ze het altijd moet komen vragen. Ik kan me voorstellen dat jullie dit wel hebben gedaan en dan ligt het aan je dochter, omdat ze niet geluisterd heeft en zo eigenwijs was om te gaan knoeien.

Het is trouwens heel waarschijnlijk dat je dochter nog ongeveer weet wat er is gebeurd. Met een beetje mazzel heeft je stiefzoon er iets aan met het herstellen van de gegevens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gelijk zeggen dat het zijn schuld is is ook overdreven. Als een kind op de computer gaat ga je er niet vanuit dat ze gelijk de computer formatteert. Sommige kinderen zijn te trots om iets te gaan vragen omdat ze het zelf willen oplossen, en wanneer dit dan niet lukt raken ze in paniek waardoor ze nog dommere dingen doen het uiteindelijk dus helemaal in de soep loopt en in dit geval de computer geformatteerd wordt. Het kan ook zijn dat ze het niet durfde te vragen omdat jullie dan erachter zouden komen dat ze verkeerd geklikt had, wat hetzelfde effect heeft. Anyway, het is gebeurd en je zult beide partijen tegemoet moeten komen, genoemd in onderstaande antwoorden. Maar je moet wel je dochter duidelijk maken dat het niet kan op een computer van een ander en dat ze gelijk moet komen als er iets vreemds is. En haar voorlopig in de gaten houden als ze op de pc gaat. Een account met beperkte rechten is ook nog een optie voor de toekomst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoort te weten dat je kind te trots is om iets te vragen of het juist niet durft te vragen. Verder hoor je er bij te zijn en je kind heel duidelijk uit te leggen wat het wel en niet mag doen. Sorry, maar dit is helemaal de schuld van de vraagsteller. Als je dit allemaal niet kan of wil opbrengen moet je je kind niet aan die computer zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, "zoon" heeft reeds gemeld dat zij niet nog eens de kans zal krijgen om op zijn computer te gaan surfen ......