Sowieso betaal je op z'n minst twee mensen. Namelijk je rijinstructeur en je examinator. De tijd die de examinator in de auto zit is overigens niet alle tijd die je moet betalen. Er zit ook nog een stukje administratie aan vast. Wat vervolgens gecontroleerd moet worden.

Verder zit er nog de kosten van een eigen verklaring aan vast.
http://www.rijbewijsinfo.nl/autorijbewijs/rijbewijs/Rijexamen_Eigen-verklaring

Vaak zit er nog een uur rijles aan vooraf, die jouw rijschool en dus bij optelt, soms nog met iets extra's want als rijschoolhouder verdien je niet echt veel.

Kortom een groot deel van de kosten zit vaak ook gewoon bij de rijschool (dat is ook logisch want je leent hun auto en het kost een uur werktijd).

Toegevoegd na 2 minuten:
De werkelijke kosten zijn maar: Praktijkexamen B € 93,30. Dus uiteindelijk valt dat best wel mee. De rest is dus de rijschool.

http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2011/03/01/wat-kost-een-cbr-examen-dit-zijn-de-tarieven-2011/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Omdat er een monopoly heerst in rijexamens. Er is maar een bedrijf, het CBR dat dit organiseert en dan kan je vragen wat je wilt. Er wordt waarschijnlijk niet echt efficient gewerkt en dan zijnde overhead kosten hoog.