Wat houdt het associatieverdrag tussen Nederland en Oekraïne precies in?

Op tv hoorde ik over dat er op 6 april een referendum wordt gehouden over het associatieverdrag tussen Nederland en Oekraïne. Maar, is dit associatieverdrag er al, of wordt hier op 6 april juist over gestemd? En wat houdt dat referendum precies in?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Het associatieverdrag met Oekraïne is erop gericht om de handelsrelaties tussen de EU en Oekraïne te verdiepen en aan te moedigen, en de oostelijke grens van de EU stabieler te maken. Daarnaast moet er samenwerking op het juridische vlak naar een hoger niveau gehesen worden om democratie, algemene veiligheid zowel in Europa als in Oekraïne te versterken. Het economische beleid en de regelgeving van Oekraïne en de EU worden op elkaar afgestemd.

In de associatieovereenkomst zijn onder andere de volgende afspraken opgenomen:
◾Het verminderen of opheffen van import- en exporttarieven
◾Samenwerking op vlak van het buitenlandse beleid en veiligheidsbeleid
◾Duurzame ontwikkeling en stimulering van multilaterale relaties
◾Het bestrijden van corruptie en georganiseerde criminaliteit
◾Goed bestuur en rechtsorde
◾Het tegengaan van de verspreiding van massavernietigingswapens

De overeenkomst betekent echter niet dat Oekraïne een kandidaat-lid van de Europese Unie wordt. Dat komt ook niet dichterbij als resultaat van het associatieverdrag.

Op 6 april kan hierover gestemd worden in een referendum.

Toegevoegd na 1 minuut:
Op 6 april 2016 wordt in Nederland een raadgevend referendum gehouden. U kunt dan stemmen over de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie (EU) en Oekraïne. In deze overeenkomst hebben de EU en haar lidstaten afspraken gemaakt met Oekraïne over politieke en economische samenwerking, en vooral over handel.

Waarover gaat het referendum?
Op het stembiljet komt de volgende vraag te staan: bent u voor of tegen de wet tot goedkeuring van de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne? De Referendumcommissie heeft deze vraag bepaald. Via de ‘wet tot goedkeuring’ wordt ingestemd met de associatieovereenkomst. De Eerste en Tweede Kamer zijn met deze wet akkoord gegaan. Bij het referendum kunt u laten weten of u het daarmee eens bent of niet.
SimonV