Wat houden stedenbanden precies in?

Wat houdt dit precies in? Zo zie je bij Vlissingen drie stedenbanden staan en bij Rotterdam meerdere zustersteden, stedenbanden en zelfs zusterhavens? Wat zijn dit precies, hoe officieel is dit en wat zijn de voordelen die je normaal niet zou hebben?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K
ItisILeClerc
11 jaar geleden
snoepreisjes van gemeenteraadsleden op kosten van de belastingbetaler?

Antwoorden (2)

Dat wordt Jumelage genoemd. Hieronder lees je meer hierover:

Een partnerstad (of zusterstad) is een plaats, meestal in een ander land, waar een gemeente vriendschappelijke contacten mee onderhoudt. Dit verband wordt jumelage genoemd. Vaak gaan de contacten zo ver dat de partnersteden elkaar over en weer bijstaan. Dit wordt dan een stedenband genoemd. De stedenbanden worden onderhouden door de gemeente zelf en/of een of meer particuliere organisaties binnen deze gemeente.

In sommige gevallen wordt er een partnerplaats gevonden die qua benaming bijna hetzelfde is. Zo heeft het Nederlandse dorpje Tollebeek (gemeente Noordoostpolder) als partnerstad de Belgische plaats Tollembeek (gemeente Galmaarden), het Nederlandse Nieuwpoort (gemeente Liesveld) met het Belgische Nieuwpoort, het Nederlandse Soest met het Duitse Soest (Noordrijn-Westfalen), het Nederlandse Epe met het Duitse Epe (gemeente Gronau), de stad Dordrecht met het Zuid-Afrikaanse dorp Dordrecht en het Nederlandse Zwijndrecht met het Belgische Zwijndrecht.

Op deze site vind je welke steden een stedenband met elkaar hebben:
http://www.stedenbanden.nl/detail_page.phtml?page=home
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een stedenband heeft weinig praktisch nut.
Maar dat hoeft ook niet.

Hij dient voornamelijk om lokale bestuurders de mogelijkheid te geven, om gratis (op kosten van de gemeente) vakantie te vieren in het buitenland.