Echtgenoot overleden, wat moet een vrouw allemaal gaan regelen?

Het gaat om mijn vader die gisteren overleden is (66), maar ik stel de vraag voor mijn moeder. (63).
Er komt natuurlijk veel op haar af. Wat moet ze allemaal doen en wat gaat automatisch?
Ze heeft zelf bijvoorbeeld (bijna) geen inkomen. Mijn vader was gepensioneerd. Moet ze nu b.v. een weduweuitkering aanvragen, of gaat dat automatisch? Moet en kan ze nu huursubsidie aanvragen? Belasting inlichten?
Ik gooi het maar in de grote groep zodat jullie kunnen gaan roepen, dan hoef ik zelf niet alles op te gaan zoeken.
Alvast bedankt!

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Van de instantie die ouderdomspensioen betaalde aan je vader, heeft je moeder waarschijnlijk een weduwenpensioen te goed ter groote van circa 2/3 vanhet ouderdomspensioen (mits je vader niet eerdee getrouwd was. Dus daar informeren en aanvragen. Toegevoegd na 4 minuten: Als het goed is kreeg je moeder jaarlijks van de Belastingdienst de algemene heffingskorting uitgekeerd mits het aangevraagd was.(In 2010 € 2007 in 12 maandelijkse termijnen). Dat gaat stoppen. Toegevoegd na 9 minuten: Nabestaandenuitkering Anw als u geen kind onder de 18 heeft Heeft u geen kinderen die jonger dan 18 zijn, dan krijgt u een nabestaandenuitkering Anw als: uw partner in Nederland woonde of werkte, én u jonger dan 65 bent, én u voor 1 januari 1950 geboren bent óf u voor minstens 45% arbeidsongeschikt bent. Het maakt niet uit of u getrouwd was of samen woonde met uw overleden partner. De Anw is circa € 1.113 per maand bruto

Bronnen:
SVB

Allereerst mijn condoleance met het verlies van je vader. Als er een uitvaart verzekering is zal deze een deel van de taken over kunnen nemen ook krijg je een draaiboek wat je allemaal moet regelen na het overlijden van je vader.Zelf even nakijken wat voor verzekeringen er allemaal lopen,misschien toch nog iets voor de oude dag. Wens je familie veel strekte toe met het verdragen van zo'n groot verlies.

Gecondoleerd met het verlies van je vader. Mijn vader is in november overleden en dan staat je hoofd zeker niet naar een heleboel geregel.Ik heb veel gehad aan de "checklist"op www.wateroverblijft.nl Sterkte.

Bronnen:
www.wateroverblijft.nl

Gecondoleerd met dit verlies. Een tip voor een aantal praktische zaken die opkomen bij een overlijden vindt u wellicht op www.wateroverbijft.nl. Sterkte de komende tijd.

Gecondoleerd met dit verlies. Je zult ook het pensioenfonds waarvan je vader zijn geld kreeg moeten inlichten.En verder zal je bank moeten inlichten als ze een en/of rekening hebben.Deze kan je laten zetten op haar naam en op een van de mantelzorgers(zoon/dochter).Zodat deze ook boodschappen voor haar kan doen en betalen.Dit moet je ook zo gauw mogelijk regelen met de bank.De belasting ook inlichten zodat zij huur en zorgtoeslag krijgt.Tevens is het raadzaam om haar te laten voorzien van een alarm zodat er bij een calamiteit een van jullie die in de buurt woont gebelt kan worden.Ze kan namelijk vallen of onwel worden zodat er iemand naar toe kan komen om de deur te openen en de desbetreffende arts of instantie op te vangen.Daar ikzelf ook mantelzorger ben weet ik waar het hier om gaat.

Allereerst gecondoleerd. Mijn ervaring is dat je het overzetten van bankrekening niet te vlug moet doen. Als je pincodes ed. van je vader weet kun je het beste de bankrekening even door laten lopen zoals het is omdat de bank alles meteen blokkeert.

Zo snel mogelijk alles stop zetten kwa maandelijkse betalingen om dat de na bestaande er voor opdraaien.. Toegevoegd na 31 seconden: Gecondoleert.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100