Heeft een Bezoar echt bepaalde (geneeskundige) krachten of is dit een fabeltje?

Een Bezoar is een steenachtig iets wat soms voorkomt in de maag of darm van een dier. Vroeger geloofde men dat er bepaalde krachten aan de steen verbonden waren. Nu las ik vd week een artikel waaruit blijkt dat er nog steeds mensen in geloven. In hoeverre zou de bezoar echt geneeskundige of bepaalde andere krachten kunnen bezitten? En voor welke toepassingen wordt het dan gebruikt? Zijn er speciale stromingen mensen die er in geloven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Bezoar of maagsteen, heeft geen geneeskundige kracht, vroeger dacht men dat wel, maar dat was met heel veel andere dingen ook zo, die later ook fabeltjes bleken te zijn, maar je weet maar nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat maakt in de praktijk soms niet zo veel uit, veel geneeskundige ingrepen hebben ook maar in een klein deel van de gevallen resultaat en het effect van een placebo kan soms nog groter zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een bezoar of enteroliet is een vast, steenachtig lichaam dat voorkomt in de maag of in de darm. Een bezoar kan worden veroorzaakt door het inslikken van haar, bijvoorbeeld bij katten en knaagdieren. Soms worden opzettelijk stenen ingeslikt door dieren om hun spijsvertering te verbeteren.

Vroeger dichtte men heilzame kwaliteiten toe aan de bezoar; de steen werd beschouwd als een geneesmiddel tegen alle mogelijke kwalen.

Soms komen bezoars bij de mens voor. Vooral de volgende oorzaken zijn beschreven:
. Trichobezoar: bevat haar, wordt het meest gerapporteerd. Haar wordt blijkbaar nauwelijks in de maag verteerd. Een variant hiervan is: Rapunzel-syndroom: een trichobezoar die niet alleen in de maag zit, maar ook in de twaalfvingerige darm.
. Phytobezoar: een brok plantenresten, belangrijkste oorzaak lijkt tannine. Een frequente oorzaak hiervan is (onrijp) sharonfruit.
. Medicatie
. Poedermelk (babyvoeding)
. Voedsel.
. Ingeslikte steentjes.