Wie is het eerst aan de beurt als een andere kassa opengaat in bijv. een supermarkt ?

Stel je stat in de rij voor ene kassa en ziet dat er een andere kassa opengaat. Je bent d eeerste en gaat er gelijk heen ondanks dat je meer achter stond in de eerdere rij ben je nu eerder dan een klant die nog ergens anders wachtte. En toch meent deze vrouw in dit geval weer te moeten zegge ' volgens mij was ik eerder ' .. euhm nee ik was eerder volgens mij want zij was druk met iets anders terwijl ik open de ruimte inkijk!! Hoe zit het nou precies?

Toegevoegd na 3 minuten:
De kassiëres zijn zelf ook niet altijd even duidleijk, zeggen ze dat een kassa opengaat en dat de eerste volgende aan de beurt is terwijl ze de hele rij aankijken. Wie is de eerstvolgende dan ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Daar zijn geen " geschreven" regels voor. Hetzelfde als een kruispunt waar rechts voorrang heeft en waar 4 auto's uit alle richtingen staan te wachten. Iedereen komt van rechts, dus iedereen heeft " voorrang"
De gene die als eerste gas geeft, neemt hiermee dus het voortouw en de rest volgt daarna vanzelf. Dus in theorie zou het zijn, de gene die als eerste actie onderneemt, de eerst volgende klant is. Als je uitgaat van eerst volgende wachtende klant, dan is het de gene die op dat moment aan de beurt is zijn spullen op de band te leggen, maar daar nog niet aan begonnen is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Volgens mij is het gewoon: wie eerst komt, die eerst maalt. Bij twijfel bepaalt de 'gastvrouw in wiens huis' je vertoeft wie eerst komt. Als iemand zegt: volgens mij was ik iets eerder, kun je zeggen: u hebt gelijk. :)

Alle gekheid op een stokje: in de praktijk zijn de caissiëres wel zo handig aan te wijzen wie aan de beurt is: "de eerstvolgende aan die kassa kan bij mij komen aansluiten". Geen misverstand meer.

En helemaal bij twijfel: gebruik je gezond verstand en een stukje beleefdheid (geldt zeker ook voor die mevrouw die je aansprak).

Toegevoegd na 1 minuut:
Volgens mij is de eerstvolgende degene die zijn/haar spullen nog niet op de band heeft gelegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En tikje op de schouder wekt dankbaarheid ipv irritatie, en hoezo haast..... Je bent zo gehaast als je je zelf maakt. Die 2 minuten die je even moet wachten....... Het is leuker om eens een ander een plezier te doen dan alleen An jezelf te denken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal eens! De eerstvolgende is de eerste die nog geen spullen op de band heeft gelegd. Is er geen band (in een andere winkel, de bruna bijv) dan dus de eerste die aan de beurt is. Tikje op de schouder en vragen of men naar de andere kassa wil is wel zo aardig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik word veel meer geërgerd door mensen die snel bij een nieuwe kassa aanschuiven omdat ik toevallig naar links keek of met mijn kinderen bezig ben dan van een tikje op mijn schouder hoor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een tipje op de schouder, of gewoon "mevrouw, die kassa gaat ook open" is echt niet raar....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh, en irritatie, ik meen echt serieus dat het leven veel leuker wordt als je je aan dit soort dingen je niet zo ergert.
Een beleefdheidsdingetje...
Er zijn veel andere dingen waar je je energie beter aan kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Coen, dat 'beleefde' was niet aanmatigend richting jou bedoeld in jouw specifieke geval. Ik bedoel het in zijn algemeenheid. Het feit dat je hierover nagedacht hebt en in GV hier een vraag over hebt gesteld siert je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als er nu al 2 kassa's open zijn, dan zijn er altijd 2 mensen de eerst volgende klant toch? Hoe werkt het dan?
Het is niet zo dat de eerste komt eerste maalt .
Het meisje achter de kasse zegt altijd !
De eerst volgende kan bij een andere kassa betalen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou altijd, altijd... sommigen zijn daar echt te verlegen voor en in sommige winkels openen ze gewoon een kassa, verder niks.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
C+ al zeggen ze het niet altijd, het lijkt me pure logica, en geen nieuwtje dat iemand die al langer staat te wachten niet nog een keer achter de gehaaste en o zo wakkere mensen hoeft aan te sluiten.
diegene die in de rij staat en waarvan de spullen nog niet op de band ligt, dat vind ik persoonlijk het meest eerlijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Nederland is dat degene die het beste zijn of haar ellebogen gebruikt, of ie nou in die andere rij vooraan stond of niet. In de meeste buitenlanden is dat degene die in de eerste rij als eerstvolgende aan de beurt was geweest. Nederlanders hebben niet voor niets een onbeleefdheidsreputatie in het buitenland. In Engeland staan de mensen ook in de rij voor de bushalte. En in de super staat er één rij, op afstand van de kassa's, en roept de caissière die vrij is de eerstvolgende klant - eerlijker kan niet.
Ik ben het overigens niet met je eens dat jij in de beschreven situatie als eerste aan de beurt bent. Want als die tweede kassa nou niet was opengegaan en andere dame voor jou had ook even zitten suffen, was je haar dan gepasseerd?
Ik ben het wel met je eens dat de caissière van de nieuw geopende kassa duidelijker de klant mag aanspreken die volgens haar aan de beurt is. Maar misschien weet zij het ook niet goed en houdt ze daarmee de Hollandse botheid in stand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat klopt! Ik was ook in Engeland, Londen en het viel mij ook op dat ze daar een stuk beleefder zijn dan hier en dat wij eigenlijk gewoon onbeschoft zijn. Inderdaad als je in de rij staat, dan mag je echt niet doorlopen, je staat dan voor zo'n zwiepdeurtje en pas als de mevr roept Next dan ben jij pas aan de beurt. Ook op veel plaatsen zoals de tram en metro staan van die hekken om de rij te "sturen" en oh wee als je voordringt. Of uit de rij ontsnapt als er een andere open gaat. Je moet er echt op je beurt wachten. Bij de bushalte ook, je mag echt niet vooraan gaan staan. Daar zouden wij nog wat van kunnen leren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dorske en bigmomma. Jullie hebben beide gelijk. Wie het meest assertief is het hardst roept windt. In veel landen gaat het anders. UK, FR, IT en last but not least Wallonië
Bij onze Alert Heijn, als ik moet bijdraaien, zeg ik altijd de eerstvolgende in de rij mag ook bij mij komen afrekenen. De eerst volgende in de rij is in dit geval de eerste in de rij die zijn/haar boodschappen nog niet op de band heeft gelegd.
Zijn er meerdere kassa's open, dan is het inderdaad wie het eerst komt die het eerst maalt, maar dan wel een van diegene die vooraan in de rij stonden. In de praktijk gaat dit eigenlijk altijd goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die het eerst komt is het eerst aan de beurt bij een andere kassa.
Mocht er iemand daar niet mee eens zijn dan negeer je hem/haar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hm.... al lezend (en smerend met mijn zonnebrand) ;-) vraag ik me af wat dit zou kunnen zeggen over sociale vaardigheden. maar wie komt dan eerst? de persoon die het snelst is (meestal de persoon die achter in de ander rij stond)of de persoon die al het langst in de rij staat (vlak vooraan dus)?
KennisDelen
11 jaar geleden
@Samuel: Je wordt zelf zeker vaak genegeerd?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Kennisdelen: zoals de waard is .....
KennisDelen
11 jaar geleden
Gezien je tweede zin kan ik me namelijk niet anders voorstellen...
KennisDelen
11 jaar geleden
Waarom zo "onaardig"?
hier zeggen zeg: de eerste die aan de beurt is mag naar deze kassa komen.

en dan moet je ze zien haasten... ze willen allemaal als eerste aan de beurt zijn, en helemaal het volk wat achteraan in de rij staat.

(ik blijf dan staan, want iedereen heeft zo'n haast dat ik fijn aan kan sluiten en zo aan de beurt ben)

het zou wel netjes zijn als je achter de persoon blijft die VOOR je aan de beurt is, of aan de beurt zou zijn, maar dat is een kwestie van normen en waarden waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(dus niet voorkruipen als je zonder extra kassa ook nog niet aan de beurd was bedoel ik dus) iemand die niet even op staat te letten kan je ook kenbaar maken dat de andere kassa open gaat, maar wellicht staat daar binnen een paar tellen ook al een rij.
Er zijn geen echt vaste regels voor, in elk bedrijf doet men het anders of men doet juist niets en laat het over aan de klant.

Bij ons is het: wie het eerst komt wie het eerst maalt.
Ik attendeer dan ook graag de mensen voor mij dat er een andere kassa opengaat en blijf zelf staan terwijl zij naar de andere kassa gaan en blij zijn dat ik hen erop geattendeerd heb. Op die manier schuif ik zelf ook op naar voren.
Een win-winsituatie.

Zelf vind ik het vervelend om mezelf te stressen om zoiets, dus doe ik het op mijn manier.
11 jaar geleden
Dat hangt van de situatie en de wellevendheid af.
Formeel zal de gene die het eerst, zonder een ander weg te drukken daar aan de beurt zijn.
Het is een NIEUWE situatie, mensen die wat verder weg staan en de winkel goed kennen kunnen anticiperen op "kassa bij".
Vooral mensen die weinig hebben kunnen snel reageren.
Regels zijn er niet voor dus moet fatsoen en redelijkheid de maatstaf zijn.
Vergelijkbaar met als je voorrang verleent of krijgt als je weinig spul hebt en de band toch volgelegd moet worden voor je afrekent.
Waar wij wonen is daar nooit ruzie om, heeft iemand echt haast dan moet immers ook daar ruimte voor zijn.
Lang soebatten zorgt alleen maar voor meer vertraging, behandelt dus een ander zoals uzelf behandeld had willen worden.