Weten jullie de bijnamen van de dagen van de week?

Bijv. maandag = wasdag
woensdag = gehaktdag
Vrijdag = visdag
Verder kom ik niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
19.3K

Het beste antwoord

Maandag - Wasdag
Dinsdag - Strijkdag
Woensdag - Gehakt-en Versteldag
Donderdag - Kuisdag
Vrijdag - Visdag
Zaterdag - Klusjesdag
Zondag - Kerkdag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zaterdag - Stapdag!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Genoemd naar
Nederlandse naam in Romaanse talen in Germaanse talen
zondag God zon
maandag maan maan
dinsdag planeet of god Mars Germaanse god Tiwaz
woensdag planeet of god Mercurius Germaanse god Wodan
donderdag planeet of god Jupiter Germaanse god Donar
vrijdag planeet of godin Venus Germaanse godin Friia
zaterdag sabbath planeet Saturnus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor de woensdag hadden wij vroeger(in het oosten des lands) de uitdrukking woensdag=stieseldag.
Stiesel is dialect voor stijfsel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het was maandag wasdag, nu doen de meesten het in het week-end om goedkoper uit te zijn met de stroom.Maandag is koppijndag voor velen vanwege het vele drinken in het week-end.Dinsdag is bijkomdag, woensdag hier marktdag zodat het hele dorp die nog niet of niet meer werken de wekelijkse boodschappen te doen.Donderdag is het huishoudboekje bijhouden om te zien hoe de Vrijdag gepland zal gaan worden.qua werk of schoonmaken van het huis.Zaterdag is uitslaapdag en daarna de boodscappen in huis proberen te krijgen die op woensdag niet op de markt waren.Zondag:als er een gezin is gezamelijk naar de speeltuin met mooi weer en in een winterweek een boswandeling.