Op welke leeftijd word de inkomen samen opgeteld als je bij iemand in woont ?

Ik ben 21 en ik woon tijdelijk bij me Tante, heb me nog niet ingeschreven heb wel zo gedaan dat ik post ontvang van OHRA en UWV.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Opgeteld waarvoor en door wie? Voor de inkomstenbelasting, voor een eventuele huurtoeslag, voor een uitkering die tante of die jij ontvangt (en wat voor uitkering dan?), voor de gemeentelijke belastingen, voor het lidmaatschap van een vereniging die inkomstengrenzen hanteert? Voor een hypotheek?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik hoor een keer als je bij je ouder(s) woont en je zoon of dochter word 23 dat er dan de beide inkomen op word geteld en dan gaat er wat geld van je ouder af
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat om een tante, dus de twee zijn geen naaste familieleden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Notime: maar nogmaals: door wie zou dat opgeteld worden? Ons land kent nogal wat inkomensafhankelijke regelingen, dat begint al bij het belastingstelsel in verschillende schijven. Voor bepaalde inkomensafhankelijke regelingen worden - in bepaalde omstandigheden - inkomens van partners of andere medebewoners (deels) meegeteld. Ik noem al wat dingen op in mijn eerste reactie, die zal ik niet nog een keer herhalen. Maar wat bedoel je precies? Waarvoor en door wie zouden inkomens wel of niet opgeteld worden?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je bent trouwens verplicht om je in te schrijven op het adres waar je daadwerkelijk woont. Tenzij het maar voor drie of weer weken is of iets in die orde van grootte, dan is het gewoon een logeerpartij en moet je hooguit als je een uitkering ontvangt van het UWV en afhankelijk van het type uitkering, een tijdelijk verblijfs- of verpleegadres doorgeven bij het UWV.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lies, me vader zei dat paar jaar geleden hoe en wat kan ik u niet vertellen. UWV weet dat ik hier tijdelijk woon alleen de gemeente van hier nog niet, en omdat me Tante ID kaart is verlopen en het even niet kan verlengen gaat het ook even niet. Mag je ook een kopie van je rijbewijs gebruiken ? Ik '''woon'' hier al 3 maanden
fisbel
9 jaar geleden
Vergeet wat vader heeft gezegd.
Consequenties voor tante vanwege het inwonen kunnen er zijn als ze huurtoeslag heeft. Ook als ze bijstand heeft. Andere uitkeringen
De Toeslagenwet zorgt voor een aanvulling op een aantal uitkeringen tot het sociaal minimum. Het gaat bijvoorbeeld om een inkomen voor tante zoals WW, WAO, WIA of ZW-uitkering. Het inkomen van een medebewoner (jouw inkomen – studiefinanciering telt niet mee als inkomen ) telt dan mee voor het bepalen van het recht op de toeslag.
http://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/arbeidsinactiviteit/toeslagenwet
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Notime: dan weet je dus eigenlijk niet wat je precies wilt weten. Ik bedoel dit niet vervelend, maar dan kun je ook geen correct antwoord verwachten. Zeker voor thuiswonende kinderen kan zo'n uitspraak gaan over alles van kinderbijslag tot huurtoeslag, Bijstand, studiefinanciering tot bij wijze van spreken een aanvraag bij een particulier fonds. Als je wilt weten wat je vader precies bedoelde daarmee, zul je dat aan hem moeten vragen indien dat mogelijk is. Tot die tijd is het advies van Fisbel het meest zinvol: vergeet even wat hij heeft gezegd. Wat voor jou relevant is, is of het wonen bij je tante financiële gevolgen heeft. Voor wat betreft de inkomstenbelasting heeft het dat niet, want jullie zijn geen fiscaal partners. Je kunt wel toeslagpartner zijn, als je tante huurtoeslag ontvangt, telt jouw inkomen meer. Maar natuurlijk alleen als je staat ingeschreven, maar zoals gezegd ben je verplicht om je in te schrijven op het adres waar je verblijft. Verder kan het uitmaken als jij of je tante Bijstand ontvangt, of een toeslag op een UWV-uitkering. En - zal ik nog toevoegen aan wat Fisbel al schrijft: als je tante een AOW-uitkering ontvangt, kan het ook gevolgen hebben voor haar uitkering. Verder kan jouw eventuele vermogen (vooral spaargeld en beleggingen) meetellen voor het recht op een eventuele huurtoeslag. Als jij kostgeld betaalt of een kamer huurt van je tante, kan het anders liggen. Voor bepaalde regelingen kunnen de inkomsten van onderhuur meetellen. Je tante heeft geen ID nodig als jij je inschrijft in de gemeente, daar heb je alleen je eigen ID voor nodig. En ja, een rijbewijs is daarvoor ook genoeg. Zie: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-verhuizing-doorgeven-aan-de-gemeente.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor veel goede informatie, en excuses voor te weinig informatie van mijn kant. Ik weet niet of mijn tante huurtoeslag krijgt, en ze heeft ook geen uitkering. Als ze toch huurtoeslag heeft en ik schrijf me dan in heeft het gevolgen als ik het goed heb begrepen ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou kunnen, maar dat hangt wel af van zowel jouw als haar inkomen. Als jouw inkomen vrij laag is en zij heeft een dusdanig minimuminkomen dat ze de maximale huurtoeslag ontvangt, zou het kunnen dat het niet of weinig uitmaakt. Vergeet niet dat het ook financiële voordelen heeft om een huishouden te delen. Dat is natuurlijk ook precies de reden dat het inkomen van een medebewoner meetelt voor de hoogte van de huurtoeslag. Jullie kunnen de vaste lasten delen, en koken voor twee is veel goedkoper dan koken voor één. Zelfs als je tante door jouw inkomen minder of geen huurtoeslag ontvangt, zou het kunnen dat het financieel eerder voor- dan nadelig is dat jullie een huishouden delen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké bedankt. Heeft het gevolgen als ik me niet inschrijf ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je daar woont en je schrijft je niet in on te zorgen dat er meer toeslag wordt uitgekeerd ben je aan het frauderen. Dat kan achteraf met boete worden verrekend.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar ze heeft geen huurtoeslag en uitkering dan valt het toch niet onder frauderen

Antwoorden (1)

In de belastingwet heeft het over onderhuurder, medebewoner, toeslagpartner, fiscale partner en naaste familieleden.

Bij toeslagpartner, fiscale partner is sprake van leeftijdsgrenzen.

U bent geen fiscale of toeslagpartner van uw tante en voor de belastingwet ook geen naaste familielid.

Voor ouderhuurder of medebewoner is geen leeftijdsgrens in de wet.

Inkomen word samen opgeteld voor de huurtoeslag als er sprake is van een medebewoner. Zolang u zich nog niet heeft ingeschreven is nog geen sprake van dat u een medebewoner bent.

OHRA kijkt niet naar inkomen. En UWV kijkt alleen naar het inkomen van een partner en niet naar het inkomen van een medebewoner. Zover ik weet dan, want het sterk afhankelijk van type inkomen.