Wat gebeurd er als je de draden van elektriciteitstorens aanraakt ?

Die grote grijze elektriciteitstorens die door het hele land staan met draden van de een naar de ander gespannen. Stel je zou naar boven klimmen, en die draden aanraken. Wat zou er gebeuren, staan ze onder stroom, zoja, ben je opslag dood ? Wat gebeurd er precies. Is het zo als bij de kabels bij treinsporen dat je alleen ge-elektroduceerd wordt als je ook direct of indirect de grond aanraakt, en dat als je gewoon aan die draden slingert er niks gebeurd.

Is het ook echt mogelijk, als je een idioot of suicidaal bent om helemaal daar naar boven te klimmen en ze aan te raken ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (3)

Op de manier hoe jij beschrijft ben je in principe op slag dood. Is het niet van de schok dan is het wel van de val naar beneden erna.

Daarbuiten door de schok klemmen je spieren waardoor je je vast blijft houden en niet los laat en zo heeeel lang onder hoge spanning blijft staan.

Echter als je geen contact maakt met de aarde is er niets aan de hand. Vogels kunnen er immers ook op zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang jij niet in aanraking bent met de grond, zoals een ladder, gebeurt er niets. Ben je eigenwijs en doe je het met een ladder zal je dool gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk is het mogelijk om als idioot zijnde naar boven te klimmen en de kabels aan te raken.... Maar dit gaat niet zo makkelijk. Om te beginnen is het eerste deel vaak geisoleerd. (zie foto). Hierdoor zal je eerder naar beneden vallen, dan dat je de kabels bereikt. Mocht je toch zo ver kunnen komen en de kabels aanraken, dan moet je nog wel een massa (de mast bv) aanraken terwijl je de kabels aanraakt. Alleen zo kan de stroom door je lichaam naar de massa vloeien. En de kans dat je dit overleeft is heeeel klein. Je zal in dit geval ook naar beneden vallen nadat je een zeer flinke schok hebt gekregen van 150 tot 380 kV!