Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom hebben niet alle blinden een blindengeleidehond? Ik zie heel vaak blinde mensen zonder zo'n hond. En mensen die zo'n hond hebben, wie betaalt?

Ik zie soms blinde mensen met zo'n hond, maar veel vaker niet. Waarom heeft niet iedereen er zo een? Lijkt me veel makkelijker! Of zijn er niet genoeg honden daarvoor? Niet genoeg geld?

En als mensen zo'n hond hebben, wie betaalt dat? Een stichting? Betalen de blinde mensen dat zelf? Of regelt de zorgverzekering dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Niet iedere blinde wil een hond, kan een hond verzorgen, of heeft veel aan een hond. Je moet de hond kunnen verzorgen, je moet natuurlijk geen hekel hebben aan honden of er bang voor zijn, je moet niet allergisch zijn, je moet graag een hond willen, en je moet bereid en in staat zijn om de hond uit te laten. Je moet werk hebben waarbij je je hond mee kan nemen, en de hond moet een meerwaarde hebben voor je functioneren. Natuurlijk kan een blindegeleide- of hulphond erg fijn zijn en iemands zelfstandigheid vergroten, maar net zoals niet iedereen die moeite heeft met het oprapen van dingen en openen van deuren een hulphond heeft, heeft niet elke blinde of slechtziende een geleidehond. Dat moet je maar net willen en zien zitten, en het is ook heel belangrijk dat je in staat bent om een hond op te voeden en te trainen, dus dat je met je hond kunt 'werken', en dat het klikt tussen jou en je hond.

Er is een wachtlijst, dat ook. Dus of het daar ook mee te maken heeft? Ik weet het niet, maar de training van die honden is erg duur. Hondenscholen krijgen vaak giften van particulieren. Als iemand in aanmerking komt voor een hond, betaalt de zorgverzekering de 'kostprijs' van de hond (dus inclusief opleiding). Er is dan ook een bepaalde vaste vergoeding per kwartaal voor het 'onderhoud' van de hond (eten, kosten dierenarts, verzorging, etc.)

Lees hier over de aanvraagprocedure bij de zorgverzekering en de voorwaarden om in aanmerking te komen voor vergoeding: http://www.kennisring.nl/smartsite.dws?id=34541
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
"Dat moet je maar net zien zitten"... ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...was niet eens expres, Cryo!

Andere antwoorden (3)

Je leent een blindengeleidehond van een instituut die zich met de opvoeding en training bezighoudt.
Als je blind bent moet je over een aantal eigenschappen beschikken om zo'n hond te mogen lenen.
Ze zijn gratis, maar kosten een hoop geld aan fokkosten, opleiding en voer. Blindegeleidehonden worden gesponsord door privé-personen. Je kent de busjes wel op de toonbank waar je geld in kunt stoppen.

De blinde verplicht zich goed voor het dier te zorgen en krijgt ook het voer betaald. Hieronder een tekst waarin je alles kunt lezen.
http://www.spreekbeurten.info/blindengeleidehonden.html
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, je moet niet allergisch zijn (en verder ook geen andere gezinsleden), je moet in staat zijn om de hond uit te laten en verder op te voeden en je moet een hond nodig hebben om bijv op je werk te komen ofzo. Als je toch de hele dag thuis zit heeft een hond weinig zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze worden vergoed door de zorgverzekering hoor, zitten zelfs in het basispakket!
Ivana
13 jaar geleden
Ja, sorry. Dat vergat ik te melden. Het meest cruciale vind ik, dat het nooit je hond is en wordt. Als hij op een gegeven moment wordt afgekeurd (soms met een jaar of 8-9), dan kunnen ze hem zo weer meenemen. Er zijn blinden die hem gewoon bij zich houden, maar als twee honden te veel wordt krijg je een nieuwe en moet je afscheid nemen van je maatje. Dat vind ik hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zal vooral te maken hebben met het feit dat dieren in de wet als eigendom worden gezien, of niet? Een geleidehond is feitelijk een hulpmiddel (wordt ook verstrekt onder het regelement hulpmiddelen) en dit soort hulpmiddelen worden eigenlijk altijd in bruikleen verstrekt (net als rolstoelen, tilliften, etc.) Wat daar goed aan is, is dat als een blinde bijvoorbeeld overlijdt, of niet meer voor de hond kan zorgen, de hond herplaatst kan worden: goed getrainde geleidehonden zijn immers kostbaar. Nu vermoed ik trouwens dat er ook mogelijkheden zijn waarbij je de hond wél in bruikleen hebt, er zijn namelijk ook hondenscholen waar je je eigen hond kunt (laten) opleiden, en er zijn in elk geval hulphondenscholen die de hond wél in eigendom verstrekken (niet veel trouwens!) Ik denk alleen dat dat veelal niet de hondenscholen zijn die contracten hebben met de (grote) zorgverzekeraars, want in de polisvoorwaarden van verzekeraars staat eigenlijk standaard dat een hulp- of geleidehond in bruikleen wordt verstrekt.
Ivana
13 jaar geleden
Duur of niet, elders inzetbaar of niet, het gaat mij erom dat je een band opbouwt met een hond. Iets dat je met een rolstoel toch niet doet, hè!
Ik moet er niet aan denken dat ze mijn hond zouden afnemen omdat ik slecht ter been zou worden en anderen hem mee zouden nemen. Het gaat niet om eigendomsrecht, maar om binding. Die band wordt nog tien maal zo sterk als de hond je toeverlaat en levenskans is. Mijn hond is dat ook voor mij, al is het op een ander vlak. Afnemen? Over mijn lijk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar Ivana, waarom is dat hard? Je MAG de hond houden als je er twee kunt hebben en je KUNT de hond terugdoen als je een nieuwe hond wilt of als je geen hond meer wil. Wat wil je dan? Veel blinden hebben een geleidehond om op het werk te komen en dan zit je de hele dag met twee honden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
EN er zijn ook nog andere mogelijkheden, tenminste, ik ken dat van de hulphonden: je kunt een zeg maar kant-en-klare hulphond in bruikleen krijgen van een hulphondenschool, en je kunt ook zelf een hond kopen, je aanmelden bij een hulphondenschool die mensen ondersteunt die hun eigen hond willen trainen, en als dan de hond uiteindelijk het examen aflegt, krijg je een deel van het schoolgeld vergoed, en krijg je ook alsnog de 'onderhoudskosten' per kwartaal van je zorgverzekeraar die je zou krijgen wanneer je een hond in bruikleen zou hebben gehad. Ik weet niet zéker of deze mogelijkheid er is voor geleidehonden, maar dat lijkt me haast wel. Dus als je graag zélf een hond wilt trainen en het ook volledig voor het zeggen wilt hebben over de hond, is dat ook nog een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daarbij: de hond kan herplaatst worden als je bijvoorbeeld niet meer voor je hond kunt zorgen. Als je dat écht niet kunt, dan moet de hond sowieso weg, of het nu een geleidehond is of niet. Ze zullen heus niet je maatje en grote hulp afnemen zolang het nog maar enigszins mogelijk is om voor de hond te blijven zorgen, of zolang er gezinsleden zijn die hierbij kunnen helpen. Maar als de hond weg móet (en dus in een situatie komt dat elke andere hond óók weg had gemoeten) dan is het m.i. alleen maar goed dat dan en andere blinde gebruik kan gaan maken van de diensten van de hond, en dat de hond niet naar het asiel gaat omdat z'n baasje niet meer voor hem kan zorgen.
Ik ben blind en heb geen hond, niet omdat ik niet in aanmerking kom, of omdat ik het niet kan betalen, maar omdat zo'n hond veel tijd en aandacht vraagt, je moet regelmatig bijscholen, meerdere keren per dag uitlaten en spelen met zo'n hond. Ik heb daar de tijd niet voor, ik werk 36 uur per week en doe ook grotendeels zelf mijn huishouden, ook durf ik in de winter als het glad is de straat niet op, dus dat is voor mij een reden om voorlopig geen hond te nemen.
Ze kosten niet erg veel, ze zitten in het basispakket van de zorgverzekering, zijn hondenbelasting vrij en voor het voer krijg je ook een subsidie,dus die kosten blijven ook laag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Crea, hoe kom jij nu op je werk of werk je thuis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel luxe, met de taxi, betaald door het UWV.
Cryofiel
13 jaar geleden
Een blindengeleidetaxi... ;-)
Ivana
13 jaar geleden
Heb jij een computer die braille schrijft? Of hoe gaat dat? Wordt de door ons geschreven tekst in klanken omgezet? Ben erg benieuwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ik op latere leeftijd, 37, blind ben geworden, heb ik wel braille geleerd, maar na je 18de leer je het wel, maar krijg je er niet echt snelheid mee, ik dus ook niet, ik heb spraakondersteuning, met brailleregel.
ik werk zonder muis, lees met de pijltjes regel voor regel en kan met de tab toets van link naar link, het duurt allemaal wat langer dan gewoon lezen, maar het werkt prima, met mijn brailleregel lees ik wel mee, vooral om schrijffouten te voorkomen en om sommige woorden duidelijk te maken, omdat er woorden zijn, die raar voorgelezen worden, kerstomaatjes wordt bijv. kerst omaatjes, dat is soms dus ook wel lachen.
Ivana
13 jaar geleden
Ik vind het geweldig dat de computertechniek jou zoveel levensvreugde kan verschaffen. Ik ben blij voor jou én voor ons dat je op GV bent.
Bedankt voor je uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt Ivana, ik ben blij, dat ook wij, in Nederland zoveel kansen krijgen om een normaal leven te lijden.
GV is inderdaad een soort hobby geworden, waarbij ik vaak nadenk over hoe ik dingen vroeger deed, een soort foto album met woorden dus.
ik vroeg mijn bijna blinde vriendin ooit: waarom neem je geen blindegeleidehond ?
ze zei: dat heb ik niet nodig, ik kan zonder, met blindestok kom ik overal, bovendien zit je vast, je kunt minder makkelijk op reis...
hierna was het even stil, toen zei ze: er zijn mensen die echt blind zijn, die het véél harder nodig hebben, want zóveel honden zijn er niet, het is zo duur de opleiding!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing