In hoeverre kan met FMRI evt. aanwezig bewustzijn aangetoond worden, in de hersengebieden?

We hopen dat met FMRI eventueel aanwezig bewustzijn aangetoond kan worden, omdat je dan hersengebieden bezig kunt zien zijn na het geven van bepaalde stimuli.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Een FMRI wordt gebruikt in het moderne hersenonderzoek waarbij de activiteit van de hersenen door middel van een computer zichtbaar wordt gemaakt in een driedimensionaal beeld. fMRI is net als de structurele MRI-techniek, gebaseerd op het principe van kernspinresonantie. Verhoging van activiteit in een bepaald gebied van de hersenen (bijvoorbeeld in de motorische gebieden bij het bewegen van een arm of been, of in de visuele gebieden bij het kijken naar patronen; zie de illustratie) gaat gepaard met een sterkere doorbloeding van deze gebieden. In de rode bloedcellen in de bloedvaten van de hersenen treedt daarbij een verandering op in het hemoglobine. Hemoglobine heeft als eigenschap dat het zuurstof absorbeert. Verlaging van het zuurstofgehalte van hemoglobine gaat gepaard met een verandering in de magnetische eigenschappen van hemoglobine, die vervolgens door de fMRI-detectoren wordt opgepikt. Deze detectoren meten in feite de verhouding tussen het zuurstofrijke en zuurstofarme hemoglobine.

Dit volgens Wikipedia. Ja dus: fMRI toont hersenactiviteit aan. Het is echter geen 'bewijs' voor bewustzijn.

Het is onjuist te denken dat iemand die schijnbaar buiten bewustzijn is geen hersenactiviteit vertoont op stimuli. Denk maar eens aan onze slaaptoestand. Tijdens onze slaap wordt ook waargenomen. Alleen geen visuele stimuli. De andere zintuigen werken gewoon.

Iemand die geen bewustzijn vertoont kan wel degelijk stimuli ervaren en verwerken. Alleen niet op de manier zoals wij dat (her)kennen.

Er is zelfs een stadium bekend waarbij mensen 'gevangen' zitten in hun hoofd en waarbij alle zintuigen werken en er 'slechts' geen mogelijkheid bestaat om daar op te reageren. Catatonische stupor.

Deze valt binnen de psychologie onder de pscyhosen.