Hoe kom ik van mijn luidruchtige bovenburen af?

K wordt er zo moe van.. ik luister al vijf jaar naar mijn bovenburen. De hele dag geschreeuw, gebonk-bonk-bonk van geren door de kamer. Een paar keer per week komt er iets naar beneden zeilen, een emmer water, een onderbroek van de waslijn, diverse voetballen, speelgoed, broodbeleg, spuug (bedoeld voor onze katten)... zucht.

Het is een woningbouw huis en we zijn al druk aan het zoeken naar iets anders, maar nog niet gevonden.

Ik ben niet zo iemand die met gelijke munt wil terugbetalen. Ze zijn zelfs best aardig die mensen (wat het niet makkelijker maakt). Dus ik kan niet veel beginnen, vrij machteloos, wat kan ik er aan doen? Iemand inspiratie?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb geen echt antwoord, anders dan een combinatie van sommigen hierna zeggen; ben me wel bewust ban de vervelende situatie waarin je zit, en daarom: sterkte en hoop op een oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je wel voor je lieve woorden... ik hoop ook dat er sneel iets veranderd. We gaan in elk geval stug door met zoeken naar een huis.

Het beste antwoord

Wij hadden ooit zo'n probleem met de onderburen, die vaak keihard muziek speelden. Mijn vader heeft toen onze boxen plat op de grond gelegd, en er ook keihard muziek tegenin gespeeld. Dat heeft geholpen.

Ik lees uit jouw voorbeelden dat het nogal divers is. Een voetbal is waarschijnlijk kinder-kattenkwaad of een ongeluk. Broodbeleg kan hetzelfde zijn, een kind van vier vind het leuk zijn plakjes kaas zo aan de vogels te voeren. Wellicht willen de ouders dan wat attenter zijn.

Spugen naar de katten is al wat minder leuk en fris, en klinkt niet meer als kattenkwaad. Als dit door kids van een jaar of 10 gebeurt, zou je hun ouders en die kinderen wellicht zelf er eens op aan moeten spreken. Dit is dan feitelijk een 'gat in de opvoeding' dat hopelijk nog te dichten is.

Als je echt met een paar Tokkies te maken hebt, ja, dan helpt inderdaad alleen verhuizen nog maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Spugen naar jullie katten valt zeker niet onder aardig. Een onderbroek jatten ook niet.
Er valt weinig anders aan te doen dan dure geluidsisolatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wie heeft het over het jatten van een onderbroek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me beter de oorzaak van het probleem aan te pakken en niet de gevolgen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zwaartekracht: de onderbroek komt naar beneden vallen (en de t-shirts, dekens etc).
Inderdaad die gevolgen kunnen we niks aan doen al gooi ik af en toe wel wat terug.
Oorzaak kunnen we ook niet zoveel aan doen voor mijn gevoel, verhuizen, wie heeft er nog een leuk huis voor mij te koop? regio utrecht/vianen/culemborg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@C4th: Er staat: 'een onderbroek van de waslijn'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Biertje:
Da's hier niet mogelijk. Dat gezin zal druk blijven, al praat je tot je een ons weegt. Je kan niet zomaar even hun karaters veranderen. Dat lukt mensen in een relatie ook niet nadat ze al 50 jaar getrouwd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm: je kan het allicht proberen, toch? Sommige mensen hebben gewoon niet door dat ze zo luidruchtig zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees dat ik het al een paar keer geprobeert heb, boos en niet boos. Heeft niet gebaat. Maar dank je wel voor het meedenken..
De hamvraag is natuurlijk: Zijn ze het zich bewust & doen ze het opzettelijk.

Als het antwoord op een van deze vragen Ja is, dan heb je een lastige situtie. Zo niet: Ga naar de buren en roer het eens aan. En dan NIET op het moment dat je geirriteerd bent, en meteen al op de verkeerde manier binnenstap (Is het nu eens afgelopen!?) maar als je ontspannen thuis zit; Loop naar boven en ga even met een kop koffie zitten. Je zegt dat ze aardig zijn; Wellicht beseffen ze het niet.

Veel overlast kan van de vloeren komen: Ga met de woningbouw praten over het probleem van geluid; Maar isschien kunnen de bovenburen met een licht verzoek al veel veranderen.

Zijn ze het zich bewust & Doen ze het expres, dan zit er niets anders op om het met de woningbouw vereniging op te nemen en te kijken of er geen versnelde procedure is & of er geen maatregelen genomen kunnen worden.

Door er hard tegenin te gaan bereik je alleen maar dat het harder wordt, dus dat is nooit de oplossing. Probeer hun kant te begrijpen, en uit te vinden hoe je hun kan helpen rustiger te zijn. Als je dat begruip toont, zijn de meeste mensen bereid naar jouw kant van het verhaal te luisteren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het er al met hen over gehad? Een goed gesprek wil wel eens helpen.
En zo niet... ja, dan zou ik die gelijke munt toch eens uitproberen, hoewel het uiteraard moeilijk is emmers water de lucht in te gooien.
Maar een geluidsinstallatie op 10 kan helpen (leer je ook direct de andere buren rondom je kennen trouwens).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk dat er buurtbemiddeling in jouw plaats is. Middels buurtbemiddeling worden vaak een groot aantal problemen opgelost.
Voor jou wijk buurtbemiddeling kijk even hier.

Toegevoegd op 26-06-2009 12:59:31
vraag het desnoods na bij de gemeente waarin je woonachtig bent na.
Veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met gelijke munt terugbetalen leidt van kwaad tot erger.
Het enige dat je kunt doen is geduld uitoefenen en maar hopen dat je z.s.m een andere woning krijgt toegewezen of anderszins, maar dan is het ook weer afwachten.
De buren heb je helaas niet voor het uitkiezen, maar krijg je er gratis bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kun je helemaal niets aan doen. Je bovenburen zijn kennelijk niet in staat, of niet van zins, hun herrie te beperken. Praten helpt al niet, harde maatregelen zullen pas helpen na een paar jaar van procederen, klagen, verergerende overlast vanwege de slechtere relatie, enzovoort - en dat ga jij niet volhouden.

Ik zie maar twee oplossingen.

De eerste: een woningruil tussen jou en je bovenburen. Zolang het om bonken gaat, en niet om harde muziek, is dat een goede oplossing. Kan wellicht in samenspraak met de woningbouwvereniging ivm eventueel onderhoudsverschil tussen beide woningen.

De tweede: verhuizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk ook dat verhuizen de enige oplossing is. We zijn al een hele tijd aan het zoeken. Iemand een leuk huis te koop regio utrecht/culemborg?
Verhuizen en dan ervoor zorgen dat jij op de bovenste etage zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou iig netjes vragen of ze zich ervan bewust zijn dat het erg gehorig is in jullie appartement, ze zijn best aardig zeg je zelf dus waarschijnlijk reageren ze echt niet onaardig. Als ze dit wel zijn dan zou ik de woningbouw inschakelen en vragen of zij een brief kunnen sturen dat er geluidsoverlast is van hun kant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jouw bovenburen met zoveel mensen in een klein huis wonen waarom biedt de woningcorporatie hen dan geen groter huis aan?
Volgens mij kan de woningcorporatie die mensen best wel wat onder druk zetten.
Ik vind het echt te gek dat degene die last heeft moet verhuizen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken het euvel, alleen was het uit de buurt. Buurman vond het nodig om buiten een radio HARD aan te hebben. Verplicht meeluisteren.., als ik eens vroeg of de radio wat zachter mocht omdat ik er last van had, kreeg ik als antwoord dat dat dan mijn probleem was. Er woonde ook een kind even verderop dat dagelijk een uur moest oefenen op zijn drumstel. Schreeuwende buurkinderen..Wij zijn inmiddels verhuisd, hadden we veeeel eerder moeten doen. Ik kan je op dit moment alleen heel goed begrijpen en een hart onder de riem geven ; laat je niet gek maken..Kun je misschien via de woningbouw iets ondernemen voor andere woonruimte, vertel je verhaal..