er is een reclame met Doutzen kroes over HIV. Daar is ze bijna niet te verstaan. dwz. het lijkt wel een buitenlands accent. Is dat een fries accent?

Ik hoor intonaties en zelfs een accent dat bijna onnederlands klinkt. Is het een typisch accent dat alle friezen hebben, aangezien ze daar vandaan komt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het iri, en moet nu erg aan new kids denken :p

Antwoorden (5)

Het is inderdaad haar Friese tongval.
Niet dat alle Friezen met een sterk accent Nederlands spreken, maar Doutzen dus wel.
Nederlands met een accent komt overigens uit alle windstreken. Eigenlijk heeft bijna iedereen wel een accent waarmee je je geboortestreek verraad.

Toegevoegd na 13 minuten:
Voor de duidelijkheid: Fries is een taal, geen accent. Bij een aantal Friezen kan je een accent horen als ze Nederlands spreken. Dat is een Fries accent.
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Alleen is Fries geen accent maar een officiële taal!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij beweert Utrecht ook niet dat Fries een accent is, maar hij zegt dat je bij Friezen een fries accent kan horen als ze Nederlands praten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar als fries een taal is dan zouden alle friezen met hetzelfde NL accent spreken lijkt me. Een amerikaan die nederlands spreekt of een fransman of een duitser, een rus of zelfs een belg. Je haalt er dan zo uit dat ze hetzelfde accent hebben. Dus dan zou als fries een echte taal is hetzelfde met alle friezen zijn.. Daarom vraag ik me af ( zie mijn vraag) hebben alle friezen dat dus?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat de ene Fries een vetter accent heeft in het Nederlands dan de andere Fries, net als Turken en Russen en Britten.
Als Fries zijnde meen ik inderdaad een licht Fries accent te ontdekken. Maar omdat ik dit accent gewend ben hoor ik het niet heel goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben ook Friezin, maar ik hoor er geen Fries accent in. Zou het kunnen zijn, dat, juist om haar Friese tongval te verbloemen, haar uitspraak een beetje anders is? Of spreekt ze misschien veel Engels? Dat zou ook misschien een verklaring kunnen zijn. Fries en Engels zijn talen die aan elkaar verwant zijn, trouwens. Ze hangen aan dezelfde tak van de 'talenboom' vertelde een leraar Engels mij ooit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik woon ook in Friesland en die friese uithalen hoor je wel echt duidelijk bij haar. Misschien dat jij het zelf niet hoort omdat je friezin bent. Ik ben import en hoor het zeker wel heel duidelijk bij haar. Kom zelf uit dezelfde streek waar zij eerst woonde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O, dat zou kunnen. Het Fries heeft verschillend accenten, toonklanken. Het hangt inderdaad van de streek af. Ik hoor bij Doutzen een vreemde tongval, maar ik herken dat bijniet zo als Fries. En meestal is het wel zo dat ik meteen hoor wanneer een er een Fries op tv of radio te horen. Het kan best zijn dat ik het accent van de streek waar zij woonde dus niet herken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waldpiek :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een waldpykje? :-) Nee, ik had het echt niet herkend,en dat is vreemd, want ik ken wel waldpiekjes, al woon ik zelf niet in de Wouden. Maar misschien zijn ook daar verschillende accenten? Maar haar accent is dus Fries uit de Wouden. Leuk om te weten. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zij komt oorspronkelijk uit Eastermar
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beide behoren tot de Ingevoonse taalgroep, in zoverre heeft je leraar gelijk. Maar als je kijkt naar het Oud Engels dat heel erg sterk lijkt op het Nedersaksisch bijvoorbeeld wat weinig mensen weten. Het Engels in Schotland is anders dan in het Zuid Oosten van Engeland.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben geen Fries hoor maar Tukker (nedersaksisch)
Er zijn meer bekende friezen zoals Rutger Hauer, Sipke Jan Bousema en Ferry Doedens. Zij praten niet met een duidelijk Friese tongval. Denk dat Doutzen er moeite mee heeft om dit af te leren, dit merkte ook de producer Reinout Oerlemans op van Nova Zembla op in een interview. Dat hij haar er telkens op moest attenderen zonder friese tongval te praten wat helaas niet echt was gelukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoezo helaas? :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De producer was er niet zo blij mee, want hij moest haar telkens corrigeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het niet de bedoeling is, bijv. omdat het personage geen Friese achtergrond heeft is het natuurlijk ongewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben jij Fries Kathlyn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik kom uit het westen en woon nu 15 jaar in een fries dorpje. Ik versta het goed, in het dorpje waar ik woon spreken ze fries en ik antwoord in het nederlands terug.
Ik heb het spotje ook gezien en het eerste wat me opviel was dat ze met een Amerikaans accent sprak.