er is een reclame met Doutzen kroes over HIV. Daar is ze bijna niet te verstaan. dwz. het lijkt wel een buitenlands accent. Is dat een fries accent?

Ik hoor intonaties en zelfs een accent dat bijna onnederlands klinkt. Is het een typisch accent dat alle friezen hebben, aangezien ze daar vandaan komt?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is inderdaad haar Friese tongval. Niet dat alle Friezen met een sterk accent Nederlands spreken, maar Doutzen dus wel. Nederlands met een accent komt overigens uit alle windstreken. Eigenlijk heeft bijna iedereen wel een accent waarmee je je geboortestreek verraad. Toegevoegd na 13 minuten: Voor de duidelijkheid: Fries is een taal, geen accent. Bij een aantal Friezen kan je een accent horen als ze Nederlands spreken. Dat is een Fries accent.

Als Fries zijnde meen ik inderdaad een licht Fries accent te ontdekken. Maar omdat ik dit accent gewend ben hoor ik het niet heel goed.

Ik ben ook Friezin, maar ik hoor er geen Fries accent in. Zou het kunnen zijn, dat, juist om haar Friese tongval te verbloemen, haar uitspraak een beetje anders is? Of spreekt ze misschien veel Engels? Dat zou ook misschien een verklaring kunnen zijn. Fries en Engels zijn talen die aan elkaar verwant zijn, trouwens. Ze hangen aan dezelfde tak van de 'talenboom' vertelde een leraar Engels mij ooit.

Er zijn meer bekende friezen zoals Rutger Hauer, Sipke Jan Bousema en Ferry Doedens. Zij praten niet met een duidelijk Friese tongval. Denk dat Doutzen er moeite mee heeft om dit af te leren, dit merkte ook de producer Reinout Oerlemans op van Nova Zembla op in een interview. Dat hij haar er telkens op moest attenderen zonder friese tongval te praten wat helaas niet echt was gelukt.

Ik heb het spotje ook gezien en het eerste wat me opviel was dat ze met een Amerikaans accent sprak.