Mag je in de supermarkt al iets opeten/drinken en vervolgens de lege verpakking afrekenen?

Dit zie ik de laatste tijd wel vaak, mensen die bv. erg veel dorst hebben, het product in de supermarkt al opdrinken en vervolgens het lege pak/flesje bij de kassa afrekenen. Ik vraag me af of dit eigenlijk mag?

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee, dat is stelen. In een winkel moet je het product eerst afrekenen en betalen, daarna is het pas van jou en kun je het consumeren. Bovendien kunnen supermarkten huisregels hebben zoals niet eten en drinken binnen.

juridisch gezien ontstaat er een overeenkomst op het moment dat aanbod en vraag worden geaccepteerd. Op het moment dat je de spulletjes in je wagentje stopt of in jouw geval het aanboden goedje consumeert is er een overeenkomst gesloten. Er zijn daarna wel verplichtingen ontstaan voor verkoper en koper. Zoals het betalen van de prijs. Ik dacht dat je dan zelfs al juridisch eigenaar bent onder voorwaarde. Toegevoegd na 1 dag: In het algemeen geldt dus: Verkrijging (van het eigendomsrecht van een goed) gaat (o.a.) vaak door overdracht hiervoor zijn 3 vereisten: 1) Ik bied bijv. een fiets aan voor 100 E en u vind de fiets mooi en zegt ik neem hem. Dit is de koopovereenkomst (de titel) van aanbod en vraag. 2) Degene die de fiets aanbied moet bijv. geen dief zijn of huurder. Dan ontbreekt mij nl. de bevoegd erover hem te verkopen. Dat is de zogenaamde beschikkingsbevoegdheid. 3) De fiets moet nog in jouw macht komen en dat doen wij door jouw bijv. de fiets in handen te geven. Je hebt dan het bezit ervan. Hierna ben je eigenaar geworden van de fiets. Op grond van de koopovereenkomst ben je me nog wel 100 E schuldig. Deze moet je me nog op straffe van wanprestatie betalen. Als je dat niet doet kan ik bijv. de fiets terugeisen. Omdat dat allemaal in de praktijk een hoop ellende kan bezorgen maken veel verkopers gebruik van het zogenaamde eigendomsvoorbehoud. Totdat de prijs is betaald behoudt de verkoper de eigendom. Je kunt juridisch veel dingen afspreken in de koopovereenkomst om betalingsproblematiek te voorkomen. Maar zonder extra voorwaarden en bedingen ben je dus al vrij snel eigenaar.

Het mag gewoon hoor zolang je maar achteraf afrekent! Wettelijk gezien mag het maar er zijn vastwel winkels die dat niet toestaan omdat ze niet willen dat iedereen dat doet. Dat is alleen maar eem hisregel maar geen wet. Ze kunnen niet iedereen in gaten houden dus ook niet handgaven. Het heeft nix met stelen te maken omdat je toch afrekent. Toegevoegd na 1 minuut: Een huisregel*

Eigenlijk ben ik het niet zo met de antwoorden eens. Ik denk dat het wèl mag. (Of het netjes is, is een ander verhaal.) Wettelijk gezien is het pas diefstal als je de afrekenpunten voorbij loopt zonder te betalen. Zelfs wanneer je iets in de winkel in je zakt stopt, kun je vóór de kassa nog niet aangehouden worden voor winkeldiefstal. Je kan iimmers gewoon nog steeds netjes alles afrekenen. Er zal een verschil zijn tussen wettelijk verboden en de voorwaarden die een winkel stelt

Ja, dat heb ik meerdere malen gedaan bij diverse winkels. Het overkomt mij als diabeet regelmatig, dat ik een onverwachte hypo krijg en dan pak ik iets wat erg zoet is, b.v. druivensuiker. Als zo'n hypo toeslaat tijdens het winkelen wil ik nog wel eens een verpakking Mars of iets dergelijks pakken en er meteen éên op eten. Dat vertel ik dan aan de kassa en daar wordt er nooit een probleem van gemaakt.

Niet alles is geregeld bij wet, en er zijn ook niet overal regels voor. We gaan er in de maatschappij vanuit, dat mensen ook zelf nog een beetje kunnen nadenken, en dat we ook nog een beetje mogen improviseren. Als alles wat we doen, wettelijk geregeld zou zijn, dan zouden we geen enkele creativiteit meer hebben om zaken zelf op te lossen, en zouden we alleen maar afhankelijk zijn van wetten en regels. Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat als je met 4 man een supermarkt binnenkomt, en je gaat in een van de gangpaden uitgebreid een krat bier op zitten drinken, dat zoiets niet kan. Ook niet als je na het nuttigen van de pilsjes alles keurig afrekent. Maar als je een Albert Heijn binnenloopt om een flesje Spa te kopen, en je neemt alvast een slokje als je in de rij voor de kassa staat, dan is er geen weldenkend mens te vinden, die daar bezwaar tegen maakt. En als de rij bij de kassa lang is, drink je je hele flesje Spa gewoon op, en reken je een leeg flesje af. Dat is voor niemand een probleem. In dit geval heeft de supermarkt geen behoefte aan regels, en de klant ook niet. Want de klant zal ook begrijpen, dat een supermarkt geen café is, en dat een supermarkt vol met etende en drinkende mensen voor zowel de supermarkt als de klanten onwenselijk is. Je moet hier dus improviseren, je verstand gebruiken, en creatief zijn. Dan kan er nooit een probleem ontstaan. Er staat ook geen bordje in de supermarkt met een snelheidsbepaling, hoe hard je met je karretje door de gangpaden mag scheuren. Ook dat is een kwestie van gezond verstand, net zoals iets (gedeeltelijk) nuttigen van iets dat nog niet is afgerekend.

Juridisch wordt er een verschil gemaakt tussen bezit en eigendom. Als je een artikel in je winkelwagen hebt, heb je dat artikel nog niet betaald. Je bent dan wèl de bezitter van dat artikel, doch (nog) niet de eigenaar. Eigenaar word je pas als je het artikel afgerekend/betaald hebt. Wanneer je dus een artikel consumeert wanneer je daar nog geen eigenaar van bent, is dat strikt, genomen, wederrechtelijk toe-eigenen ..ofwel stelen. Echter de meeste supermarkt chefs zullen geen aangifte overwegen als je je normaal gedraagt en dus het artikel alsnog afrekent bij de kassa. Uit deze laatste handeling blijkt dan immers dat je niet voornemens bent/was het artikel wederrechtelijk te te eigenen..dus dat je niet de bedoeling had dit artikel te stelen. Kort samengevat: Strikt genomen wordt die handeling als stelen aangemerkt, maar doorgaans wordt alleen maar actie ondernomen (aangifte gedaan) als blijkt dat 'geen betaling' wordt/werd gedaan. Dus nadat je de kassa gepasseerd bent. Groet, Ton

De koop is gesloten als er "eenheid is over de zaak, de prijs en de levering" Die is er op het moment dat je het in je karretje legt. Je bent dus al eigenaar. De betaling is een geheel andere zaak. Die hoor je te doen. Voor een leeg of een vol pak. Huisregels kunnen de wet niet overstijgen.

Men dient de verpakking van het product ongeschonden te laten totdat u het betaald heeft. Door een zakkenroller kunt u niet in staat zijn om de producten af te rekenen. Dat geldt ook voor een pinstoring indien u alleen met pin kan betalen. Zo zou u onrechtmatig aan uw spullen komen als u de overige boodschappen niet kunt betalen in bovengenoemde situatie,s. Overigens geven ouders hun kind alvast een banaan of een krentenbol om ze stil te houden, maar juist is dit niet. (hoe weegt men een kam bananen als er 1 opgegeten is?) Men ziet ook vaak lege frisblikjes staan in de schappen. Pas na het afrekenen van de boodschappen kunt u zich eigenaar noemen van uw aankopen. Meestal staat dat ook aangegeven voordat men de winkel betreedt. Bij AH kan men bv gratis koffie drinken, maar het nuttigen van de in de winkel verkrijgbare of zelf meegenomen etens of drinkwaren is niet toegestaan.

Voor zover ik weet mag je artikelen in de winkel niet opeten VOORDAT deze afgerekend zijn. Dit valt namelijk onder diefstal. Het artikel is niet van jou. En op het moment dat jij het nuttigt kan er niet meer gecontroleerd worden of jij wel eerlijk bezig bent. kleine tomaat op de weegschaal leggen, bon afdrukken voor een appel (€0,15), dan een grote appel opvreten. Banaan wegen, bon afdrukken, banaan opvreten, schil weg gooien...15 minuten later bij de kassa...oops bon weg, nu ja, niemand heeft het gezien. Croissant opvreten, zakje blijft leeg achter in de kar..."ja die lag er al" Zak bolletjes openmaken, bolletje eruit, zakje omwisselen... Je onttrekt het artikel aan het zicht. En dat is al voldoende om te worden aangehouden. (Wat de politie er mee doet is een tweede.) Ik heb een tijd als winkelsurveillant gewerkt. Als ik mensen dit zag doen hield ik ze aan. Ook al is de "klant" gewoon van plan om te betalen, dat kan iedereen wel zeggen. Als ik een portemonnee rol en ik word betrapt kan ik ook zeggen, dat ik alleen even van dichtbij wilde kijken hoe hij eruit zag, omdat ik hem mooi vond.

Bronnen:
http://beveiliging.rv-webdesign.nl/winkeld...

Als u de intentie hebt dit product gewoon af te rekenen is hier niets mis mee. Tenzij de huisregels anders bepalen, deze dienen dan wel kenbaar zijn en natuurlijk te worden nageleefd. Als het getuigt van goed fatsoen, tja........... Ik doe het stiekem ook wel eens, maar bij hoge uitzondering. Ik geef het wel te kennen of laat het duidelijk zien aan de kassamedewerker. Afrekenen met een stuk metworst in de mond is natuurlijk not done ;)

Het kan voorkomen dat je pinpas niet werkt of dat je te weinig cash hebt. Dan sta je met een mond vol tanden en je vertraagd dan voor iedereen de boel. Ik heb een hekel aan eerst eten dan afrekenen, want als je van te voren afrekent, dan weet je dat je genoeg geld hebt. Het komt ook onbeleefd over. Mensen staan keurig in de rij te wachten en jij trekt uit ongeduld een zak chips open. Het is onduidelijk. Is dat je eigen zak chips of die van de winkel? Is de streepjescode achteraf nog leesbaar? Als één iemand mag eten, dan mag iedereen eten. Dan wordt het een chaos in de winkel. Als je een pot pindakaas opentrekt in de winkel en iemand is allergisch voor pinda's, dan heeft die een probleem. De winkel is niet voor consumptie bedoeld. Ik denk dat er weinig mensen zijn die de huisregels van elke supermarkt uit hun hoofd kennen. Je weet nooit hoe verschillende supermarkten er mee om gaan. Zo zijn er heel veel renenen te bedenken waarom je van te voren moet betalen. Het is zo simpel, waarom moet iedereen het zo ingewikkeld maken met allemaal uitzonderingen? Gewoon niet doen.

De Praktijk: men is er over het algemeen niet blij mee maar het wordt toegestaan. Als het maar afgerekend wordt.

Bronnen:
eigen ervaring als personeel insupermarkt

ik werk zelf in een Jumbo , en bij de regels staat het niet. het beste kunt u het gewoon vragen bij een service balie omdat die een onduidelijke regel is . maar als je bijvoorbeeld snel suiker nodig hebt (laag suiker) dan mag je bij ons meestel gewoon een pak druivensuiker los maken ...

Absolute niet, dit is niet te controleren, wat dacht je van b.v.: Een paar koekjes uit de verpakking en de rest laten staan of de verpakking gewoon weggooien. Het is gewoon niet te controleren en er lopen helaas te veel rond die niet eerlijk zijn.