Mag je in de supermarkt al iets opeten/drinken en vervolgens de lege verpakking afrekenen?

Dit zie ik de laatste tijd wel vaak, mensen die bv. erg veel dorst hebben, het product in de supermarkt al opdrinken en vervolgens het lege pak/flesje bij de kassa afrekenen. Ik vraag me af of dit eigenlijk mag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
22.3K

Antwoorden (15)

Nee, dat is stelen. In een winkel moet je het product eerst afrekenen en betalen, daarna is het pas van jou en kun je het consumeren. Bovendien kunnen supermarkten huisregels hebben zoals niet eten en drinken binnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, dat mag niet! Ik heb het één keer meegemaakt met mijn dochter, die vanwege een extreem lage bloedsuiker (door diabetes) een slok nam uit een flesje, toen we nog in de rij bij de kassa stonden om het af te rekenen. Er werd onmiddellijk iets van gezegd, en terecht, vind ik, ondanks de noodzaak die er voor mijn dochter was.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Medische noodzaak is natuurlijk een uitzondering. Bijvoorbeeld bij suikerziekte als er een rij staat. Daar zal een supermarkt ook alle begrip voor hebben.
Maar gewoonlijk wordt dit gezien als erg asociaal gedrag.
Summo
11 jaar geleden
inderdaad zie link http://www.retailnews.nl/rubrieken/meer/beleid/16634/raad-van-state--eetverbod-in-ah-to-go.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, die link is niet van toepassing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om het nu meteen stelen te noemen vind ik wel wat overdreven. Er wordt toch betaald voordat de winkel wordt verlaten?!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hopelijk wordt er betaald voordat de winkel wordt verlaten. Dan is het inderdaad geen diefstal. De winkel is echter niet ingericht als een horecagelegenheid, en niemand houdt bij hoeveel flesjes je drinkt en snacks je eet. De verpakkingen zijn niet bedoeld om later af te rekenen en zo te bepalen wat er genuttigd is. Aan sommige verpakkingen kun je niet zien of er één of twee broodjes in zaten. Als je een appel opeet kun je hem daarna niet meer op de fruit weegschaal wegen om af te rekenen. En een fles leegdrinken en daarna de lege fles naar de statiegeldautomaat brengen voor een 0,25 cent bonnetje wordt erg aanlokkelijk ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kruidenvrouw: als plots het pinsysteem het niet doet of je partner is net over de limiet gegaan en je kunt niet pinnen wordt dat een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gut bestaat dat nog dan? Serieus, ik heb bijna nooit geldbriefjes in mijn portemonnee en mijn man stond een keer voor niets bij de super toen ik EN een flinke aankoop bij Ikea had gedaan EN die dag de huur eraf ging en nog wat andere dingen waar we even niet aan gedacht hadden. Gelukkig had onze zoon van 13 nog geld op zijn rekening hahaha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij onze C1000 staat ook een hangtafeltje waar je je broodje kunt opeten en je gratis kopje koffie op kunt drinken. Daarna ga je met het lege zakje naar de kassa om af te rekenen. Is dit georganiseerde misdaad?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zolang je de kassa niet voorbij bent, heb je nog niets gestolen. Geen verschil of het product in je winkelwagentje zit, of in je buik.
juridisch gezien ontstaat er een overeenkomst op het moment dat aanbod en vraag worden geaccepteerd. Op het moment dat je de spulletjes in je wagentje stopt of in jouw geval het aanboden goedje consumeert is er een overeenkomst gesloten. Er zijn daarna wel verplichtingen ontstaan voor verkoper en koper. Zoals het betalen van de prijs.
Ik dacht dat je dan zelfs al juridisch eigenaar bent onder voorwaarde.

Toegevoegd na 1 dag:
In het algemeen geldt dus:

Verkrijging (van het eigendomsrecht van een goed) gaat (o.a.) vaak door overdracht hiervoor zijn 3 vereisten:

1) Ik bied bijv. een fiets aan voor 100 E en u vind de fiets mooi en zegt ik neem hem. Dit is de koopovereenkomst (de titel) van aanbod en vraag.

2) Degene die de fiets aanbied moet bijv. geen dief zijn of huurder. Dan ontbreekt mij nl. de bevoegd erover hem te verkopen. Dat is de zogenaamde beschikkingsbevoegdheid.

3) De fiets moet nog in jouw macht komen en dat doen wij door jouw bijv. de fiets in handen te geven. Je hebt dan het bezit ervan.

Hierna ben je eigenaar geworden van de fiets. Op grond van de koopovereenkomst ben je me nog wel 100 E schuldig. Deze moet je me nog op straffe van wanprestatie betalen. Als je dat niet doet kan ik bijv. de fiets terugeisen.
Omdat dat allemaal in de praktijk een hoop ellende kan bezorgen maken veel verkopers gebruik van het zogenaamde eigendomsvoorbehoud. Totdat de prijs is betaald behoudt de verkoper de eigendom. Je kunt juridisch veel dingen afspreken in de koopovereenkomst om betalingsproblematiek te voorkomen. Maar zonder extra voorwaarden en bedingen ben je dus al vrij snel eigenaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me niet voorstellen dat de koopovereenkomst al is gesloten als het in je karretje ligt. Ik denk niet dat een supermarkt dit juridisch rond krijgt. De koopovereenkomst is gesloten als je het product hebt afgerekend. Ik kan me voorstellen dat als je een goed consumeert ervoor moet betalen, maar dit hoort natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bovendien hebben supermarkten over het algemeen regels dat je pas buiten je gekocht spullen mag eten en drinken. Dus als het van de wet al zou mogen, dan nog niet van de supermarkt. (Behalve dan hun eigen kopjes gratis koffie in de koffiehoek.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hieronder valt ook het niet hoeven te vergoeden van artikelen die kapot vallen in de winkel. Tenzij je opzettelijk dingen kapot maakt of gooit, hoef je daar in de winkel niet voor te betalen, want het is nog hun eigendom, totdat je het afgerekend hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@cabbit: het zou natuurlijk ook juist een bevestiging kunnen zijn dat het juridisch wel mag en om te voorkomen dat er hele eetpartijen plaatsvinden het door de supermarkt verboden is waar ze natuurlijk weer wel recht op hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@tacuma: Als je iets uit de schappen pakt om te bekijken en je het laat vallen is er strikt gezien nog geen overeenkomst. In het geval je het al in je karretje hebt gedaan en daarna nog eens pakt en dan laat vallen is het inderdaad ook mijn vraag wat strikt gezien een rechter juridisch zou oordelen.
Maar ik vermoed dat als de supermarkt het vergoed dat dan komt door hun klantvriendelijkheid en niet omdat het juridisch moet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt dus verschillende vragen stellen:
1. Mag je wettelijk gezien je supermarktproduct consumeren voordat je het betaald?
2. Mag het van de supermarkt zelf? (nee)
3. Is het sociaal acceptabel? (meestal niet)
4. En bovendien mag het van de gemeente niet omdat de supermarkt een winkel is en geen horeca (uit een andere reactie)
http://www.retailnews.nl/rubrieken/meer/beleid/16634/raad-van-state%E2%80%94eetverbod-in-ah-to-go.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het wel interessant of het sociaal acceptabel is of niet. Zelfs al zou het mogen volgens de wet (in principe dus wel, in de praktijk zijn er nogal wat moeilijkheden) en van de winkel (meestal niet) dan nog zou ik het niet doen als het niet zou mogen van de rest van het winkelend publiek. Mensen kunnen er last van ondervinden. Dat die mensen geen gezag hebben en het je moeilijk kunnen verbieden maakt niet uit. Dit is ook een reden dat winkels het verbieden trouwens, naast de praktische bezwaren.
Als de AH2GO de hangtafels weghaalt, dan nog mogen mensen de snacks van de gemeente in principe niet nuttigen in de winkel, daar dit geen horeca is. Wel degelijk relevant, al wordt inderdaad de supermarkt daar op aangekeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je accepteert het aanbod pas bij het afrekenen. Niet bij het plaatsen in de winkelwagen.
Net als bij online winkelen, je kan wel 1000 dingen in je winkelwagen plaatsen, maar dat verplicht niet tot aankoop.
Als je het opeet, dan natuurlijk wel. Je moet dan wel betalen natuurlijk.
Het is net als bij een restaurant, daar eet je ook eerst en betaal je later.
Inderdaad kan de huisregels anders zijn, maar dat moeten ze vantevoren kenbaar maken. En ik heb nog nooit gezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toegegeven het lijkt inderdaad definitiever en duidelijker dat bij het afrekenen de overeenkomst er pas is. Maar strikt gezien is dat niet nodig.
En zowel online als in de supermarkt geeft de verkoper de koper de vrije ruimte om terug te komen op een 'overeenkomst' en dus eens gepakte spullen toch niet te willen.
Een (impliciete) ontbinding van de overeenkomst met wederzijds goedvinden.
Het mag gewoon hoor zolang je maar achteraf afrekent! Wettelijk gezien mag het maar er zijn vastwel winkels die dat niet toestaan omdat ze niet willen dat iedereen dat doet. Dat is alleen maar eem hisregel maar geen wet. Ze kunnen niet iedereen in gaten houden dus ook niet handgaven. Het heeft nix met stelen te maken omdat je toch afrekent.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een huisregel*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En dan bij de kassa zeggen dat je een lege verpakking hebt gepakt !
En dan nog proberen of je er een nieuwe voor kunt krijgen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, als je ZO denkt, kunnen we het hele fenomeen supermarkt wel afschaffen. Het hele systeem bestaat natuurlijk wel bij gratie van mensen die zich kunnen gedragen en het verschil tussen mijn en dijn kennen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben beveiliger in een supermarkt geweest dus ik wel.wel degelijk waar ik over heb. Als je me.niet gelooft vraag maar aan je wijkagent of een agent, die vertelt je prexies dezelfde. Wat betrefd lege verpaking is dat ze daarom die huisregel hebben en juist willen voorkomen. Dat je per ongeluk een lege hebt gepakt daar geloofd je niet hoor dus gebeurt ook niet.
Eigenlijk ben ik het niet zo met de antwoorden eens. Ik denk dat het wèl mag. (Of het netjes is, is een ander verhaal.) Wettelijk gezien is het pas diefstal als je de afrekenpunten voorbij loopt zonder te betalen. Zelfs wanneer je iets in de winkel in je zakt stopt, kun je vóór de kassa nog niet aangehouden worden voor winkeldiefstal. Je kan iimmers gewoon nog steeds netjes alles afrekenen.
Er zal een verschil zijn tussen wettelijk verboden en de voorwaarden die een winkel stelt
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat heb ik meerdere malen gedaan bij diverse winkels.
Het overkomt mij als diabeet regelmatig, dat ik een onverwachte hypo krijg en dan pak ik iets wat erg zoet is, b.v. druivensuiker.

Als zo'n hypo toeslaat tijdens het winkelen wil ik nog wel eens een verpakking Mars of iets dergelijks pakken en er meteen éên op eten. Dat vertel ik dan aan de kassa en daar wordt er nooit een probleem van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind het wel wat vreemd dat diabetes nu tot twee keer toe als argument zou gelden. Als je in de bus zit, als je in het bos loopt of wat dan ook zorg je dat je als diabeet toch OOK iets bij je hebt? Naar de supermarkt heb je opeens niets bij je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Normaliter heb ik altijd én batterijtjes voor mijn hoorapparaten én druivensuiker praat, maar een mens en dan vooral een mens op leeftijd vergeet wel eens wat.
Daarbij, Pelle, praat ik nu wel over een tijdsbestek van bijna 30 jaar!
Rieneke1
11 jaar geleden
foei keesje, + :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat kan een supermarkt aflezen aan een streepjescode? Alleen dat een Mars een Mars is en dat 'ie 1 euro kost? Of ook dat het de Mars *van de supermarkt is*? Indien het eerste: als jij in een supermarkt een eigen Mars uit je binnenzak haalt en opeet, dan zou winkelpersoneel kunnen denken dat 't *hun* Mars was en zou je dus je eigen Mars opnieuw moeten betalen..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Diabetici mogen blijkbaar dit soort dingen doen.
Eet je bij peek en cloppenburg in zo'n geval een stropdas? Of roof je de lunch van een cassiere? Volgens mij moet je als diabeet gewoon zelf zorgen dat je altijd op een hypo bent voorbereid en niet van die rare fratsen uithalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
t overkomt mij ook wel eens dat ik een hypo heb en niets bij me. Dan interesseert t me niets of iets wel of niet mag op dat ogenblik. Suikers wil en moet ik dan. Als ik daarna weer een beetje bijgekomen ben leg ik het allemaal uit en betaal ik de schade. Tis misschien niet de meest ideale manier maar nood breekt op dat moment wet. Niemand heeft er wat aan als ik onderuit ga en 112 gebeld moet worden. Uiteraard probeer je dit soort dingen te voorkomen...
Kristal
11 jaar geleden
AdrieK, vanwaar die strengheid. Als iemand in onze winkel zich niet goed voelt bieden we hem/haar even een stoel aan, wat water. En als iemand even naar het toilet moet mag dat natuurlijk ook. En als iemand vergeten is iets zoets mee te nemen en hij is diabetes zoals Moolkeesje en Stuivertje, dan koopt en eet/drinkt hij gewoon iets zoets. Wat maakt het uit? Hij betaalt toch?
Het heeft gewoon te maken met een beetje menselijkheid naar elkaar, een beetje zorg als je daar als winkelpersoneel niet moeilijk over doet. Ik heb meer iets tegen mensen die willens en wetens iets stelen uit de winkel. +1 Moolkeesje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@mvs78 : goed punt. Heb ooit één keer mijn dochter de supermarkt ingereden met een krentenbol van de bakker aan de overkant. Die moest er zelfs aan te pas komen om te bewijzen / bevestigen dat ik vlak daarvoor bij HEM een krentenbol had gekocht. Sindsdien gaf ik alleen nog eten uit de winkel waar het ook afgerekend moet worden. (Al jaren niet meer nodig hoor, maar tot de kleuterschoolleeftijd zeg maar). Daar heeft nog nooit iemand moeilijk over gedaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AdrieK, Als ik het idee had, dat die stropdas zou helpen, zou ik dat idd doen.
Je moest eens weten hoe beroerd een diabeet zich tijdens een hypo voelt.
Tijdens het begin van het diabeet zijn, ben je uiteraard niet voorbereid op zulke dingen als een hypo en was de medische begeleiding ook nog zeer summier.
Ik heb een zeer onprettige ervaring met één van mijn eerste hypo's gehad. Die overkwam mij in een drukke winkelstraat en omdat je vaak de controle tijdens zo'n hypo verliest en daarbij ook nog erg agressief wordt,
dacht men dat ik ladderzat was en wer de politie (die toen nog veelvuldig op straat liep ) er bij gehaald.
Die bracht mij naar het naar het bureau om te " ontnuchteren" gelukkig was daar ook een agent waarvan de vader ook diabeet was en die dacht de verschijnselen te herkennen.
Deze agent gaf mij thee met veel suiker te drinken en binnen 10 minuten was de " dronken " man, hoewel nog erg trillerig, weer nuchter.
Kristal
11 jaar geleden
Moolkeesje, ik had een buurman (toen ik nog elders woonde) die diabeet was en die wij enkele malen met een hypo aantroffen...
Dan ben ik alleen maar blij wanneer een klant in de winkel waar ik werk op tijd iets zoets neemt om een hypo te voorkomen. Ik moet er wel bij zeggen dat ik in een natuurvoedingswinkel werk, het is een wat kleinere "supermarkt" dus beter te overzien en je kent veel van je klanten, dat scheelt ook.
Maar dat is dus o.a. het voordeel van wat kleinschaliger, je wordt als personeel minder snel paranoia, bent minder snel bang dat er gestolen wordt.
Ik realiseer me dat dat in grotere supermarkten veel minder overzichtelijk is.
Niet alles is geregeld bij wet, en er zijn ook niet overal regels voor. We gaan er in de maatschappij vanuit, dat mensen ook zelf nog een beetje kunnen nadenken, en dat we ook nog een beetje mogen improviseren. Als alles wat we doen, wettelijk geregeld zou zijn, dan zouden we geen enkele creativiteit meer hebben om zaken zelf op te lossen, en zouden we alleen maar afhankelijk zijn van wetten en regels.

Het zal voor iedereen duidelijk zijn dat als je met 4 man een supermarkt binnenkomt, en je gaat in een van de gangpaden uitgebreid een krat bier op zitten drinken, dat zoiets niet kan. Ook niet als je na het nuttigen van de pilsjes alles keurig afrekent.

Maar als je een Albert Heijn binnenloopt om een flesje Spa te kopen, en je neemt alvast een slokje als je in de rij voor de kassa staat, dan is er geen weldenkend mens te vinden, die daar bezwaar tegen maakt. En als de rij bij de kassa lang is, drink je je hele flesje Spa gewoon op, en reken je een leeg flesje af. Dat is voor niemand een probleem.

In dit geval heeft de supermarkt geen behoefte aan regels, en de klant ook niet. Want de klant zal ook begrijpen, dat een supermarkt geen café is, en dat een supermarkt vol met etende en drinkende mensen voor zowel de supermarkt als de klanten onwenselijk is. Je moet hier dus improviseren, je verstand gebruiken, en creatief zijn. Dan kan er nooit een probleem ontstaan.

Er staat ook geen bordje in de supermarkt met een snelheidsbepaling, hoe hard je met je karretje door de gangpaden mag scheuren. Ook dat is een kwestie van gezond verstand, net zoals iets (gedeeltelijk) nuttigen van iets dat nog niet is afgerekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Juist! Zo is het.
+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Gezond verstand van beide partijen maakt juridisch geharrewar overbodig.
Juridisch wordt er een verschil gemaakt tussen bezit en eigendom.

Als je een artikel in je winkelwagen hebt, heb je dat artikel nog niet betaald.

Je bent dan wèl de bezitter van dat artikel, doch (nog) niet de eigenaar.

Eigenaar word je pas als je het artikel afgerekend/betaald hebt.

Wanneer je dus een artikel consumeert wanneer je daar nog geen eigenaar van bent, is dat strikt, genomen, wederrechtelijk toe-eigenen ..ofwel stelen.

Echter de meeste supermarkt chefs zullen geen aangifte overwegen als je je normaal gedraagt en dus het artikel alsnog afrekent bij de kassa.

Uit deze laatste handeling blijkt dan immers dat je niet voornemens bent/was het artikel wederrechtelijk te te eigenen..dus dat je niet de bedoeling had dit artikel te stelen.

Kort samengevat: Strikt genomen wordt die handeling als stelen aangemerkt, maar doorgaans wordt alleen maar actie ondernomen (aangifte gedaan) als blijkt dat 'geen betaling' wordt/werd gedaan. Dus nadat je de kassa gepasseerd bent.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De overdracht van goederen gaat volgens art. 3:84 lid 1 BW alleen door levering van een goed krachtens een geldige titel door een beschikkingsbevoegde. De overdracht is in beginsel onbezwaard! Dus zonder opschortende voorwaarde van betaling.
Evenals ik afspreek in de winkel om het produkt later te betalen. Aan alle voorwaarden voor eigendomsoverdracht is dan voldaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
voor een uitgebreide juridische uiteenzetting:
https://openaccess.leidenuniv.nl/bitstream/handle/1887/12078/Samenvatting.pdf?sequence=12
Kristal
11 jaar geleden
Mooi Elicrates... en nu even in begrijpelijke woorden alsjeblieft voor hen die niet gewend zijn juridische taal te lezen, zoals ik dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kristal Verkrijging (van het eigendomsrecht van een goed) gaat (o.a.) vaak door overdracht hiervoor zijn 3 vereisten: 1) Ik bied bijv. een fiets aan voor 100 E en u vind de fiets mooi en zegt ik neem hem. Dit is de koopovereenkomst (de titel) van aanbod en vraag. 2) Degene die de fiets aanbied moet bijv. geen dief zijn of huurder. Dan ontbreekt mij nl. de bevoegd erover hem te verkopen. Dat is de zogenaamde beschikkingsbevoegdheid. 3) De fiets moet nog in jouw macht komen en dat doen wij door jouw bijv. de fiets in handen te geven. Je hebt dan het bezit ervan. Hierna ben je eigenaar geworden van de fiets. Op grond van de koopovereenkomst ben je me nog wel 100 E schuldig. Deze moet je me nog op straffe van wanprestatie betalen. Als je dat niet doet kan ik bijv. de fiets terugeisen.
Omdat dat allemaal in de praktijk een hoop ellende kan bezorgen maar veel verkopers gebruik van het zogenaamde eigendomsvoorbehoud. Totdat de prijs is betaald behoudt de verkoper de eigendom. Je kunt juridisch veel dingen afspreken in de koopovereenkomst om betalingsproblematiek te voorkomen. Maar zonder extra voorwaarden en bedingen ben je dus al vrij snel eigenaar.
Kristal
11 jaar geleden
Elicrates, dank je voor je toelichting ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog één opmerking naar Elicrates toe: Het begrip 'wanprestatie' werd gebezigd in het oude bw, het oude burgerlijk wetboek dus. Bij de invoering van het nieuwe bw werd de term 'niet nakoming' geïntroduceerd. Tenslotte dank voor je reactie alsmede je toelichting. Groet,
Ton
De koop is gesloten als er "eenheid is over de zaak, de prijs en de levering" Die is er op het moment dat je het in je karretje legt. Je bent dus al eigenaar. De betaling is een geheel andere zaak. Die hoor je te doen. Voor een leeg of een vol pak.
Huisregels kunnen de wet niet overstijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men dient de verpakking van het product ongeschonden te laten totdat u het betaald heeft.
Door een zakkenroller kunt u niet in staat zijn om de producten af te rekenen.
Dat geldt ook voor een pinstoring indien u alleen met pin kan betalen.
Zo zou u onrechtmatig aan uw spullen komen als u de overige boodschappen niet kunt betalen in bovengenoemde situatie,s.

Overigens geven ouders hun kind alvast een banaan of een krentenbol om ze stil te houden, maar juist is dit niet.
(hoe weegt men een kam bananen als er 1 opgegeten is?)
Men ziet ook vaak lege frisblikjes staan in de schappen.

Pas na het afrekenen van de boodschappen kunt u zich eigenaar noemen van uw aankopen.
Meestal staat dat ook aangegeven voordat men de winkel betreedt.
Bij AH kan men bv gratis koffie drinken, maar het nuttigen van de in de winkel verkrijgbare of zelf meegenomen etens of drinkwaren is niet toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
meestal weeg je de bananen voor je er 1 aan het kind geeft, zo betaal je dus altijd ook wat je genuttigd/gekocht hebt.
ik heb nog nooit meegemaakt dat een winkel hier moeilijk over deed, als ze pas bij de kassa wegen en je geeft aan 1 banaan aan het kind te hebben gegeven dan wegen ze 1 banaan maar gewoon dubbel. er is niemand die hier moeilijk over doet, tenminste ik heb het nog nooit meegemaakt en doe dit toch regelmatig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De weegschaal is meestal bij de kassa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook bij de groente-afdeling, waar de eerlijke moeder de bananen afweegt en een stickertje plakt, voordat ze de banaan aan het kind geeft ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de Lidl weegt men bij de kassa.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@gewooneen De meesten controleren de eieren, toegegeven wij ook.
Met uitzondering van een tray die geseald is.
Als men met andere ogen kijkt, ziet men in de schappen de wonderlijkste artikelen of ledige verpakkingen die daar niet op z,n plaats horen.
U geeft toe een dat u een artikel kunt consumeren die u wegens calamiteiten niet af kunt rekenen.
Veel supermarkten of tankstations hebben last van proletarisch winkelen, daarom laat men bij tankstations mondjesmaat schooljeugd toe en is de overheid bezig om de toegang te beperken voor scholieren op bepaalde tijden te winkelen in een supermarkt.
Voor zover ik weet mag je artikelen in de winkel niet opeten VOORDAT deze afgerekend zijn.

Dit valt namelijk onder diefstal. Het artikel is niet van jou. En op het moment dat jij het nuttigt kan er niet meer gecontroleerd worden of jij wel eerlijk bezig bent.

kleine tomaat op de weegschaal leggen, bon afdrukken voor een appel (€0,15), dan een grote appel opvreten.

Banaan wegen, bon afdrukken, banaan opvreten, schil weg gooien...15 minuten later bij de kassa...oops bon weg, nu ja, niemand heeft het gezien.

Croissant opvreten, zakje blijft leeg achter in de kar..."ja die lag er al"

Zak bolletjes openmaken, bolletje eruit, zakje omwisselen...

Je onttrekt het artikel aan het zicht. En dat is al voldoende om te worden aangehouden. (Wat de politie er mee doet is een tweede.)

Ik heb een tijd als winkelsurveillant gewerkt. Als ik mensen dit zag doen hield ik ze aan.

Ook al is de "klant" gewoon van plan om te betalen, dat kan iedereen wel zeggen.

Als ik een portemonnee rol en ik word betrapt kan ik ook zeggen, dat ik alleen even van dichtbij wilde kijken hoe hij eruit zag, omdat ik hem mooi vond.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit zijn inderdaad diverse redenen waarom je tegenwoordig niet meer zelf je groenten kunt afwegen in veel supermarkten (en mijn kinderen zouden dus nu geen banaan meer kunnen krijgen in de winkel, en alleen nog maar een broodje uit een zak met tien stuks). Zoals overal moeten de goeden onder de kwaden lijden. Dat maakt echter de wettelijke situatie niet anders. De 'normale' situatie (voornemens af te rekenen en dat ook daadwerkelijk doen) wordt er niet illegaal van.
Als u de intentie hebt dit product gewoon af te rekenen is hier niets mis mee.
Tenzij de huisregels anders bepalen, deze dienen dan wel kenbaar zijn en natuurlijk te worden nageleefd.

Als het getuigt van goed fatsoen, tja...........
Ik doe het stiekem ook wel eens, maar bij hoge uitzondering.
Ik geef het wel te kennen of laat het duidelijk zien aan de kassamedewerker.

Afrekenen met een stuk metworst in de mond is natuurlijk not done ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan voorkomen dat je pinpas niet werkt of dat je te weinig cash hebt. Dan sta je met een mond vol tanden en je vertraagd dan voor iedereen de boel. Ik heb een hekel aan eerst eten dan afrekenen, want als je van te voren afrekent, dan weet je dat je genoeg geld hebt.

Het komt ook onbeleefd over. Mensen staan keurig in de rij te wachten en jij trekt uit ongeduld een zak chips open.

Het is onduidelijk. Is dat je eigen zak chips of die van de winkel?

Is de streepjescode achteraf nog leesbaar?

Als één iemand mag eten, dan mag iedereen eten. Dan wordt het een chaos in de winkel.

Als je een pot pindakaas opentrekt in de winkel en iemand is allergisch voor pinda's, dan heeft die een probleem. De winkel is niet voor consumptie bedoeld.

Ik denk dat er weinig mensen zijn die de huisregels van elke supermarkt uit hun hoofd kennen. Je weet nooit hoe verschillende supermarkten er mee om gaan.

Zo zijn er heel veel renenen te bedenken waarom je van te voren moet betalen. Het is zo simpel, waarom moet iedereen het zo ingewikkeld maken met allemaal uitzonderingen? Gewoon niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Praktijk: men is er over het algemeen niet blij mee maar het wordt toegestaan. Als het maar afgerekend wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik werk zelf in een Jumbo , en bij de regels staat het niet. het beste kunt u het gewoon vragen bij een service balie omdat die een onduidelijke regel is . maar als je bijvoorbeeld snel suiker nodig hebt (laag suiker) dan mag je bij ons meestel gewoon een pak druivensuiker los maken ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Absolute niet, dit is niet te controleren, wat dacht je van b.v.: Een paar koekjes uit de verpakking en de rest laten staan of de verpakking gewoon weggooien.
Het is gewoon niet te controleren en er lopen helaas te veel rond die niet eerlijk zijn.