Kunnen onderburen (gelijkvloers van portiekwoning) plots weigeren dat je jou fiets voor hun raam parkeert door een briefje aan hun raam te hangen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het stallen van fietsen op stoepen is toegestaan, in zoverre er voldoende plaats overblijft voor de stoepgebruikers (bij ons is dit 1.20 m). Je kan uitzoeken welke regel er in jouw gemeente telt. Vooral als je ook in de woning woont, dan is dat ook jouw gevel. Iets anders is, dat mensen het vaak niet leuk vinden als iemand een fiets tegen hun gevel zet. De vele briefjes met "geen fietsen aub" spreken boekdelen. De reden zijn velerlei : angst voor beschadiging, "het is geen gezicht zo"n fiets aan de deur", "ik kan mijn eigen fiets er dan niet kwijt" etc. Maar een wettelijk karakter hebben deze briefjes natuurlijk niet, in tegenstelling tot de regels dienaangaande die volgens de gemeentewet van jouw gemeente moet gerespecteerd worden. Maar goed, het zijn buren en gewoon doen alsof er niks hangt is niet echt aangewezen vermoed ik. Het beste is om eens met die onderburen te gaan praten. Het is hoe dan ook een rare manier van communiceren om gewoon een briefje tegen je venster te hangen in plaats van even met je buren te gaan praten. Maar goed. Misschien kan je eens horen wat er hen juist stoort en met hen een afspraak maken (bv. eventjes mag, maar geen hele dag). Toegevoegd na 6 minuten: .... kleine correctie : als in de gemeentewet voorzien is dat een briefje hangen met een verordening aangaande het stallen van fietsen verplicht moet gevolgd worden, kan het natuurlijk wel een "wettelijk" karakter hebben. Al zou ik het in dezer dus niet "hard" spelen dus ongeacht of het strookt met de wet, het gewoon menselijk oplossen.

Ze kunnen het proberen, maar het is aan jou of je daar gehoor aan geeft. Als er plaats genoeg is naast dat raam, dan is het wel zo sociaal om je fiets inderdaad naast het raam te parkeren.

als er op het briefje staat: svp niet.... dan is het aan jou of je daar gehoor aan geeft. Ze mogen niet zomaar het is verboden opschrijven, want dat is niet aan hun te bepalen. Hebben ze dat wel voor elkaar ( dat het een verbod is) dan moet je je daar aan houden. Vooralsnog zou ik zeggen zet hem iets verder ( uit het zicht van hun uitzicht...) Toegevoegd na 45 seconden: je banden vervangen en oppompen om de dag is ook zo vermoeiend ;)

dat kunnen ze idd. ze vinden het blijkbaar geen pretje om tegen je fiets aan te moeten kijken, of steeds iemand voor hun raam te hebben die een fiets neerzet of pakt. dit maken ze kenbaar d.m.v. een briefje en hier is niet mis mee of verkeerds aan. of het wettelijk gezien ook wel of niet je fiets hier mag plaatsen is een heel ander verhaal (daarvoor is er wat te weinig info) maar goed, ze geven aan dat ze zich eraan storen (wat ik me kan voorstellen, alleen ging het bij mij om meerdere fietsen pal voor mijn raam) dus waarom zou je aan hun verzoek geen gehoor geven door je fiets ergens anders neer te zetten. ik neem aan dat er wel een andere mogelijkheid is te vinden voor het stallen van je fiets.

Ja, ze kunnen dat weigeren. (Het is ook niet aardig om 'm juist daar neer te zetten.) In de model-Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die iedere gemeente zo kan overnemen, staat deze bepaling: "Artikel 2.4.11 Neerzetten van fietsen e.d. Het is verboden op of aan de weg een fiets of een bromfiets te plaatsen of te laten staan tegen een raam, een raamkozijn, een deur, de gevel van een gebouw dan wel in de ingang van een portiek indien: a. dit in strijd is met de uitdrukkelijk verklaarde wil van de gebruiker van dat gebouw of dat portiek; b. daardoor die ingang versperd wordt." Doe je dat toch, dan kun je (bijv.) in de gemeente Groningen een boete van euro 30.- krijgen. Advies: de APV ter plaatse erop naslaan en toch maar die 'uitdrukkelijk verklaarde wil' (het briefje) volgen...

buren kunnen je toegang weigeren dat jij je fiets in hun tuin neerzet... buren kunnen je weigeren dat jij je fiets in de gemeenschappelijke gang neerzet buren kunnen NIET vertellen waar jij je fiets parkeert op straat... mijn overburen (andere kant van de straat) hadden ineens zo'n rand ondoorzichtig plastic aan de onderkant van hun ramen geplakt... later bleek dat onze bovenbuurvrouw elke dag haar fiets om 18.00uur daar voor het raam aan de regenpijp vastmaakte en tegelijkertijd uitgebreid naar binnen stond te kijken... de buurtjes waren hier niet erg van gecharmeerd ! vandaar de anti-inkijk rand... je zou kunnen vragen aan de buren wat de reden van hun briefje is, misschien is het niet voor jou bedoeld ?

Of ze dat officieel kunnen weigeren, dat weet ik niet en ik denk officieel niet. Maar ze hangen dat briefje ook nirt voor niets op. Als iemand zijn fiets neerzet tegen een buitenmuur hoor je het binnen altijd, het geeft gebonk en herrie. Ik kan me wel voorstellen dat je onderburen dat niet meer willen. Al hadden ze het misschien even gewoon kunnen tegen je zeggen. Nar het is een rotgeluid om binnen te horen, dat weet ik wel.

Weten ze wel dat het jou fiets is? Ik vind briefjes altijd onhandig...Waarom spreken ze je niet aan.... Je zou ook bij die mensen aan kunnen bellen en vragen waarom je je fiets er niet mag plaatsen. Zelf kun je je afvragen waarom je fiets net voor hun raam moet staan. Heb je nergens anders ook een goede plek? Communiceren is altijd het duidelijkste, dan weet jij het waarom en deze mensen ook, misschien is het heel gemakkelijk op te lossen

Natuurlijk kunnen ze dat weigeren. Zelfs met de 'wet' in de hand. Maar feitelijk zou jij moeten aanvoelen dat zulks voor je onderburen niet echt prettig is. Dat daar een briefje hangt kun je het best zien als een uiterste poging van hen deze kwestie, die hen wellicht al gedurende langere tijd gigantisch stoort, op een vreedzame wijze op te lossen. Ik zou zeggen: 'Ga eens met die mensen praten, biedt je excuses aan en plaats je fiets nadien op een ander plekje. Aldus voorkom je dat deze kwestie uitloopt op een, wellicht jarenlange, burenruzie. Kort samenvattend: Je onderburen staan volkomen in hun recht, proberen deze kwestie niettemin vreedzaam op te lossen en aan jou de taak je wat inschikkelijker op te stellen. Groet, Ton

Lees even de plaatselijke verordening van je eigen gemeente na. Het verschilt namelijk per gemeente. Meestal mag je aan je eigen gevel altijd het bordje "verboden fietsen te plaatsen" hangen. In praktijk betekend dat dat er geen fietsen tegen de gevel aan gezet mogen worden, maar wel er voor. De fiets mag sowieso niet in de weg staan, ook als er geen bordje hangt.