Kunnen onderburen (gelijkvloers van portiekwoning) plots weigeren dat je jou fiets voor hun raam parkeert door een briefje aan hun raam te hangen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
13.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou een briefje terug op de raam plakken met de tekst; € 5,- euro per uur, dagtarief € 25,- en een weektarief nu voor maar € 100,- (vriendenkorting op aanvraag)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Koop, huur?
Van wie is het stukje stoep?
Staat de fiets in de weg?
Staat ie voor het raam, dus zichtbaar vanaf binnen of meer er onder? Je kan je ook nog afvragen of ze wel aan jouw fiets mogen komen. (ik denk het eigenlijk niet) Als huur, dan zou je kunnen vragen aan de eigenaar of je een anker in de muur mag plaatsen, dan kan je de fiets vastzetten.
Of een alarm op je fiets. (gaat heel hard piepen als ze hem optillen) Maar ff praten met de buren is misschien een betere optie. (of niet?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nogal vreemd om je fiets voor andermans raam te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dqat je aan de antwoorden hierboven wel genoeg hebt que 'mag het of mag het niet', maar ik wil je 1 tip geven: ben je bereid om, als het wettelijk mag, dit op een ruzie uit te laten lopen? Of kan je beter dit akkefietje uit de weg gaan door je fiets een paar meter opzij te parkeren? Toegevoegd na 1 minuut:
(dqat = dat en que = qua)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja mogen ze. hebben ze ook nog de wet aan hun kant.
Hun raam is hun eigendom.
Ik heb overigens geen fiets, maar vind het meer dan non-sociaal om zomaar je fiets tegen het raam van anderen te plaatsen.
een auto parkeer je toch ook niet op andersmans oprit?

Het beste antwoord

Het stallen van fietsen op stoepen is toegestaan, in zoverre er voldoende plaats overblijft voor de stoepgebruikers (bij ons is dit 1.20 m). Je kan uitzoeken welke regel er in jouw gemeente telt. Vooral als je ook in de woning woont, dan is dat ook jouw gevel.
Iets anders is, dat mensen het vaak niet leuk vinden als iemand een fiets tegen hun gevel zet. De vele briefjes met "geen fietsen aub" spreken boekdelen. De reden zijn velerlei : angst voor beschadiging, "het is geen gezicht zo"n fiets aan de deur", "ik kan mijn eigen fiets er dan niet kwijt" etc. Maar een wettelijk karakter hebben deze briefjes natuurlijk niet, in tegenstelling tot de regels dienaangaande die volgens de gemeentewet van jouw gemeente moet gerespecteerd worden.
Maar goed, het zijn buren en gewoon doen alsof er niks hangt is niet echt aangewezen vermoed ik.
Het beste is om eens met die onderburen te gaan praten. Het is hoe dan ook een rare manier van communiceren om gewoon een briefje tegen je venster te hangen in plaats van even met je buren te gaan praten. Maar goed.
Misschien kan je eens horen wat er hen juist stoort en met hen een afspraak maken (bv. eventjes mag, maar geen hele dag).

Toegevoegd na 6 minuten:
.... kleine correctie : als in de gemeentewet voorzien is dat een briefje hangen met een verordening aangaande het stallen van fietsen verplicht moet gevolgd worden, kan het natuurlijk wel een "wettelijk" karakter hebben. Al zou ik het in dezer dus niet "hard" spelen dus ongeacht of het strookt met de wet, het gewoon menselijk oplossen.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het helemaal met je eens! Inderdaad is dat geen manier om met je buren te communiseren. Maar burenruzies zijn misschien nog veel erger... Anyway, ik probeer nogmaals met hen te praten en een nieuw plekje te zoeken voor mijn fiets al is dat bijna onmogelijk in mijn straat.

Andere antwoorden (11)

Ze kunnen het proberen, maar het is aan jou of je daar gehoor aan geeft. Als er plaats genoeg is naast dat raam, dan is het wel zo sociaal om je fiets inderdaad naast het raam te parkeren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmmm moeilijk, dan staat mijn fiets dus voor het raam van de naaste buren. Straat vol met portiekwoningen en dus amper plek... :/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het wel afwisselen natuurlijk en niet altijd bij dezelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
geen lantaarnpaal in de buurt? schuur? afdakje? ruimte achter de woning? voor je eigen woning, in de gang.... (ik noem wat hoor) miss een idee om naar de buren te gaan met de boodschap dat je zelf ook niet wil dat ze zich storen aan je fiets, maar je niet weet waar je de fiets dan wél neer moet zetten. zo kunnen ze met je meedenken wellicht, en weten dat het geen kwestie is van 'maling hebben' en geen rekening mee willen houden, maar omdat er geen andere optie is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ voor Eucalypje. Deze oplossing is heel goed! Zo houd je het contact goed met de buren en komt er wellicht ook nog een oplossing voor de fiets. Als je er zo met hun over praat vinden ze het al minder erg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eucalyppje: ik woon op de 1e etage van een portiekwoning met een hele stijle trap. Mijn fiets elke keer op en neer dragen is vragen om mijn nek te breken, de boom voor de deur is weggehaald en die plek gebruikt men als afval dumpplaats, lichtpalen en ander bomen zijn al beladen met fietsen van andere buren...alle gevels zijn of een raam, deur of een portiektrap... Anyway, het komt er op neer dat het heel erg moeilijk is om mijn fiets goed weg te zetten en dat hij goed uit de weg stond voor voetgangers en auto's en onder hun raam zodat ze nog goed naar buiten konden kijken (ze hebben ook altijd van die anti doorkijk gordijnen). Ik had 2 jaar geleden van hen toestemming gekregen om mijn fiets voor hun huis te zetten en nu plots zonder me aan te spreken verplaatsen ze mijn fiets en hangen dat briefje. Ik ben in gesprek gegaan maar helaas drijven ze gewoon op een niet erg vriendelijke of sociale manier hun wil door en hebben ze mijn fiets bij hun buren voor het raam gezet.... moto: 'zolang het niet voor Mijn deur staat' :/ Gewoon erg jammer dus...Ik was nieuwsgierig of ze dit met de wet ook konden goedpraten ;)
als er op het briefje staat: svp niet.... dan is het aan jou of je daar gehoor aan geeft. Ze mogen niet zomaar het is verboden opschrijven, want dat is niet aan hun te bepalen. Hebben ze dat wel voor elkaar ( dat het een verbod is) dan moet je je daar aan houden. Vooralsnog zou ik zeggen zet hem iets verder ( uit het zicht van hun uitzicht...)

Toegevoegd na 45 seconden:
je banden vervangen en oppompen om de dag is ook zo vermoeiend ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na 2 jaar mijn fiets daar te parkeren met toestemming van haar man toen ( ik woon net boven hen en het is volgens bij dus ook mijn gevel) hangt er plots: "geen fiets voor mijn raam" en wordt mijn fiets om de haverklap verplaatst. Niet erg vriendelijk... :/ maar kunnen zij dat wettelijk echt eisen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet eisen, wel proberen een vergunning ervoor te krijgen... met de nadruk op proberen he ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Enjenj Alle regels en voorschriften ten spijt, maar men blijft van andermans eigendommen af.
Als de benedenbuur een fiets beschadigt, dan geldt oog om oog en tand om tand voor hun vervoermiddel of huurwoning.
Voor de bewoner van de benedenwoning geldt: Wie in een glazen huisje woont, moet niet met stenen gooien.
@Katrienemie
Ervaring leert dat als men het pleit niet kan winnen, men wat anders zoekt waar men zich aan stoort.
(geblaf, gemiauw, dichtslaande auto of huisdeuren, krakende bedden, luid praten, feestje etc)
Kortom, men is er nog niet. Dit is pas het begin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sxiopo: wat ben jij hoopgevend! :s
Ik ben niet voor die instelling Tand om tand, oog om oog... ik zie daar het nut of oplossing niet in. Als haar man luid staat te telefoneren of zij een hele dag super luide muziek draait weet ik gewoon dat het morgen een andere dag kan zijn zonder die dingen. Een beetje verdraagzaamheid is denk ik wel op zijn plaats als kan ik dat even helaas niet van hen zeggen :/
dat kunnen ze idd.

ze vinden het blijkbaar geen pretje om tegen je fiets aan te moeten kijken, of steeds iemand voor hun raam te hebben die een fiets neerzet of pakt.
dit maken ze kenbaar d.m.v. een briefje en hier is niet mis mee of verkeerds aan.

of het wettelijk gezien ook wel of niet je fiets hier mag plaatsen is een heel ander verhaal (daarvoor is er wat te weinig info)

maar goed, ze geven aan dat ze zich eraan storen (wat ik me kan voorstellen, alleen ging het bij mij om meerdere fietsen pal voor mijn raam) dus waarom zou je aan hun verzoek geen gehoor geven door je fiets ergens anders neer te zetten.
ik neem aan dat er wel een andere mogelijkheid is te vinden voor het stallen van je fiets.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eucalupje:of ze dit echt kunnen is mij nog steeds vaag, maar als ik dat echt wil weten zal ik dat aan de bevoegde instanties moeten vragen.
Het is gewoon de manier waarop. Ze wist dat het mijn fiets is, weet waar ik woon (boven haar), heeft 2 jaar niks gezegd dat wat ze eerst zelf hadden voorgesteld en goedgekeurd toch niet fijn was. Ik heb altijd erop gelet dat ze zo goed mogelijk naar buiten konden kijken door mijn stuur of zadel tussen de twee ramen in te zetten. De rest van mijn fiets stond onder het raam. Natuurlijk wil ik geen idiote burenruzie en zal het aan de andere buren vragen of mijn fiets een stukje voor hun raam mag staan. Er is anders echt geen mogelijkheid om mijn fiets in de straat waar ik woon te parkeren zonder iemand ermee lastig te vallen...
Ja, ze kunnen dat weigeren. (Het is ook niet aardig om 'm juist daar neer te zetten.)

In de model-Algemene Plaatselijke Verordening (APV), die iedere gemeente zo kan overnemen, staat deze bepaling:

"Artikel 2.4.11 Neerzetten van fietsen e.d.
Het is verboden op of aan de weg een fiets of een bromfiets te plaatsen of te laten staan tegen een raam, een raamkozijn, een deur, de gevel van een gebouw dan wel in de ingang van een portiek indien:
a. dit in strijd is met de uitdrukkelijk verklaarde wil van de gebruiker van dat gebouw of dat portiek;
b. daardoor die ingang versperd wordt."

Doe je dat toch, dan kun je (bijv.) in de gemeente Groningen een boete van euro 30.- krijgen. Advies: de APV ter plaatse erop naslaan en toch maar die 'uitdrukkelijk verklaarde wil' (het briefje) volgen...
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kijk. dit is ook nieuw voor mij. weer wat geleerd ;) dus het mag niet..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat ligt eraan hoe je het leest:
De vraagsteller is ook een van de gebruikers van dat gebouw. (portiekwoning) ''De gebruiker'' bestaat in dit geval niet. Ik vraag me vooral af van wie de plek/muur is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En je zet hem niet tégen het raam aan...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er staat ook: het kozijn, de gevel, etc...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn fiets stond er voor en zelfstandig op zijn standaard. Hij leunde nergens tegenaan. Het is gewoon heel erg moeilijk in mijn straat. Enkel raam, na raam, na deur, na portiektrap en dat herhaalt zich de hele lengte van de straat... erg moeilijk voor iedereen die op de eerste of tweede etage woont om zijn/haar fiets te stallen. Een beetje verdraagzaamheid is altijd mooi, zeker in zo'n een dichtbevolkte buurt denk ik en ten slotte stond bijna altijd alleen mijn fiets (dus 1) voor de gevel. Idd wie zijn gevel? ook de mijne dacht ik zo...ik kan mijn fiets helaas niet ophangen onder mijn raam! ;)
buren kunnen je toegang weigeren dat jij je fiets in hun tuin neerzet...
buren kunnen je weigeren dat jij je fiets in de gemeenschappelijke gang neerzet
buren kunnen NIET vertellen waar jij je fiets parkeert op straat...

mijn overburen (andere kant van de straat) hadden ineens zo'n rand ondoorzichtig plastic aan de onderkant van hun ramen geplakt... later bleek dat onze bovenbuurvrouw elke dag haar fiets om 18.00uur daar voor het raam aan de regenpijp vastmaakte en tegelijkertijd uitgebreid naar binnen stond te kijken... de buurtjes waren hier niet erg van gecharmeerd !
vandaar de anti-inkijk rand...
je zou kunnen vragen aan de buren wat de reden van hun briefje is, misschien is het niet voor jou bedoeld ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
er viel helaas niet echt met haar te praten. Ze wil het gewoon niet en zegt dat er dan heel veel fietsen komen te staan. Wat niet zo is btw,
Iedereen die 's avonds haar huis voorbij loopt kan binnen kijken. Als zij beslist om haar kamer te verlichten en geen gordijnen te sluiten als het donker is buiten moet ze niet zeuren dat er misschien eens iemand binnen kijkt...
maar bon, ik vraag het aan de andere buren of zij er last van hebben...
Of ze dat officieel kunnen weigeren, dat weet ik niet en ik denk officieel niet. Maar ze hangen dat briefje ook nirt voor niets op.

Als iemand zijn fiets neerzet tegen een buitenmuur hoor je het binnen altijd, het geeft gebonk en herrie.
Ik kan me wel voorstellen dat je onderburen dat niet meer willen. Al hadden ze het misschien even gewoon kunnen tegen je zeggen. Nar het is een rotgeluid om binnen te horen, dat weet ik wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Weten ze wel dat het jou fiets is? Ik vind briefjes altijd onhandig...Waarom spreken ze je niet aan.... Je zou ook bij die mensen aan kunnen bellen en vragen waarom je je fiets er niet mag plaatsen. Zelf kun je je afvragen waarom je fiets net voor hun raam moet staan. Heb je nergens anders ook een goede plek? Communiceren is altijd het duidelijkste, dan weet jij het waarom en deze mensen ook, misschien is het heel gemakkelijk op te lossen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk kunnen ze dat weigeren. Zelfs met de 'wet' in de hand.

Maar feitelijk zou jij moeten aanvoelen dat zulks voor je onderburen niet echt prettig is.

Dat daar een briefje hangt kun je het best zien als een uiterste poging van hen deze kwestie, die hen wellicht al gedurende langere tijd gigantisch stoort, op een vreedzame wijze op te lossen.

Ik zou zeggen: 'Ga eens met die mensen praten, biedt je excuses aan en plaats je fiets nadien op een ander plekje.

Aldus voorkom je dat deze kwestie uitloopt op een, wellicht jarenlange, burenruzie.

Kort samenvattend: Je onderburen staan volkomen in hun recht, proberen deze kwestie niettemin vreedzaam op te lossen en aan jou de taak je wat inschikkelijker op te stellen.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Edraket
11 jaar geleden
Op basis van welk wetsartikel mag de fiets daar niet worden neergezet?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is één van de bepalingen zoals die voorkomen in vrijwel elke A.P.V. Dat is Algemene Plaatselijke Verordening. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hmmm... kan je me ook het artikel nummer van die wet geven??
Nou, met mijn aanvoelen niks mis hoor! :p Toen ik net in mijn woning introk zette ik mijn fiets aan de rand van de stoep omdat ik niet wist of ik hem wel onder hun raam mocht zetten. Haar man zag me een keertje mijn fiets daar vastmaken (wat niet erg handig was voor automobilisten die hun passagierdeur wilden openmaken....) en zei dat het ook goed was als ik hem onder hun raam zette aangezien ik de bovenbuurvrouw was. Dus vanaf toen ben ik dat beginnen doen omdat ik ervan uitging dat het ok was. Nu plots vinden ze het blijkbaar niet ok meer maar doen geen moeite om het me te vertellen. Nee, in plaats daarvan verzetten ze eigenhandig mijn fiets voor de ramen van hun buren of verhuizen hem verder in de straat en hangen nu ook een briefje aan het raam waar niet eens 'aub' opstaat. Aangezien bijna altijd alleen mijn fiets er stond voel ik het erg persoonlijk aan en komt het me een beetje achterbaks over... Erg jammer! Ik wilde alleen weten uit pure nieuwsgierigheid of ze wettelijk echt het recht hebben .
Ik probeer alsnog een nieuw plekje voor mijn fiets te vinden al is dat erg moeilijk in een straat vol met portiekwoningen en als je op een etage woont...
Lees even de plaatselijke verordening van je eigen gemeente na. Het verschilt namelijk per gemeente.

Meestal mag je aan je eigen gevel altijd het bordje "verboden fietsen te plaatsen" hangen. In praktijk betekend dat dat er geen fietsen tegen de gevel aan gezet mogen worden, maar wel er voor. De fiets mag sowieso niet in de weg staan, ook als er geen bordje hangt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
de wet is duidelijk:
Algemene plaatselijke verordening voor de gemeente Den Haag
Geldend van 01-04-2021 t/m 22-04-2021

Artikel 2:51 Neerzetten van fietsen e.d.
Het is verboden op of aan de weg een fiets of een bromfiets te plaatsen of te laten staan tegen een raam, een raamkozijn, een deur, de gevel van een gebouw dan wel in de ingang van een portiek indien:

a.
dit in strijd is met de uitdrukkelijk verklaarde wil van de gebruiker van dat gebouw of dat portiek;

b.
waardoor die ingang versperd wordt.

Bovendien spreekt het voor zich dat het stuk gevel aan de bewoner toebehoort en er daar niks geplaatst mag worden mits uitdrukkelijke toestemming van de bewoner. Deze heeft namelijk ZELF het recht op het gebruik van zijn/haar stuk gevel. Dat er een chronisch gebrek is aan fietsparkeerruimte vlak bij je huis (of een benedenvloerse gang die breed genoeg is om je fiets te stallen) is een feit en een gevolg van bouwkundige/stadsplanologische onhandigheid. Daar hoort een gemeentelijke oplossing voor te komen door voldoende fietsparkeerplekken ter plaatse te regelen zodat straat, stoepen en gevels gevrijwaard kunnen blijven van fietsen. De individuele gebruiker hoeft mijns inziens niet op te draaien voor dit plaatsgebrek en mag tegen haar/zijn geplaatse fietsen weren, en (voor mijn part) indien dat niet helpt (laten) verwijderen
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ja. Stallen op de stoep is iets helemaal anders dan voor ramen van een gelijkvloers appartement. Bovendien het mag dus niet.
Het is verboden op of aan de weg een fiets, brommobiel, snor- of bromfiets te plaatsen of te laten staan tegen een raam, een raamkozijn, een deur, de gevel van een gebouw dan wel in de gang van een portiek, indien:
a. dit in strijd is met de uitdrukkelijk verklaarde wil van de gebruiker van dat gebouw of dat portiek;
b. daardoor de ingang versperd wordt.
een maand geleden