Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Huisartsenpost heeft verkeerde diagnose gesteld. Wat kan ik doen?

Huisarts op de huisartsenpost in het weekend deed een gecompliceerde enkelbreuk/onderbeenbreuk af als een verzwikte enkel. En stuurde dan ook niet door voor een foto, maar stuurde me met pijnstillers en oefeningen (?!) naar huis.
Later blijkt dat er genoeg signalen zijn geweest om te vermoeden dat er meer aan de hand is.
De eerste hulp sprak er later schande van, maar ik vraag me af of deze huisarts ook gewezen wordt op zijn verkeerde diagnose zodat dit een volgende keer niet snel meer gebeurt? Wat zou ik zelf kunnen doen om hem een en ander duidelijk te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Helaas, artsen zijn ook maar mensen en zien dingen over het hoofd, mensen die geen fouten maken bestaan niet.
Uit ondervinding weet ik dat een arts het beste persoonlijk door de patient op zijn falen aangesproken wordt.
Dan zal hij luisteren en leren.
Er direct instanties op zetten zorgt alleen maar voor
het dichtklappen van de arts en een hoop ellende
voor U als patient.
Heeft U extra kosten, bespreek dat met deze arts.
Wanneer de arts niet positief reageert op een vriendelijke maar duidelijke terechtwijzing, dan zijn er zwaardere middelen nodig (civiel recht/letselschade-advocaat/ medisch tuchtcollege).
Menig arts voelt ook wel aan dat U hem hard (er) aanpakt als hij onverstandig met Uw verstandige actie omgaat en
hij zal ook schaamtegevoelens hebben, waardoor hij een volgende keer wel scherper oplet.
In zijn hart zal hij U dankbaar zijn , dat u hem persoonlijk benadert om er samen uit te willen komen.
Veel sterkte.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wanneer je twijfelt aan de huisarts, of wanneer je van mening bent dat je spoedeisende hulp nodig hebt in het ziekenhuis. Dan kun je daar gewoon naartoe zonder tussenkomst en/of zonder verwijzing van een huisarts...

Uiteindelijk ben jij namelijk diegene die bepaald of er een foto gemaakt wordt...

Toegevoegd na 7 minuten:
Niet goed je vraag gelezen...

Je zou een klacht in kunnen dienen bij de tuchtcommissie. Anders geef ik je weinig kans dat iemand een collega er op aan spreekt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De huisartsenpost zit in het ziekenhuis op de ehbo en ik heb me gemeld bij de ehbo omdat ik al dacht wat gebroken te hebben, maar iedereen moest eerst een huisarts zien. Vandaar ben ik dus naar huis gestuurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan nog had je het recht om een foto te laten maken bij twijfel aan de huisarts... Bovendien mogen de mensen bij de spoedeisende hulp niemand weigeren. Al als je daar bent mogen ze je al helemaal niet terug sturen naar een huisarts. Want dan gaat het ziekenhuis de fout in!
vraag een gesprek aan met de desbetreffende huisarts, en leg hem/haar je klacht voor.
nav zijn/haar reactie kan je dan altijd nog actie ondernemen.
mogelijk krijg je een excuus, en neem je daar genoegen mee.
(Lees meer...)
Rieneke1
14 jaar geleden
Je kan een klacht indienen bij het tuchtcollege.

De Tuchtcolleges bewaken de kwaliteit van de beroepsuitoefening in de gezondheidszorg.

Als u een klacht heeft over een zorgverlener, kunt u een klaagschrift indienen bij een van de Regionale Tuchtcolleges voor de Gezondheidszorg. Het college beoordeelt dan of er een fout is gemaakt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op de huisartsenposten werken ook vaak artsen die pas kortgeleden zijn afgestudeerd en nog in een opleidingsperiode zitten. Er moet dan altijd supervisie zijn van een geroutineerde arts die de uiteindelijke verantwoordelijkheid draagt.

Ik zou me even verstaan met de huisartsenpost en om een onderhoud vragen. Zo beschadig je starters het minst want jonge artsen moeten kansen krijgen om zich te bekwamen. Jammer genoeg vallen er soms een paar steken en dat is naar voor de patiënt. Maar het zal niet met opzet gebeurd zijn, ook al kan je er achteraf goed boos over worden. Dat begrijp ik heel goed.
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Je kunt altijd een klacht indienen, al ben ik bang dat je er absoluut niets meer aan hebt!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding