Wat gebeurt er wanneer je jezelf hebt gemeld bij de politie voor een botsing, terwijl er geen aangifte is gedaan?

Ik ben gister licht tegen een andere auto aangebotst. Ik keek op mijn auto en zag totaal geen schade. Ik heb daarna nog vanaf zo'n 10 meter naar de andere auto gekeken en zag ook niets. Ik ben doorgereden...

Nu werd ik vanochtend wakker en zag ik dat (mocht de andere auto schade hebben) een misdrijf heb gepleegd. Dit omdat ik de plaats delict had verlaten zonder dat ik iets heb laten weten. Dit zat mij echter niet lekker en ik heb me bij de politie gemeld (nog wel binnen 12uur).

Wat gebeurt er wanneer er geen aangifte tegen mij wordt gedaan en ik me wel heb gemeld. Gebeurt er dan niets of...

En wat gebeurt er als er wel aangifte tegen mij wordt gedaan, moet ik dan de schade(mocht die er zijn) betalen of wordt dit verzekerd? en krijg ik een boete, taakstraf?

Alvast bedankt

Toegevoegd na 1 uur:
Ik ben trouwens tegen een stilstaande auto aangereden, wat heeft dit voor gevolgen mbt de verzekering?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
5.3K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lijkt mij dat als de tegenpartij zich meld dat ze jouw gegevens doorgeven en verder niks doen je hebt je zelf tenslotte gemeld
Poet
9 jaar geleden
Vraag dit even na bij je verzekering
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het is heel verstandig dat u het zelf gemeld hebt binnen de toegestane tijd. Er zijn haast altijd getuigen die er melding van doen, zeker als u gestopt bent om uw auto te inspecteren en dan ook nog naar de andere auto kijkt. Men staat soms verbaasd door wie men gezien wordt.
Uw gegevens van de verklaring op het politiebureau behoren niet te worden doorgegeven aan de tegenpartij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Martijntje hoeft voorlopig verder niets te doen, het is een zaak voor de verzekeringsmij van de tegenpartij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dank voor jullie reacties..
Verder leest ik ook op het internet dat wanneer je tegen een stilstaande auto aanrijd je niet bent verzekerd..?
Of is dit wel zo
tinus1969
9 jaar geleden
Nederland of Vlaanderen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nederlands :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat geldt alleen als je met je fiets tegen een stilstaande auto, een auto die niet aan het verkeer deelneemt, bent aangereden.
De kentekenhouder kan in geen geval schadeplichtig zijn, de fietser krijgt zijn schade niet vergoed.

Antwoorden (4)

Er is volgens jou geen schade. Dus ook geen schuld of aansprakelijkheid. Laat staan een delict. Jij hebt jezelf desalniettemin keurig gemeld voor het geval de eigenaar toch schade ziet die jijniet hebt opgemerkt; misschien omdat die van buiten nietis waar te nemen
Meer kun je niet doen. Helemaal zuiver.

Toegevoegd na 1 dag:
Ja, een briefje op de auto had nog iets netter geweest.
Poet
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou keurig.... het had natuurlijk BETER gekund. Een briefje onder de ruitenwisser met je telefoonnummer,
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus
Poet
9 jaar geleden
@Pelle ok ja dat had natuurlijk ook nog gekund hoewel er in het digitale tijdperk niet zo veel pennen meet in gebruik zijn...
Als er schade is zal de andere partij dit bij zijn eigen verzekering mij moeten melden.
Als er geen dader opgespoord wordt, wordt het waarschijnlijk verder afgehandeld via het waarborgfonds motorverkeer. Dat gaat helemaal buiten u om.
Als de andere partij uw identiteit achterhaald en aangetoond wordt dat de gemelde schade door uw auto is veroorzaakt, dan wordt de schade verhaalt op uw verzekeringsmaatschappij.

Als u zich nog op tijd hebt aangemeld op het politiebureau, zoals u schrijft, volgt er geen boete en zeker geen taakstraf. Daar zijn geen wettelijke gronden voor.

Toegevoegd na 19 minuten:
De verzekeringsmij van de eigenaar van een beschadigde auto kan zelf kontakt opnemen met de politie en de gegevens opvragen.
Die verzekeringsmij mag uw gegevens krijgen en heeft de middelen om dit uit te zoeken.
De tegenpartij kan uw gegevens niet krijgen als alles goed gaat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Artikel 7 van de Wegenverkeerswet:

1 Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;
b daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten.
2 Het eerste lid, aanhef en onderdeel a, is niet van toepassing op degene die op de plaats van het ongeval behoorlijk de gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens van de identiteit van dat motorrijtuig.

Je hebt hiermee heus geen misdrijf gepleegd. Volgens jurisprudentie is blikschade ook schade, maar jij wist niet, noch moest redelijkerwijs vermoeden dat er sprake was van schade. Je hebt namelijk gekeken, en er was niets te zien. Je handelde volledig te goeder trouw toen je wegreed in de veronderstelling dat er geen schade was.

Alleen is van tien meter afstand kijken geen gedegen inspectie: je had óf beter moeten kijken, óf je gegevens achter moeten laten. Dat jij je alsnog bij de politie hebt gemeld is netjes van je, maar niet noodzakelijk voor het voorkomen van strafvervolging.

Dan je vragen over het vervolg: er wordt echt geen aangifte tegen jou gedaan. Het is mogelijk dat er sprake is van lichte schade aan die andere auto, maar niemand gaat voor wat lakschade naar de politie om aangifte te doen wegens het misdrijf "verlaten van de plaats van een ongeval". Héél misschien meldt iemand zich bij de politie voor het geval de dader zich daar heeft gemeld, maar dat is dan om de schade te kunnen verhalen en niet om aangifte te doen. Maar de kans dát iemand hiermee naar de politie gaat, is zeer klein. De eigenaar van de auto weet immers niet dat jij je daar hebt gemeld, dus zal bij het ontdekken van eventuele schade hooguit nog binnensmonds schelden.

In het onwaarschijnlijke geval dat de eigenaar toch met jou in contact komt, betaalt je verzekering gewoon de schade. Ik ga er tenminste vanuit dat er geen sprake is van opzet of een andere uitsluitingsgrond. Vermoed je dat er toch schade is aan de andere auto, dan kun je gaan kijken of hij nog steeds in de buurt staat van waar hij gisteren stond en alsnog je gegevens achterlaten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Dat jij je alsnog bij de politie hebt gemeld is netjes van je, maar niet noodzakelijk voor het voorkomen van strafvervolging"
Lies hier draai je de zaak om.
Als je geen aangifte doet, zegt het niet dat er geen strafvervolging kan komen.
Zelf op tijd aangifte doen voorkomt in ieder geval strafvervolging wegens het verlaten van de plaats zonder je identiteit kenbaar gemaakt te hebben. Overigens begrijp ik nu de plus niet. De eerste twee antwoorden waren al minstens een uur eerder gegeven en zijn prima.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ik vond het hele stuk over dat het niet netjes is en dat de kans bestaat dat de eigenaar een partijtje staat te vloeken en niet naar de politie gaat levensgroot. Dit is echt niet netjes gegaan!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je schrijft gevaarlijke opmerkingen. Er worden wel degelijk heel wat aangiftes gedaan van artikel 7 lid 1 WVW voor kleine schades. Vaak voor de verzekering of voor het waarborgfonds.
Artikel 7 is wel degelijk een misdrijf waar 3 maanden gevangenisstraf op staat.
Verder maakt artikel 184 WVW dat er geen strafvervolging plaats vind indien de betrokkene zich binnen 12 uur vrijwillig meld. Dat is nu wel gebeurd, maar was VS te laat geweest dan had hij een probleem gehad.
Voor artikel 7 lid 1 Wegenverkeerswet (het verlaten van plaats ongeval) zijn een aantal criteria. Ik zet ze even uiteen:

"Het is degene die bij een verkeersongeval is betrokken of door wiens gedraging een verkeersongeval is veroorzaakt, verboden de plaats van het ongeval te verlaten indien:
a. bij dat ongeval, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander is gedood dan wel letsel of schade aan een ander is toegebracht;"
De eerste twee criteria zijn niet van toepassing. Het derde stukje "schade aan een ander is toegebracht" kan wel van toepassing zijn echter heb je nog gekeken en geen schade gezien.
"b. daardoor, naar hij weet of redelijkerwijs moet vermoeden, een ander aan wie bij dat ongeval letsel is toegebracht, in hulpeloze toestand wordt achtergelaten."
Nou dat lijkt mij niet van toepassing.

Er is wel sprake geweest van een aanrijding en als de ander schade constateert zou deze aangifte kunnen doen. In tegenstelling tot de andere sprekers stel ik dat er voor blikschade wel regelmatig aangiftes gedaan worden, vaak voor de verzekering of voor het waarborgfonds.
Maakt dat u strafbaar? Ja, maar artikel 184 Wegenverkeerswet kent een uitzondering:
"Bij overtreding van artikel 7, eerste lid, aanhef en onderdeel a , is strafvervolging tegen de in dat artikel bedoelde overtreder uitgesloten, indien deze binnen twaalf uren na het verkeersongeval en voordat hij als verdachte is aangehouden of verhoord, vrijwillig van het ongeval kennis geeft aan een van de in artikel 141 van het Wetboek van Strafvordering bedoelde personen en daarbij zijn identiteit en, voor zover hij een motorrijtuig bestuurde, tevens de identiteit van dat motorrijtuig bekend maakt."

Mits je jezelf binnen 12 uur aangeeft ben je niet strafbaar. Je geeft zelf aan dat dit gebeurd is. Dus als er een zaak binnenkomt bij de politie is er geen sprake meer van strafvervolging omdat je jezelf netjes gemeld hebt.