wat zijn criteria waar een land tegenwoordig op beoordeeld wordt of op beoordeeld kan worden?

En dan heb ik het niet over economisch, politiek en demografisch, maar echt bijvoorbeeld leeftijdsverwachting, percentage mensen met een opleiding enz.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

De criteria waarop je een land kunt beoordelen liggen helemaal niet vast. Het ligt er maar aan wie iets wil weten, en vooral wat je precies wilt weten.

Jij kunt, b.v. als vakantieganger, een land ook beoordelen. In dat geval zou je geinteresseerd kunnen zijn in wat een biertje op een terras of een BigMac in Zwitserland kost, of wat de gemiddelde temperatuur is in juni. Misschien wil je zelfs weten of er veel tolwegen zijn, en of er vaak files staan. Dat zijn dan jouw criteria, en dan zijn cijfers over demografie voor jou niet zo interessant.

Een kredietbeoordelaar zal graag willen weten, hoe het zit met het begrotingstekort, exportcijfers en economische groei. En als de EU Turkije wil beoordelen, voor wat betreft toelating tot de EU, dan zullen de criteria weer heel anders zijn. Dan zijn b.v. mensenrechten en politieke stabiliteit weer heel belangrijke beoordelingscriteria.

Ter vergelijking: jij wordt ook weleens beoordeeld. Maar als je een hypotheek of lening van je bank wilt hebben, dan zullen de criteria heel anders zijn, dan wanneer je solliciteert, en je aanstaande werkgever je gaat beoordelen. In dat geval liggen de criteria ook niet vast.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Allerlei mogelijke criteria waarop je een land kunt beoordelen vind je op de CIA World Factbook. Kies een willekeurig land uit en verbaas je over de veelheid aan criteria die je vindt.
Het hangt helemaal af van de uitgangspunten van de beoordeling, welke criteria je toepast.