Voorzichtigheid kan wel een goede raadgever zijn, maar angst veel minder, volgens mij.

Angst kan verlammen : je beweegt liever helemaal niet van je plek, dan het risico aangaan, dat het 'slecht' uit gaat pakken. Of angst maakt, dat je wegvlucht, misschien al vóór er werkelijk gevaar dreigt.
Zo zou je uit angst dat het toch weer niet goed gaat uitpakken, allerlei kansen voorbij laten gaan : relaties, leuke banen, het onderzoeken en leren kennen van mensen, landen, nieuwe hobbies : je plaatst jezelf als het ware in een kooitje.
Of in een glazen kistje, zoals een Sneeuwwitje, met het grote risico, dat die sneeuwwitte schimmel met die prins erop, een andere prinses wakkerkust....

Voorzichtigheid, even de kat uit de boom kijken, geen woorden maar daden, en kijken of die Prachtige Woorden die zo Fijn Klinken ook een kern van waarheid in zich hebben, is natuurlijk, vooral als je al eens je vingers gebrand hebt, een voorkomen van overbodige nieuwe pijn. Een beetje reserve inbouwen kan heel verstandig zijn, als je heel impulsief bent, en als een dolle stier je overal instort, omdat je te gretig alles wil meemaken. Nadenken achteraf, zittend op de blaren, en bedenken, dat dit weer eens niet zo handig was, verliest zijn charme, na een aantal keren.

Maar je moet nu eenmaal af en toe spontaan in het diepe duiken, om je te realiseren, dat je echt goed kunt zwemmen.
En van een rots afspringen om te merken, dat je vleugels je dragen, en je vrij rond kan vliegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
helemaal eens. er is een groot verschil tussen vrees en voorzichtigheid. voorzichtigheid houdt je bewust. bewustzijn zet je in beweging.. angst verlamd. jammer dat ik je maar 1 punt kan geven! ( druk ik extra lang op de knop, wordt t een dikke ok? :P)

Andere antwoorden (6)

Zolang angst niet allesbepalend is wel. Zodra angst je leven overheerst zeker niet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zonder angst zouden er nog veel meer ongelukken gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst is normaal en hoort bij het leven, en zal dus vaak een goede raadgever zijn. Zaken waarvoor men bang is vermijden is heel begrijpelijk. "Pas op, niet te dicht bij het randje!"
Maar wanneer angst het normale leven gaat belemmeren en overheersen en daardoor steeds meer situaties worden vermeden, kan een angststoornis het gevolg zijn....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst kan rationeel en irrationeel zijn. Irrationele angsten, zoals vliegangst, angst voor spinnen etc. zijn geen goede raadgevers. Tenzij je bij die spinnen in de jungle van Zuid Amerika loopt waar zeer gevaarlijke spinnen zitten. Dan is de angst ineens rationeel want je kunt inderdaad gebeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Angst is een goede raadgever, maar angst mag niet allesoverheersend zijn zoals hier eerder al is gezegd.
Als angst je leven gaat bepalen, zoals bij een angst stoornis het geval is, dan is het (dringend) tijd om daar wat aan te veranderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat kan. Een gevoel van angst kan een teken zijn van een normale aanpassing van het organisme aan gevaarlijke, moeilijke of extreme omgevingscondities. Denk aan situaties als: soldaten aan het front, luchtaanvallen, calamiteiten, e.d. Angst prepareert daarbij het organisme op mogelijk gevaar en/of het ondernemen van bepaalde acties, zoals vluchten voor gevaar. Hevige angst kan in combinatie met de daarbij optredende verhoogde fysiologische arousal gepaard gaan met een 'blikvernauwing', waarbij alleen de saillante prikkels uit de omgeving worden verwerkt, en details niet meer worden waargenomen. Angst treedt ook vaak op in minder extreme omstandigheden zoals spreken in het openbaar, het doen van een examen (examenvrees) en het leveren van een sportprestatie. Deze vormen van angst hebben vaak een anticiperend karakter. Beweerd wordt dat een milde vorm van angst zelfs de prestatie kan verbeteren.