Welke elementen uit een andere cultuur zouden de Nederlandse cultuur goed doen?

Toegevoegd na 19 uur:
Wat iemand uit mijn klas vandaag zei: warmte (gevoelsmatig, niet meteorologisch), en respect voor jezelf, je familie en je vrienden. Laat elkaar niet vallen, stel je eigen belangen niet voor die van je familie, en zorg voor jezelf. Ga niet als je 16 bent drinken tot 4 uur in de ochtend en met 10 verschillende jongens/meisjes zoenen. Je ouders en andere familieleden + vrienden zijn hier sturend in.
Deze klasgenoot is geboren en getogen in Nederland binnen een Irakees gezin.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

We hebben er al heeeeeeeeeeeel veel overgenomen, en dagelijks "sluipen" er nieuwe binnen en laten we daar alsjeblieft mee doorgaan.
Denk aan vuurwerk met oud en nieuw dankzij de Chinezen.
De Kerstviering, een deel van de Germanen, Katholieken en nu de Noord Amerikanen.
Ga zo maar door, wat is Nederlands?
Wij nodigen al eeuwen hele bevolkingsstammen uit den verre uit, die nemen hun gewoontes mee. Het fijne en mooie nemen we over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ plusje

Andere antwoorden (20)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spirituele elementen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
waarom een min, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spiritueel als begrip en respect voor de natuur.
Het bevrijden van de geest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bevrijden van de geest is je ontdoen van alles wat verwarring kan scheppen. Je geest puur houden.
In deze maatschappij is het niet zo moeilijk om verward te raken. "Primitieve" stammen hebben ook last van verwarring, maar in veel mindere mate. Deze mensen hebben daar rituelen voor om "boze geesten" op afstand te houden. Ze vechten enkel als er een goede reden voor is. "boze geesten" kun je op verschillende manieren uitleggen; in elk geval de werkelijke vijand, maar vooral ook hetgeen ze van binnen niet kunnen verwerken.
Lekker uitgebreid, gezellig en lang tafelen ....
Dus leven om te eten en niet eten om te leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ehm in andere culturen worden de schoenen standaard uitgedaan bij het betreden van een woning.
Ik vind dit wel zo schoon!

Het samenhorigheidsgevoel, idd lekker met zijn allen lang aan de tafel.

Meer beleefdheidsvormen, respect en beleefd aanspreken van oudere mensen, is helaas niet meer gewoon in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gastvrijheid
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt +
Dat je niet van te voren hoeft te bellen of het uitkomt als je langs wil komen en altijd (zonder aankondiging) kunt aanschuiven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitgebreid met elkaar eten, de tijd nemen en daardoor echt tijd hebben om met elkaar te praten.

In Spanje is dit zo herkenbaar, ook zeker aan het strand hele familie komt samen. Parasol, stoelen, tafel en een tafelkleed mee en heerlijk uitgebreid eten en daarna lekker slapen. Zeker op plaatsen waar het niet echt toeristisch is zodat je hier tussen de Spanjaarden zit en niet het volle toerisme.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Islam... Lijkt niet, maar is toch echt zo...

Toegevoegd na 5 uur:
Het maakt begrip, en begrip daar hebben we nog niet genoeg van... Als wij die elementen toelaten, dan wordt het ons, en "ons" opent de dialoog...

Laten we in Nederland de verbroedering beginnen, net als met het poldermodel der drugs...

Dus laat de islam maar in de Nederlandse cultuur binnensluipen, we worden er rijker door... Allemaal...

Begrip verbindt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Ja, de Islam heeft zijn charmes, maar ik vertik het om een maand lang overdag niets te eten met een paar miljoen mensen rondjes te lopen in Mekka. Mij niet gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is gewoon een zieke gedachte om te denken dat de islam wel in onze cultuur past...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless, klaag maar en zet er maar een min bij... Heb ik toch al genoeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik respecteer ieder geloof, maar om gelijk alles van de Islam te omarmen, daar kan ik me niet in vinden hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@deidre: Pas maar op dat je reactie niet verwijderd wordt, omdat je de Islam aanvalt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik val de Islam niet aan, ik laat iedereen in hun eigen waarde. Maar ik hoef het niet overal mee eens te zijn.
Nederland is nogal plat en nat, het gevoel kent een onderschikte plaats. In andere culturen mag je voelen, wordt het gevoel niet als minderwaardig beschouwd. Ik heb het gevoel dat de mensen in die landen minder zakelijk zijn. Dat element zou de Nederlandse cultuur goed doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, het nadeel is dan vaak dat als je afspreekt om 3 uur dat het rustig half 6 kan worden, maar dat maakt het bij hun ook weer zo relaxed. Bij ons moet het altijd stipt zijn... hoe laat komen jullie. +
Eethuisjes/restaurants. Carnaval in bepaalde gedeeltes van ons land. De mensen zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
pelan, pelan...vrij vertaald: rustig aan..niet zo lopen stressen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat meer naar buiten barstende blijheid.
Als ik in de wereld rondreis, valt het me vaak op, hoeveel 'blijer' mensen vaak zijn, hoeveel minder tobberig, hoeveel minder 'zout op slakken leggend', hoeveel meer ze duidelijk kunnen genieten ...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Serieus contact met de natuur hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorg voor de ouderen.
Gastvrijheid.
Joie de vivre.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Respect voor iedereen, geduld en gastvrijheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vriendelijkheid

Toegevoegd na 40 seconden:
Die zijn we hier de laatste jaren kwijt geraakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vrolijkheid en generositeit van alle zuiderse landen die in de zon liggen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft mogen wij een beetje meer China mentaliteit door nederland roeren.
Niet de strenge kant van China, maar de Zen kant, de gezondheidsleer en de bewegingsopvoeding.
De -altijd-eerst-glimlachen regel vind ik geweldig van china. Ook hun gezondheidsleer kijkt meer naar de hele mens en minder naar symptoombestrijding. Het feit dat kinderen al heel jong intensieve bewegins opvoeding krijgen vind ik ook prachtig. Wat wij hier aan gym doen in de jonge jaren wordt daar als lachwekkend gezien en niet erg gezondheidsbevorderend.

Enneh, tja, ik vind hun siervuurwerk prachtig :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Chinezen glimlachen eigenlijk om alles. Niet omdat ze moeten lachen, maar omdat dit er cultureel gezien ingebakken zit. In vreemde situaties, vooral met mensen, eerst die glimlach... als je de weg vraagt aan een chinees en ze weten het niet, dan zeggen ze niet dat ze het niet weten, dan wijzen ze je gewoon díe kant op met zo'n "typsich chineze" glimlach.... Ook als je iets bestelt, meedeelt of wilt weten.... terwijl je aan het vragen bent is daar die glimlach ;-)
Etniciteit
Mensen met een vergelijkbare afkomst delen vaak een aantal gemakkelijk herkenbare cultuurelementen – bijvoorbeeld kledingstijl of eetgewoonten. Cultuur wordt dan ook vaak impliciet en soms zelfs expliciet gelijk gesteld aan etniciteit. Ten onrechte: etnische groepen worden niet in eerste instantie bepaald door culturele (of taalkundige) homogeniteit, maar door het trekken van een sociale grens door de groep zelf en door anderen. Die grens hoeft zeker niet het bestaan van grote culturele verschillen te markeren. Vaak zijn culturele verschillen binnen een etnische groep sterker dan de verschillen tussen leden van de ene etnische groep en de leden van een andere etnische groep.
De grenzen van een etnische groep zijn vaak relatief duidelijk, waarbij voor de leden van die groep een gedeelde afkomst in het algemeen centraal staat. Een ‘culturele grens’ is veel minder gemakkelijk te trekken: het culturele verschil tussen groepen mensen is altijd gradueel, waarbij sommige cultuurelementen duidelijk verschillen terwijl andere elementen juist sterk overeenkomen.
Een etnische (of nationale) groep kan proberen zijn identiteit te versterken door de nadruk te leggen op culturele verschillen met andere etnische groepen, en culturele overeenkomsten te bagatelliseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
solidariteit naar andere mensen.