Is sociologie verplichten op de basisschool een realistisch/goed plan?

Zou het onbegrip en conflicten kunnen voorkomen?

Als eerstejaars creatief therapeut krijg je de meest basale sociale vaardigheden aangeleerd. Namelijk hoe je moet luisteren, dat mensen bestaan uit meerdere aspecten (vrouw, 30 jaar, werkt, getrouwd, creatief, speelt piano, is bang voor paarden, stemt VVD, etc), dat rinkelen van armbanden en ringtones storend zijn, en meer van die vrij logische dingen.

Door deze lessen vroeg ik me af of het echt nodig is dat wij, al aangenomen door ons charisma, dit soort dingen nog moeten leren. Zijn er mensen die dat soort basisvaardigheden nog niet onder de knie hebben? Sesamstraat en samenwerkingsprojecten zijn al hartstikke zinvol, maar als je het als vak krijgt leer je ook waarom je het zo doet.

De voorbeelden in dit stukje zijn niet allemaal even sterk; daarom zou ik willen benadrukken dat het echt om de meest basale dingen gaat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zie (geplakte) tekst hieronder. Sociologie is toch wel wat anders dan normale sociale omgang. Dus dit verplichten op de basisschool lijkt mij wat hooggegrepen.
Normale sociale omgang is iets wat kinderen van huis uit zouden moeten meekrijgen.

De sociologie houdt zich bezig met het verklaren van de oorzaken en gevolgen van sociale verschijnselen. Sociologie
bestudeert het functioneren van mensen in de maatschappij en onderzoekt en beschrijft hoe samenlevingen functioneren. Een socioloog bestudeert de kwaliteit van de samenleving, hoe de onderlinge samenhang van mensen en groepen in de maatschappij zich ontwikkelt, en wat dat betekent voor de mensen die daarin leven.
Sociologie gaat over de wisselwerking tussen een individu en zijn sociale omgeving. Of anders gezegd: over de invloed van een individu op het collectief en andersom. Sociologen laten zien hoe complex het menselijk samenleven is en waarom simpele oplossingen veelal onbedoelde neveneffecten tot gevolg hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, die MarieAnne;

Lijkt me vrij ambitieus en eigenlijk ook niet echt realistisch. Het kost de basisscholen al meer dan genoeg moeite om die kinders de nodige lees-, schrijf- en rekenvaardigheden bij te brengen. Laat ze daar de hoogste prioriteit maar aan geven. Sociale vaardigeheden moeten op die leeftijd volgens mij geleidelijk en spontaan groeien, niet worden gedoceerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoor deze woord net pas. socialogie
Ik las net op wikipedia wat dat betekent.
En nu overtuig ik dat dat goed idee zou zijn. verplichten op de basisschool.

Sociologie is de leer van de menselijke samenleving en haar verschijnselen

Lijk me een belangrijk onderwerp.

Hup weer wat geleerd...

Thanksss
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik moet je teleurstellen maar die vaardigheden komen echt aan bod op de basisscholen.
Het begint al met kring gesprekken. De kinderen leren daar al naar elkaar te luisteren.
Het benoemen van een irritatie wordt aangeleerd,"wat je doet vind ik niet leuk hou daar mee op"

In de hogere klassen worden de OEPS bladen gebruikt. Het kind moet na irritant gedrag een blad invullen, waarom hij dat gedaan heeft, wie er last van heeft gehad, of dat gedrag nodig was geweest enz, enz,. Dit verslag wordt later met het kind besproken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee de gewone klassikale onderwijs methode.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk wel.!