Met betrekking tot Libie.

De wereld heeft te lang getreuzeld en had eerder de opstand kunnen steunen door Khaddafi's luchtmacht uit te schakelen, toen de rebellen nog aan de winnende hand waren.

Nu heeft de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties besloten dat met onmiddellijke ingang boven Libië een vliegverbod kan worden afgedwongen.

De Verenigde Naties gaan zich dus bemoeien [interveniëren] met de interne aangelegenheid
[ de burgeroorlog] in een ander land: Libie.

Interventie =
Tussenkomst
Ingreep.
Inmenging van een staat of staten in aangelegenheden van een andere staat of staten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet nog zo net niet of het wel daadwerkelijk treuzelen is. Voornamelijk Engeland en Frankrijk hebben grote problemen met Khadaffi en ik heb stevig de indruk dat het ze alleen maar te doen is om hem dwars te zitten. Als je het om de burgers doet kan zoiets het beste snel voorbij zijn en daar de regering behoorlijk snel terrein wint werkt een vliegverbod naar mijn idee eerder tegen een snelle afloop. Dat is in Bosnië wel gebleken. De Britten zijn echter Lockerbie nog niet vergeten dus ik vermoed dat het er meer om gaat om Khadaffi het leven zuur te maken dan daadwerkelijk altruïstische motieven. Temeer ook omdat de keuze tussen de opstandelingen en de regering daar nog wel eens lood om oud ijzer kan blijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk NU weet ik ook wat er bedoelt wordt.
en nu hopen o een spoedig einde en dat de oppositie mag "winnen

Andere antwoorden (3)

interventie is je er mee bemoeien, ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bemoeienis met de interne aangelegenheden van een staat op grond van principes van internationaal recht, gewoonterecht, humanitaire overwegingen e.d. Indien interventie op deze gronden gerechtvaardigd kan worden is er geen sprake van inmenging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Libië is een strijd gaande tussen terroristen en jihadisten. Nederland, de EU en de VN hebben besloten om hierin partij te kiezen en de jihadisten te gaan helpen.