moet ik een convenant tekenen als ik het er niet mee eens ben

Ik ben 6 jaar geleden gescheiden. Is toen een convenant gekomen die niet meer reeel is i.v.m. omgangsregeling dochter. Ze woonde toen een jaar bij mijn ex. Daarna bij mij. Hij wil nu zwart op wit via een convenant dat ze eens per 2 weken bij hem is van do t/m maandagmorgen. Ook staan er andere afspraken in zoals alimentatie, te divers om op te noemen. Ben ik verplicht dit convenant te tekenen. Want ik ben hierin niet betrokken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Nee, een convenant geeft de afspraken weer tussen beide partijen. Het kan dus niet eenzijdig worden opgesteld door een der partijen.

Kom je er samen niet uit dan zal het via mediation of de rechter moeten gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op zich geeft een convenant weer wat jullie samen overeen zijn gekomen. Meestal zet je daar de omgangsregeling (verdeling van de zorg- en opvoedingstaken tegenwoordig) zoals die nu worden uitgevoerd. Een probleem daarbij is dat je ex en je dochter wel recht hebben op contact met elkaar. Jij bent verplicht het contact tussen hen te stimuleren. Dat staat sinds 1 maart 2009 in de wet en dit kan hij ook via de rechter afdwingen. Een weekend per twee weken en de verdeling van de vakanties in overleg lijkt mij in jullie geval echter wel voldoende. Bouw wel een opbouwregeling in.

Wat betreft de alimentatie is het een heel ander verhaal. Omdat na 6 jaar jullie financiële omstandigheden zijn veranderd, kun je de alimentatie weer toetsen aan de wettelijke maatstaven van draagkracht en behoefte. Dit kun je samen bij een familierechtadvocaat laten doen. Er zijn ook andere mogelijkheden, zoals bij een mediator of bij het LBIO (www.lbio.nl), maar dat kan ik niet aanbevelen.

PS De term omgang is niet meer van toepassing als jullie samen het gezag over de kinderen hebben.