Hoe kan de politie je afluisteren?

Hallo,

Ik had er een tijdje over nagedacht. Hoelang mag de politie je afluisteren? En kan dat ook op een verre afstand via de simkaart of telefoon? En mag de politie ook de telefoon van kinderen afluisteren als bijv. De vader of moeder verdacht word van iets? En kom je uit eindelijk ook te weten of je afgeluisterd bent?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
8.1K

Antwoorden (2)

De politie kan jouw telefoon afluisteren d.m.v. een telefoontap. Dit kan en mag echter alleen in opdracht van de officier van justitie, bij verdenking van ernstige misdrijven.
Als je niets misdaan hebt word je dus ook niet afgeluisterd.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar kan je ook live afgeluisterd worden zonder dat je aan het bellen bent? Dus bijvoorbeeld als je praat met je vrouw en je telefoon zit op de eettafel?
LeonardN
3 jaar geleden
-min
"Als je niets misdaan hebt word je dus ook niet afgeluisterd."
Dat volgt nergens uit. Ook niet uit je antwoord. Het is ook niet waar volgens mij.
TurfGraver
3 jaar geleden
Kan? Ja.
Wordt het ook gedaan?
Er is nogal wat paranoia daarover. :/
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Als jij niets misdaan hebt, maar je speelt (onbewust) wel een belangrijke rol in het onderzoek, b.v. omdat jij belt met een verdachte, dan kun je wel degelijk afgeluisterd worden. Het is niet zo dat de politie alleen de stem van de verdachte hoort.
LeonardN
3 jaar geleden
@Oze Los daarvan.
Politie/justitie zal er er ook weleens een enkele keer naast zitten, kan gebeuren, en dan worden er dus volledige onschuldige* mensen afgeluisterd.
*Of iig niet schuldig aan de zaak waarvan ze verdacht worden.
Je kunt er van uit gaan dat de politie zijn werk goed doet.

Die luistert alle vaste en mobile telefoons van een verdachte af.
Ook die van zijn vrouw en oudere kinderen, en de vrienden en kennissen waar hij mee belt.

De telefoon providers moeten elke dag een "geluidsband" bij de politie inleveren van alle gesprekken die de verdachte, en de personen in zijn omgeving hebben gevoerd.

De gesprekken worden uitgeschreven om ze leesbaar te maken.

Of je bent afgeluisterd kom je niet te weten tenzij je daarvoor een aanvraag indient bij de politie.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Maar kan je ook live afgeluisterd worden zonder dat je aan het bellen bent? Dus bijvoorbeeld als je praat met je vrouw en je telefoon zit op de eettafel?
LeonardN
3 jaar geleden
"Je kunt er van uit gaan dat de politie zijn werk goed doet."
Dat doe ik niet, ik ben altijd skeptisch. "Ook die van zijn vrouw en oudere kinderen, en de vrienden en kennissen waar hij mee belt."
Oh, dat is nieuw voor mij, kan je dat aantonen? "Of je bent afgeluisterd kom je niet te weten tenzij je daarvoor een aanvraag indient bij de politie."
Bron?
Edraket
3 jaar geleden
@Hans Kazan10
Dit schijnt technisch mogelijk te zijn, maar of de politie dit doet/mag weet ik niet. @LeonardN
B.
Ik kan dit niet aantonen omdat de politie op dit gebied niet het achterste van zijn tong laat zien.
Ik denk dat de politie het telefoonnummer van de verdachte een rood label geeft.
En elk ander nummer dat met dit rood telefoonnummer wordt gebeld, eveneens een rood label krijgt en wordt afgeluisterd. C.
Dit heb ik eens op onderstaande website gelezen.
Maar ik heb geen zin om het op te zoeken.
https://forum.infopolitie.nl/viewforum.php?f=69
LeonardN
3 jaar geleden
B.
"Ik kan dit niet aantonen omdat de politie op dit gebied niet het achterste van zijn tong laat zien"
Dan kan ik precies het tegenovergestelde beweren, met hetzelfde argument.... C
Ik heb daar het omgedraaide gelezen, maar heb natuurlijk ook geen zin om het op te zoeken.
Griffin
3 jaar geleden
@EdRaket "Dit schijnt technisch mogelijk te zijn, maar of de politie dit doet/mag weet ik niet."
Waar blijkt dat dan uit? (bron?!) Want indien mogelijk staat de halve bevolking op de achterste benen wegen schending van de privacy. (Denk aan vermeende spionage activiteiten van Huawei) iPhone is een gesloten systeem waar je niet makkelijk even wat software buiten 'userland' zet met het doel om af te luisteren wanneer men denkt dat het toestel in een slaaptoestand verkeert.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
3 jaar geleden
Een stukje onderbouwing: https://www.bonnieradvocaten.nl/de-sleepnet-wet-bestaat-privacy-straks-nog-wel
Haal er maar uit wat je wil.