Wanneer, hoe en waarom is het idee ontstaan dat modellen mager moeten zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De kleding komt dan beter tot z'n recht,exact hoe het is ontworpen.Uiteindelijk blijft het model toch ondergeschikt aan het ontwerp.

Extreem moet het zijn... Hoe extremen hoe aparter, hoe aparter hoe meer publiciteit... hoe meer publiciteit, hoe meer reclame, hoe meer reclame hoe meer omzet, hoe meer omzet hoe meer winst... Hoe meer winst, hoe meer modellen, enz enz...

Eén van de theorieën de ik wel eens gehoord heb, is dat de meeste modeontwerpers homofiel zijn en op jongere jongens vallen en magere modellen voldoen aan dat beeld.

Ik weet niet wie dat bedacht heeft. Maar in ieder geval Omdat dikke modellen een te krasse spiegel zouden kunnen zijn. En dat zorgd er voor dat de geschokte dames&heren geen pingeping uitgeven. En dat is nou net het tegendeel van wat er bereikt moet worden. En dus stuurd de designer dunne modellen op de plank. Opdat zijn geldbeurs gevuld wordt...

Kijk eens naar de volgende link. Twiggy was de gangmaker op het gebied van magere modellen http://nl.wikipedia.org/wiki/Twiggy

Bij dat soort modes gaat het om tegenstellingen tussen elite en het gewone volk en veranderingen in de maatschappij. Lang geleden was de elite licht van huid want ze hoefden niet als het gebruinde werkvolk op het land te werken, toen het werkvolk binnen in de fabrieken ging werken ging de elite naar het buitenland om te bruinen. Lang was dik zijn een teken van welstand, maar in de jaren zestig was voedsel relatief goedkoop geworden en kon je je alleen onderscheiden als je zo mager was dat je met zo'n lichaam onmogelijk hard kon werken. Het eerste topmodel uit die tijd was Jean Shrimpton (de Garnaal) en kort daarop Twiggy (Twijgje) die helemaal zo mager als een panlat was.

Het is volgens mij al heel oud - Sissy (koningin Elisabeth van Oostenrijk en Hongarije) had al anorexia, omdat ze haar beroemde taille wilde behouden. In de jaren '20 van de vorige eeuw was een veelgehoorde uitspraak : one can never be too rich or too thin.... Dus dat superslank 'mooi' wordt gevonden is echt niet iets van de laatste tientallen jaren.