wat is het verschil tussen empirisme en rationalisme?

De uitleg op wikipedia snap ik niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (3)

Het rationalisme, om daar mee te beginnen, gaat terug op Descartes. Het rationalisme houdt het standpunt in dat de zekerheid van de kennis gebaseerd is op het feit dat het denken doorslaggevend is in het ontstaan ervan. Weliswaar is de bron van alle kennis de zintuiglijke ervaring, maar het is het menselijk denken dat over datgene wat ik in de ervaring waarneem, zegt wat het is dat ik waarneem. Mijn zintuigen nemen iets waar, het verschijnt als gewaarwording in mijn bewustzijn en mijn denken zegt: dat het een hond is.
Het denken speelt dus een doorslaggevende rol. Het begrip hond kan bovendien niet uit de ervaring komen. Ik kan iets pas al hond herkennen als ik al op de een of andere manier over de notie, of begrip van een hond beschik.

Het empirisme ontkent de mogelijkheid dat ik op de een of andere manier al beschik over een begrip, nog voordat ik een enkele ervaring van heb gehad. Begrippen zijn op inductieve manier uit de ervaring afkomstig. Het begrip is een willekeurige aanduiding van wat in de ervaring zich laat kennen als van het zelfde.
Ik heb steeds dezelfde waarneming, en daaraan verbind ik het idee hond. Alle begrippen zijn ervaringsbegrippen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest deze tekst 4 keer lezen om het te begrijpen, desalniettemin is het geweldig beschreven!
rose
12 jaar geleden
Geweldig. Maar het rationalisme vind je bij Plato al terug. Dat krijg je van botweg kopiëren....
Na even te googlen 'empirisme vs rationalisme' vind ik gelijk verschillende leuke sites voor je:

"Belangrijk voor het begrip van de Kritiek is het verschil tussen het empirisme en het rationalisme."

zie les 2 bij: http://www.hypothesis.nl/Kant/Kantpaginas.htm

"Rationalisme volgt meestal een bepaalde ratio of rede, zoals 1,2,3... of A B C...

Empirisme is pure willekeur(in tegenstelling van ons verstand.)"

Zie forum antwoorden bij: http://www.wetenschapsforum.nl/index.php?showtopic=77923

"Zowel het rationalisme als het empirisme hadden problemen binnen hun theorieën.. Het rationalisme heeft het psychofysisch probleem, wat resulteert uit het dualisme. Hierin wordt de vraag gesteld hoe twee zulke verschillende substanties als lichaam en geest elkaar toch kunnen beïnvloeden. Descartes zegt dat het via de pijnappelklier gaat, maar het blijft onduidelijk hoe dit precies werkt."

Zie filosofie uitleg:
http://artikelen.foobie.nl/onderwijs/rationalisme-vs-empirisme-in-de-filosofie/

"Empirisme vs. rationalisme
In een rudimentaire vorm deed, zoals zojuist al is gebleken, de controverse ‘empirisme vs. rationalisme’ zich op een bepaalde manier al voor bij
Plato en Aristoteles."

Vanaf pagian 10 in : http://www.knaw.nl/Content/Internet_KNAW/publicaties/pdf/20031130.pdf

En nog veel meer:
http://www.google.nl/search?sourceid=chrome&ie=UTF-8&q=empirisme+en+rationalisme%3F#pq=empirisme+vs+rationalisme%3F&hl=nl&cp=25&gs_id=g&xhr=t&q=empirisme+vs+rationalisme&pf=p&sclient=psy-ab&newwindow=1&source=hp&pbx=1&oq=empirisme+vs+rationalisme&aq=0&aqi=g1&aql=&gs_sm=&gs_upl=&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_cp.,cf.osb&fp=cb7679900dd27357&biw=1066&bih=782&bs=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
rose
12 jaar geleden
Oh? Vertel...
rose
12 jaar geleden
En een schip?
Het rationalisme beweert dat de geest in staat is om tot ideeën en inzichten te komen. Alleen daar kun je op vertrouwen.

Het empirisme gaat er van uit dat je kennis alleen kunt opdoen door ervaring. Je wordt blanco geboren en door het leven zelf leer je. Zintuigelijke ervaring.

Meer hierover op
http://www.geog.uu.nl/fg/mkleinhans/teaching/geologica2eigner.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het ook omdraaien, ze bevatten nl. allebei een kern van waarheid. Je leert én door ervaring én door denkwerk. Het leren moet je in een groter verband zien. De mens die je bent en de keuzes die je maakt. Soms vanuit je gevoel, soms vanuit je verstand. Ik denk dat een balans tussen deze twee het best is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die theorieën van zijn eeuwen terug, toen er nog geen computers waren. Inmiddels zijn die er wel, en heeft men geprobeerd om het denken in zo'n systeem in te brengen: de Kunstmatige Intelligentie (AI) (want KI betekent al iets anders).
Dus je hoeft wat dat betreft niet meer te rade te gaan bij die denkers. In de praktijk bleek, dat AI dood liep vanwege die aloude aanname, dat het denken an sich tot iets kan leiden. Dus deze theorie is bewezen onjuist. Hij kan in de vuilnisbak.
De (menselijke) geest heeft prikkels nodig. En dat beweerde Aristoteles al. Alleen door deze prikkels, die in wezen onvoorspelbaar oftewel chaotisch zijn, kan de geest groeien. Pas dus op bij filosofie: vaak gaat het over dingen die in de praktijk al lang en breed zijn ingehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat is zeker zo, maar de term blijft wel bestaan. Het rationalisme, het absurdisme, allerlei stromingen die van invloed zijn geweest op het denken en handelen van de mens en op literatuur, wetenschap en kunst.
Elke theorie wordt weer ingehaald door nieuwe inzichten.
Maar alle voorgaande theoriën zijn onmisbare steentjes in de opbouw naar de laatste ontwikkelingen.
Trouwens, goed bouwjaar 1952 ;)