Is er nou meer misdaad dan 100 jaar geleden?

Dit vraag ik me af omdat er meer hangjongeren zijn en jongeren niet zo streng meer worden opgevoed

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Nee. Ik leerde altijd van mijn hoogleraar: de kranten hebben maar één voorpagina.
Met andere woorden: de ergste dingen hoor je en de rest niet en mensen zijn ook nog steeds sensatiegericht. In feite is er weinig veranderd. Natuurlijk is er meer welvaart die arme mensen aantrekt die ook in die welvaart willen delen. Arm contra rijk is ook altijd geweest ( iedereen heeft een Apple en ik niet!).
Hangjongeren zijn meestal maar crimineel ( als ze dat al zijn natuurlijk, de meeste hangen alleen maar) tot ze 23 zijn. Dan is hun frontale cortex ( een deel van de hersenen) volgroeid en daarna doen ze weer normaal.
Misschien dat in tijden dat men godsdienstiger was er een grotere rem was zich te misdragen, maar ook dat is betrekkelijk. In landen met de doodstraf is men echt niet braver dan elders en in landen met lijfstraffen en handen afhakken enzovoort komen ook misdrijven en overtredingen voor. Strenger straffen bijvoorbeeld helpt niet al roepen bange politici van wel en daar maken ze de burgers weer bang mee.
Wel verandert het soort misdrijven Nu er meer wapens in omloop zijn zie je meer lieden met een handvuurwapen of mes. Ik herinner me de tijd dat een inbreker keurig in pak met een koevoet in zijn tas en een paar inbrekers sleutels een kraakje ging zetten. Geen druppel bloed, dat was zijn eer te na.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, misdaad is van alle tijden en is er dus altijd geweest. Wel is het zo dat we nu meer strafbepalingen kennen dan honderd jaar geleden, en dus meer gedragingen strafbaar zijn (milieudelicten bijvoorbeeld zijn niet altijd strafbaar geweest). Er is dus misschien meer gedrag dat nu als crimineel bestempeld wordt waar dat eerst niet zo was. Crimineel gedrag is van alle tijd, evenals de roep om hardere straffen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja er is meer misdaad.

40 jaar geleden waren er bussen en treinen maar conducteurs werden niet in elkaar geslagen,ook moesten er geen camera's worden geinstalleerd.

40 jaar geleden kon de champetter nog de orde handhaven bij een voetbalmatch.Nu heb je soms een ganse rijkswachtkazerne nodig.

40 jaar geleden bestonden er nog geen car en homejackings!

40 jaar geleden kon je nog rustig op de bus staan wachten zonder de angst om opgeblazen te worden!

40 jaar geleden moesten dokters en apothekers met wachtdienst zich niet beroepen op speciale bescherming.

....

Toegevoegd na 11 uur:
Het geweld en moorden (oa Mexico) in verband met de internationale drugshandel.
Onze gevangenissen puilen uit van dit soort mannen die daarin verwikkeld zijn!
....

Toegevoegd na 11 uur:
Een vooraanstaand criminoloog zegt: „Wat onmiddellijk opvalt bij een beschouwing van de misdaad over de hele wereld, is een alles doordringende en hardnekkige toename op alle fronten. Eventuele uitzonderingen zijn zeldzaamheden en lopen de kans weldra overspoeld te worden door het opkomend getij” (The Growth of Crime, New York, 1977, Sir Leon Radzinowicz en Joan King, blz. 4, 5). Dit is een werkelijke toename, niet slechts een kwestie van betere berichtgeving. Het is waar dat er ook in vorige generaties misdadigers zijn geweest, maar nooit tevoren is de misdaad zo diep in de samenleving doorgedrongen als thans.

Toegevoegd na 16 uur:
Vroeger werd er ook veel naar school gefietst.Fietsdiefstallen kwamen sporadisch voor.
Nu ondanks alle sloten en grendels op de fietsen,is dit schering en inslag!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar:
40 jaar geleden werden taxichauffeurs tijdens hun werk vermoord
40 jaar geleden waren er al zoveel pedofielen, alleen komt het nu pas aan het licht (of zijn dat geen misdadigers?)
40 jaar geleden had je ook de RAF, Bader Meinhof en andere criminele organisaties die er vrolijk op los hakten
40 jaar geleden waren er heel erg veel agressieve krakers waar hele peletons ME op af gestuurd moesten worden
40 jaar geleden, etc, etc....
Ik geloof niet dat het meer is geworden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat u schrijft is juist.Dat ontken ik niet.Maar ik blijf bij mijn standpunt dat in onze tijd,bepaalde gedragingen x aantal malen versterkt zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vragensteller heeft het tov 100jaar geleden.
Leon Radzinowicz wordt regelmatig in vooraanstaande bladen geciteerd:
http://www.nytimes.com/2000/01/10/world/leon-radzinowicz-93-leader-in-criminology.html Heb jij meer geloofsbrieven?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leon Radzinowicz, who has died aged 93, was an exceptional man. This Cambridge professor, fellow of Trinity, fellow of the British Academy, member of the Athenaeum, and engine extraordinary of the development of British criminology, never conformed to the stereotype of the English academic, quite apart from the small matter of his Polish name.