Is er nou meer misdaad dan 100 jaar geleden?

Dit vraag ik me af omdat er meer hangjongeren zijn en jongeren niet zo streng meer worden opgevoed

Weet jij het antwoord?

/2500

Nee. Ik leerde altijd van mijn hoogleraar: de kranten hebben maar één voorpagina. Met andere woorden: de ergste dingen hoor je en de rest niet en mensen zijn ook nog steeds sensatiegericht. In feite is er weinig veranderd. Natuurlijk is er meer welvaart die arme mensen aantrekt die ook in die welvaart willen delen. Arm contra rijk is ook altijd geweest ( iedereen heeft een Apple en ik niet!). Hangjongeren zijn meestal maar crimineel ( als ze dat al zijn natuurlijk, de meeste hangen alleen maar) tot ze 23 zijn. Dan is hun frontale cortex ( een deel van de hersenen) volgroeid en daarna doen ze weer normaal. Misschien dat in tijden dat men godsdienstiger was er een grotere rem was zich te misdragen, maar ook dat is betrekkelijk. In landen met de doodstraf is men echt niet braver dan elders en in landen met lijfstraffen en handen afhakken enzovoort komen ook misdrijven en overtredingen voor. Strenger straffen bijvoorbeeld helpt niet al roepen bange politici van wel en daar maken ze de burgers weer bang mee. Wel verandert het soort misdrijven Nu er meer wapens in omloop zijn zie je meer lieden met een handvuurwapen of mes. Ik herinner me de tijd dat een inbreker keurig in pak met een koevoet in zijn tas en een paar inbrekers sleutels een kraakje ging zetten. Geen druppel bloed, dat was zijn eer te na.

Nee, misdaad is van alle tijden en is er dus altijd geweest. Wel is het zo dat we nu meer strafbepalingen kennen dan honderd jaar geleden, en dus meer gedragingen strafbaar zijn (milieudelicten bijvoorbeeld zijn niet altijd strafbaar geweest). Er is dus misschien meer gedrag dat nu als crimineel bestempeld wordt waar dat eerst niet zo was. Crimineel gedrag is van alle tijd, evenals de roep om hardere straffen.