Kan ik zo midden in dit jaar overstappen naar een andere Verzekeringsmaatschappij en kom ik dan ook in aanmerking voor behandeling?

Ik moet naar de Fysio maar moet alles zelf betalen omdat ik een basisverzekering heb. Kom ik er achter dat ik als lid van de bond bij een ander verzekeringsmaatschappij kan overstappen wat ook nog eens goedkoper is al ga ik me hoger aanvullend laten verzekeren. Gaat die vlieger voor mij op of mis ik nog wat?

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik kan beter vragen als ik overstap heb ik dan gelijk recht op die Fysio behandeling.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Je kunt inderdaad niet midden in het jaar overstappen naar een andere verzekering. Ook kun je geen aanvullend pakket afsluiten halverwege het jaar. Daar is echter één uitzondering op: FBTO heeft aanvullende 'modules' die je tussentijds 'aan' of 'uit' kunt zetten. Voor fysiotherapie zou je dan de aanvullende module "therapieën" moeten aanzetten. Daar zit echter een wachttijd op, dus je krijgt je fysiotherapie dan niet meteen vergoed. Ik meen pas na zes maanden, maar er zitten in de verschillende modules ook weer verschillende wachttijden voor diverse behandelingen. Voor bepaalde dingen geldt geen wachttijd, voor andere behandelingen wel. Dat laatste geldt o.a. voor fysiotherapie. Meestal ben je daar dus niet goedkoper of beter mee uit dan met willekeurig welke andere verzekering dan ook waarmee je deze optie van tussentijds bijverzekeringen NIET hebt.

Bij elke andere verzekering kán dit dus ook niet, dus zul je moeten wachten tot het einde van het jaar voor je kunt switchen. Datzelfde geldt voor collectiviteitskorting via je werkgever of welke andere collectiviteit ('de bond'- is een vakbond, denk ik?) dan ook. Als je je dus wilt verzekeren via de bond, zul je daar ook mee moeten wachten tot volgend jaar.

Als je dit jaar fysiotherapie nodig hebt, zul je het zelf moeten betalen. Bewaar de facturen, want je kunt ze wél opvoeren als bijzondere ziektekosten als je begin volgend jaar je belastingaangifte doet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

nee dat kan niet. alleen aan het einde van het jaar en het begin van het nieuwe jaar kan je je zorgverzekering aanpassen. Niet tussendoor.

Toegevoegd na 13 minuten:
je hebt gelijk recht op die behandeling,na 1januari volgend jaar. Dan gaat je nieuwe gewijzigde polis in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, overstappen kan alleen per 1 januari. Dan heb je wel gelijk recht op de behandeling.
In principe KUN je helemaal niet overstappen gedurende het jaar maar jij zegt dat dat wel kan.

Als ik er van uit ga dat dat klopt kunnen wij nog steeds geen antwoord geven omdat we de naam van de verzekering, de soort verzekering en de polis niet kennen.

Ook kan het zo zijn dat jij via die bond wel kan overstappen maar dan pas vanaf 1 januari recht hebt op vergoeding uit de aanvullende verzekering.

Je zult er dus even zelf achteraan gaan maar ik zou het heel apart vinden omdat dit in principe niet kan gedurende het jaar. Dat is ook logisch anders zal NIEMAND zich meer aanvullend verzekeren als die persoon op 31 december niets heeft wat daar uit vergoed zou moeten worden. Als je dan wel iets krijgt neem je gewoon een andere verzekering en huppekee je zit weer goed zonder een cent teveel betaalt te hebben.

Mijn advies: lees je heel goed in OF je kunt overstappen en OF je dan een vergoeding krijgt voor 1 januari of pas vanaf 1 januari.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij een zorgverzekeraar sluit je een contract af voor een jaar. Je kan dit dus niet zomaar beëindigen. Je moet dus wachten tot 1 januari.
En er bestaat geen mogelijkheid eerder te switchen.
Je zult de fisio dus zelf moeten betalen. Wat wel geregeld gebeurd maar niet mag. Is frauderen met de datum op de factuur. Door dit naar de toekomst te schuiven heb je de vergoeding voor volgend jaar. Dit is echter wel fraude en kan verkeerd uitpakken.
Maar tussendoor switchen is geen optie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoals hieronder al staat, kan je nog niet overstappen met je basisverzekering. Wel kan je waarschijnlijk je aanvullend laten verzekeren bij de bond, want ik begrijp dat je nu nog niet aanvullend verzekerd ben? Misschien toch maar even goed informeren.