ben je medeplichtig aan moord als je verzwijgt dat je vriend een moord heeft gepleegd?

Stel je vriend of vriendin heeft een moord gepleegd, en je wordt verhoord dor de politie en je legt een verklaring af waarin je zegt dat hij niet de schuldige is. ben je dan medeplichtig aan moord? en krijg je dan celstraf ? en ik bedoel niet bij de rechtbank iets onder ede verklaren.

Toegevoegd na 23 minuten:
er is niemand in mijn buurt ofzo of ikzf die een moord heeft gepleegd, hoop ik. maar we hebben gewoon een discussie hierover

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
9.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ga dit zeer kort houden, in uw leven bent u niets verplicht, maar denk eens na indien men u zou vermoorden !
Zou u dan willen dat uw ouders, vrouw, kinderen, vrienden, enz levenslang met vraagtekens blijven zitten als de dader niet veroordeeld is?
Denk daar maar eens over na ! ! !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee volgens mij ben je niet medeplichtig tenzij je echt AANWEZIG was bij de moord. Als je wel ter plaatse bent maar je doet niet mee, ben je medeplichtig. Anders niet hoor.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
volgens mij wel hoor. als je van een moord bewust bent moet je het aan de politie melden. zo gauw mogelijk. anders zal je medeplichtig zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
depauw het is gewoon een STEL DAT vraag, je hoeft toch niet zo emotioneel te reageren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Medeplichtig is als je wist van de moord of enigszins kon weten van de moord, maar niks aan de politie doorgeeft.
Medepleger (mede dader) is wanneer je er zelf bij bent.

Het beste antwoord

--""ben je medeplichtig aan moord als je verzwijgt dat je vriend een moord heeft gepleegd?""--

Neen (let goed op wat er gevraagd is hier)

--""Stel je vriend of vriendin heeft een moord gepleegd, en je wordt verhoord dor de politie en je legt een verklaring af waarin je zegt dat hij niet de schuldige is.""--

Dat zou wellicht strafbaar of iig onwenselijk kunnen zijn, je pakt het dan ook verkeerd aan. Je moet gewoon weigeren medewerking te verlenen, dan heb je ook niet gelogen.

Medeplichtig worden door verzwijging (van kennis vernomen na het feit) is natuurlijk absurd. Medeplichtig ben je als, mede door jouw schuld of door jouw schuld een strafbaar feit/misdrijf is gepleegd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Deelneming_(misdrijf)

Het kan wel zo zijn dat je verplicht bent te melden wat je weet.:

"""Art. 160 Strafvordering.

"-Ieder die kennis draagt van een der misdrijven omschreven in de artikelen 92-110 van het Wetboek van Strafrecht, in Titel VII van het Tweede Boek van dat Wetboek, voor zover daardoor levensgevaar is veroorzaakt, of in de artikelen 287 tot en met 294 en 296 van dat wetboek, van mensenroof of van verkrachting, is verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.

-De bepaling van het eerste lid is niet van toepassing op hem die door de aangifte gevaar zou doen ontstaan voor een vervolging van zichzelf of van iemand bij wiens vervolging hij zich van het afleggen van getuigenis zou kunnen verschonen.

-Evenzo is ieder die kennis draagt dat iemand gevangen gehouden wordt op een plaats die niet wettig daarvoor bestemd is, verplicht daarvan onverwijld aangifte te doen bij een opsporingsambtenaar.""

Vreemd genoeg is het zo dat je als getuige geen verklaring hoeft af te leggen (let op dat jij, zoals ik het lees geen getuige bent, je bent later geïnformeerd).

Getuigen op politiebureau
Als u getuige bent van een strafbaar feit, kan de politie u vragen een getuigenverklaring af te leggen. U bent dit niet verplicht, maar voor het onderzoek is het van belang dat u zoveel mogelijk details vertelt van wat u heeft gezien of gehoord. Het is verstandig om de naam van de politieambtenaar te vragen, zodat u nog contact op kunt nemen als u iets wilt weten of vertellen.

Ontzettend lastige materie, hoe dan ook zal je bij de rechter de waarheid moeten spreken,
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lastige materie, lijkt (is) zelfs tegensprekend. Verplicht aangifte te doen/niet verplicht een verklaring af te leggen. Mocht je een getuige zijn, van een moord moet je dus naar het bureau aangifte doen van een strafbaar feit daarna ben je niet verplicht te verklaren. Als iemand de fout kan vinden hoor ik het graag.

Andere antwoorden (2)

Nee. In Nederland is niemand verplicht iets te zeggen, zelfs niet als je rechtstreeks verdacht wordt. Als je onder ede wordt verhoord kun je nog steeds zeggen dat je niet wilt verklaren. Aan de andere kant: als je verdacht wordt van medeplichtigheid dan kan het verstandig zijn wel een verklaring af te leggen, maar dat zal je advocaat wel aan je uitleggen.
escape
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent in Nederland verplicht te getuigen, tenzij de verdachte een direct familielid van je is. Als je in de rechtszaal daarover liegt is het meineed, tijdens een verhoor is het obstructie van het onderzoek.
escape
10 jaar geleden
Als verdachte kun je je op zwijgplicht beroepen. Als getuige heb je gewoon geheugenverlies. Je hoeft niets te verklaren, zelfs niet onder ede.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zeggen dat je geheugenverlies hebt is een optie, (als je niks verplicht bent wat te zeggen bij een rechter tijdens een getuigenverhoor zou gewoon de optie bestaan geen verklaring af hoeven te leggen). Stel dat je voor die optie kiest, en later (na de zitting waarin jij meende geheugen verlies te hebben) worden twee telefoontaps overlegt waarin duidelijk te horen is dat jij meer weet en dat je hebt zitten jokkebrokken. Dan kan de rechter je veroordelen voor meineed volgens mij. "Je hoeft niets te verklaren, zelfs niet onder ede." Bedenk dat er een verschil is tussen verklaren dat je niets weet (dat is een verklaring). En de optie krijgen om niet te hoeven verklaren (zoals je de optie aangeboden krijgt te zwijgen als je verdachte bent). Zeggen dat je geheugen verlies hebt is ook een verklaring afleggen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Probleem is dat de vraagsteller in dat geval het niet heeft over zwijgplicht maar over liegen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een verdachte mag glashard liegen of zn mond houden. Een getuige MOET de waarheid spreken.
Misschien is het dan heen medeplichtigheid, maar wel verzieken van de zaak zegmaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zoals wavaria al zei dus
Dat is obstructie van het onderzoek, hinderen van het onderzoek. Als je weet dat iemand een ander heeft vermoord, behoor je dat te melden. Zeker als je verhoord wordt.

Als je bij de rechter iets anders dan de waarheid vertelt, is dat meineed. Daar kan je celstraf voor krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enige juiste antwoord.
escape
10 jaar geleden
"Behoor je dat te melden?" Staat dat in het wetboek? Dat is echt onzin. Er staan geen gedragsregels in het wetboek, alleen wat strafbaar is en niet, Iedereen in ons land heeft het recht om te zwijgen. Minduimpje van mij.
paulus811
10 jaar geleden
Hoezo 'juiste antwoord'? De vraag is of je medeplichtig bent en of je celstraf krijgt. Dat antwoord wordt nergens gegeven. Beetje bla bla hoe het misschien wordt opgevat, maar verder niks.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja precies. Verzwijgen lijkt me wat anders dan liegen toch? Dus als jou wordt gevraagd: heeft die het gedaan, mag je zeggen dat je niet tot antwoorden verplicht bent. Maar antwoord je wel (en lieg je dus), dan is dat in mijn ogen meineed.