Wat verdienen bedrijven met reclame op tv?

Want als één spotje op tv wel meer dan 1000 euro kost, dan verdienen ze dat toch niet terug?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (4)

naamsbekendheid. tot kan een boel nieuwe klanten trekken, waardoor de investering in reclame soms dubbel en dwars wordt terugverdiend.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Die grote bedrijven (en kleinere bedrijven) hebben een bepaald budget voor promotie vastgesteld. Dat kan een percentage van de omzet zijn bijvoorbeeld. Door promotie te maken, zoals tv-reclame, dat weer ondersteund wordt door flyers, abri's of reclame via zoekmachines, etc, hou je je naamsbekendheid op peil, maar belangrijker: zo hou je een deel van de markt vast.

Voorbeeld met Coca-cola: ze zijn wereldberoemd. Maar toch blijven ze het merk onder de aandacht van de mensen vestigen. Want het publiek moet niet (volgens Coca-cola dan) niet naar de concurrent Pepsi gaan. (Sorry Pepsi-guys, dit is gewoon een voorbeeld he) ;-). Dat zal dan ook per land en per periode verschillen (denk aan de Kerstreclames van dit bedrijf).

Het is dus niet zo dat ze door een paar reclames tegenaan te gooien er opeens klanten erbij komen (tenzij het echt om een actie gaat, bijvoorbeeld de rugnummers van Heineken). Normaliter wordt dan berekend wat hun marktaandeel is en hoe ze dat kunnen vasthouden of uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is heel moeilijk te meten, omdat je niet precies kan zien of mensen het product kopen omdat ze het op tv hebben gezien.

Maar het gaat niet alleen om het verkopen, maar ook om naamsbekendheid creeeren, beter imago etc. uiteindelijk zal dat allemaal wel moeten leiden tot meer verkoop/omzet.

Dus wat het allemaal oplevert, is heel moeilijk meetbaar, daarom ook moeilijk te zeggen of zo een reclame winstgevend is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voor duizend euro kom je niet op de tv reclames. het maken van de reclame film kost al heelveel meer en het uitzenden ook. De kosten van de tv reclames worden gewoon terug verdient in de verkoopprijs van de producten. De consument betaald dus gewoon om de reclames te kunnen maken die kunnen leiden tot grotere verkoopcijfers.
ronron1212