Is er ergens terug te vinden hoeveel nicotine en teer er in bepaalde shag en sigaretten zit?

Vroeger stond dat op de pakjes maar dat mag niet meer. Toch zou ik graag willen weten hoeveel er precies inzit. Is het ergens terug te vinden hoeveel per merk en type shag en sigaretten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Hier staan de werkelijke waarden:
(Het RIVM onderwierp alle merken aan de zogenaamde Canadese meetmethode, die de hoeveelheid teer en nicotine eerlijker meet.)
Tabel met meetresultaten op volgorde van ratio in teergehalte
https://www.rivm.nl/sites/default/files/2018-11/Tabel%20resultaten_ratio_kleur_DEF.pdf

Tabel met meetresultaten op alfabetische volgorde
https://www.rivm.nl/sites/default/files/2018-11/Tabel%20resultaten_AZ_kleur_DEF.pdf
Het RIVM heeft in 2018 voor 100 sigarettenmerken die in Nederland op de markt zijn, de teer-, nicotine- en koolmonoxidegehalten gemeten met de Canadian Intense methode. Deze gehalten zijn vergeleken met de gehalten die door fabrikanten zijn opgegeven en door hen zijn gemeten met de ISO methode. Volgens het RIVM geeft de CI methode een betere benadering van wat een roker werkelijk inhaleert.
Bij de ISO-methode staan de filtergaatjes open; zo wordt meer lucht naar binnen gezogen, die zich vermengt met de rook. In werkelijkheid houden mensen de gaatjes met hun vingers gedeeltelijk dicht. Met de ISO-methode pikt de meetapparatuur dus minder schadelijke stoffen op dan de roker in werkelijkheid binnenkrijgt.
Toegevoegd op 16 november 2019 12:15: tekst
Plaatje bij antwoord
SimonV