Heeft het CJIB een uitzonderingspositie (zie toelichting)?

Heeft het CJIB een speciale status? Ik vraag dit omdat ze al geruime tijd €6,00 administratiekosten in rekening brengen, terwijl de opbrengst van de boete / beschikking etc. zelf natuurlijk pure winst is.

Naar mijn idee kan een bedrijf dit niet zomaar doen, zijn hier nog rechtszaken over geweest, of is het CJIB ontaantastbaar? Zo ja, op basis waarvan precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ze hebben geen speciale status, wel de wet achter zich. In 2008 is een motie aangenomen, waarin de administratiekosten wettelijk zijn vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

CJIB is een staats instelling, in dat opzicht hebben ze wel een uitzonderingspositie.

De 6 euro is ingevoerd om hun budget in evenwicht te brengen.
Met de vriendlijke groeten van JP.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer diefstal van de burger dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch eventjes off-topic mlodewijk: waarom diefstal van de burger? De regeltjes zijn bekend, dus waar gaat dit eigenlijk over? Hou je aan de regels en de 6 euro administratiekosten zullen je portemonnee niet tarten. Of zie ik dat verkeerd? Al vragen ze 100 euro administratiekosten, wat dan nog? Zolang jouw voet het gaspedaal niet mishandelt, is er toch niets aan de hand? Vraag jezelf af waarom je voet op dit specifieke moment zo zwaar is geworden, in plaats van of de hoogte van de bijkomende kosten terecht is (is overigens geen aanval dit, slechts een constatering).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat me om het achterliggende principe en de manier waarop dit gebeurt. Zelf heb ik nooit zo'n beschikking gehad. Het gaat mij om de ongelijkheid. Stadsverwarming Purmerend is niet zo lang geleden veroordeeld omdat ze geld rekenden voor acceptgiro's (automatische incasso's waren gratis, maar daar was de desbetreffende klant het niet mee eens). De rechter is toen duidelijk geweest, de extra kosten voor de betaalmethode acceptgiro moesten door de Stadsverwarming maar uit de bedrijfskosten gehaald worden. Persoonlijk begrijp ik niet waarom een overheidsinstelling de boekhouding in balans zou mogen brengen op een dergelijke wijze, terwijl een bedrijf, dat er waarschijnlijk evenzeer een goed argument op nahoudt om extra geld te rekenen voor een bepaalde betaalwijze afgestraft wordt.