Is bij een rechtszaak na te zoeken hoe het OM tot een strafeis komt?

Is dat openbaar? Via een website in te zien bijvoorbeeld?

Toegevoegd na 17 uur:
De vraag wordt gezien de antwoorden niet begrepen. Ik zoek dus de website of het specifieke schrijven van specifieke zaken. Niet de algemene methode.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
8 jaar geleden
Op de site van het openbaar ministerie :
https://www.om.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@90827/vier-jaar/
kan ik de eis vinden voor de dader van het ongeval in Lutte. Met een sumiere argumentatie.

Het beste antwoord

Voor ongeveer tachtig procent van wat wel 'veelvoorkomende criminaliteit'wordt genoemd gebruikt het Openbaar Ministerie daarvoor speciale richtlijnen (de Polaris-richtlijnen) die worden ondersteund door een computerprogramma met de naam BOS (Beslissing Ondersteunend Systeem).

Het BOS wordt al sinds april 1999 door het OM gebruikt, maar is nu ook voor de buitenwereld beschikbaar. Het is (onder bepaalde voorwaarden) via de landelijk internetsite van het OM te downloaden.
De Polaris-richtlijnen zijn terug te vinden in een aparte sectie bij de sectie Beleidsregels op de OM-site.
Hoe weet ik welke beleidsregels 'verpolariseerd' zijn?
Door een kijkje te nemen op de landelijke internetsite van het OM (www.om.nl) en door een abonnement te nemen op de OM-Nieuwsbrief. Dat is de digitale Nieuwsbrief van het OM waarin regelmatig verslag wordt gedaan van nieuws betreffende het OM. Dit kan via de homepage.

Hoe werken de Polaris richtlijnen?
De Polaris-richtlijnen werken volgens een vast stramien. Het systeem waardeert misdrijven via een rekensom. Aan ieder delict is in de richtlijnen van Polaris gelijk aan een aantal strafpunten toegekend. Polaris werkt daarvoor met het begrip `basisdelict': een strafbaar feit in de kale vorm. Ieder basisdelict heeft een vast aantal strafpunten. Fietsendiefstal levert bijvoorbeeld 10 punten, woninginbraak 60 punten en een autokraak 20 punten op.

https://www.om.nl/vaste-onderdelen/zoeken/@53989/bepaalt-officier/
erotisi
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Hoewel ik de vraag niet helemaal zo bedoelde is het wel een pluswaardig antwoord. En kan je hem ook opvatten als een antwoord op de vraag. Was meer op zoek naar de daadwerkelijke uitleg per zaak.

Andere antwoorden (1)

Naast wat hier boven staat ook gewoon in de wet aangegeven wat een maximale staf is en of/hoe hij vermeerderd kan worden