Wat nou als je op je 20e arbeidsongeschikt raakt, maar pas 3 maanden hebt gestudeerd toen je het werd? (Wajong uitkering)

Je kan een wajong uitkering aanvragen als:
- vóór uw 17e verjaardag gehandicapt/arbeidsongeschikt was; of
- zes maanden of langer student was en jonger dan 30 jaar was toen u arbeidsongeschikt werd.
Dus als je, zoals in mijn vraag, niet onder 1 van die 2 valt, kan je dan ook geen wajong uitkering aanvragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had natuurlijk al heel lang klachten maar dacht dat andere dingen de oorzaak waren. Ben ook opgegroeid met een instelling "ga maar gewoon naar school/werk, als het echt niet anders kan, kun je altijd nog naar huis" en doordat ik dus nooit serieus aan de bel had getrokken, en een doorzetter was, had ik geen recht op Wajong dus in mijn geval werd "bestraft" voor mijn doorzettingsvermogen.

Antwoorden (4)

Dan kom je niet in aanmerking voor een Wajong uitkering.

Je komt waarschijnlijk wel in aanmerking voor een arbeidsongeschiktheids uitkering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb over dit punt een heftig gevecht gevoerd met uwv, en uiteindelijk gewonnen. Ze konden niet bewijzen dat ik NIET voor mijn zeventiende al ziek was, en ik had het belang van die mededeling niet ingezien....

kostte me vier jaar vechten met die lui!

Ik vermoed dat je heeeeeel goed moet gaan zoeken naar argumenten om deze regels te kunnen omzeilen.

Uiteindelijk lukte mij dat door te stellen dat ik NU 100% arbeidsongeschikt ben ( is ook gewoon waar volgens hun eigen beoordeling) en dat hoe lang ik al ziek ben eigenlijk geen verband houdt met de mogelijkheid tot werken.

je bent letterlijk jong-gehandicapt. tijdsregels of niet.

Maar op dit punt ben je dan aan het vechten over de "redelijkheid" van een van HUN regels!

Grensgeval dit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze hebben mij ooiot afgekeurd op de manier, waarop ik mijn koffie wilde hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goh jij ook al? Ik kwam ook niet in aanmerking voor Wajong en ben ook 100% afgekeurd terwijl de ziekte die ik heb, echt niet 1-2-3 kwamen en dus al jaren speelde maar ik heb me altijd groot gehouden en dat werd dus "bestraft".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@sasha: Je leest volgens mij niet wat er staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat sasha even op mijn antwoord heeft gereageerd en niet op jouw reactie ;-)
maar wat een lui he, bij uwv... goede strenge keuring is één, vervolging is twee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is idd reactie op freebird ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oké...
Dan zit je in een situatie dat je gewoon pecht hebt...

Eén van de weinige mogelijkheden die over blijft is om via de bijstand afgekeurd te worden t.z.t.. Maar dan volg ik de regels zoals ze er zijn...

Besef wel dat als je WAJONG aanvraagt je ook nooit meer van dat stempel af komt. Want zelfs als je gewoon aan het werk gaat. ontslagen wordt en WW krijgt. Dan zelfs kom je na de WW weer in de WAJONG uitkering...

En ik ken vanuit mijn omgeving voorbeelden van mensen die op hun 64ste nog even herkeurd worden voordat ze met 65 met pensioen gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had ook Wajong aangevraagd en die werd afgekeurd omdat ik me niet met die klachten had ziek gemeld VOOR mijn 16e of 17e.. Als je voor die leeftijd al met die klachten bij een dokter, ziekenhuis, psychiater enz. bent geweest, kun je dit bij het UWV aangeven. Dan heb je grotere kans op Wajong. Overige tekst van mij komt bij reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind t best dat ze streng zijn, maar dat ze gewoon over de schrijnende gevallen heen kijken vind ik erg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Overigens had ik ook geen doktersbewijs dat ik de ziekte al had, maar gezien de soort ziekte was het gewoon aannemelijk dat ik t wel al die tijd gehad had. Als zij kunnen aannemen dat ik het niet had, (zomaar! ) dan mag ik net zo zomaar aannemen dat ik het wel had, en aangezien ik in die tijd veel problemen had al, alleen geen diagnose, konden ze uiteindelijk niet anders dan toegeven dat ik gelijk had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik had baantje na baantje en was het zo zat (psychische klachten, de ziekte) dat ik in de zw was gegaan en dacht van.. ze zoeken maar uit wat ze met me doen. Kreeg dus geen Wajong maar ja.. ik had nog de zw-uitkering en dus inkomsten dus ik was allang blij dat ik mn rekeningen nog kon betalen. Ben dus uiteindelijk van de zw naar 100% wia gegaan en sta op een wachtlijst voor aangepast werk. Ik was dus ook echt geen onterechte uitkeringstrekker en heb nu erkenning (van het uwv tenminste...) dat ik toch echt ziek ben.