Waar denk jij aan bij 'grenzeloze jeugd'?

Vanmorgen las ik in de Volkskrant dat dit de naam is die mijn generatie krijgt, na bijvoorbeeld de babyboomers en de Einsteingeneratie.
In het artikel stond onder andere dat wij grote behoefte hebben aan gezag: is dit volgens jou terecht?

Ik kan dat artikel overigens niet terugvinden op de volkskrantsite

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik heb het artikel gelezen. Het gaat er om dat een veel jongeren niet zijn opgevoed met grenzen: hun ouders voeden hun heel vrij op, ze gaan naast hun kinderen staan. Veel jongeren krijgen geen richting en zijn opgegroeid in onderhandelingshuishoudens.
Uit het onderzoek blijkt dat veel jongeren zoveel vrijheid niet aan kunnen, ze hebben behoefte aan meer sturing en richting van hun ouders.

Of dit terecht is? Dat vind ik moeilijk om te zeggen, het zal zeker niet voor elke jongere opgaan. Maar ik herken het zeker wel af en toe om me heen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi woord : onderhandelingshuishoudens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lekker scrabble woord ook!
Maar zonder gekheid, een woord wat de lading goed dekt
ik houd 'm erin hier! +1

Andere antwoorden (6)

Wij hebben geen behoeft aan gezag, we HATEN dat, wij hebben behoefte aan autoriteit... Dat willen we wel...

We HATEN gezag...

Grenzeloze jeugd is onzin, ze zijn aan grenzen gebonden, alleen al aan de leeftijd...

Wat dacht je van een 53 jarige kleuter?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig mag en kan bijna alles. Velen mogen laat op straat lopen, hebben alle vrijheden omdat de ouders geen grenzen stellen. En juist hebben ze wel behoefte aan regels, maar omdat ze snel een grote mond geven gaan ouders er niet tegenin, en denken laat maar anders hebben we weer ruzie in huis.
Zo zijn ze weer over de grens gegaan,

Zeg niet dat dit bij iedereen is maar zie genoeg voorbeelden om mij heen. Dat ze zelfs met ouders op jonge leeftijd een biertje mogen drinken. Ach 1 is niet erg en beter thuis dan ergens anders. Terwijl ze het in de winkel nog niet eens mogen kopen.

Alcohol op jonge leeftijd is funest ze zijn nog in de groei.

Dus toch meer regels stellen in huis. En consequent zijn maar dat is vreselijk moeilijk.

Toegevoegd na 1 minuut:
En toch bij regels merk je ook vaak weer een toenadering bij je kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij een Grenzeloze jeugd denk ik aan een opvoeding waarin zo veel kan en mag (regels, normen, abonnementen, besteding van geld, kado's, feesten, etc. etc.) dat die grenzen een stuk ruimer worden. Grenzeloos is misschien een overdreven term, maar het geeft wel vrij duidelijk de essentie aan van het begrip.
Ik merk in de wijk waar ik woon dat deze normvervaging kan leiden tot criminaliteit en werkloosheid (lees: niet bereidwillig zijn te werken).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn opgevoed zonder de bescherming van 'dit mag niet' en 'dat mag niet'. Hierdoor zijn ze zelfstandiger en zelfredzamer geworden, maar ook meer op zichzelf gericht, Ze moeten zelf keuzes maken en zelf leren. Dat maakt dat je kijkt naar wat je zelf wilt (hoe kun je anders kiezen). En jullie zijn je blijkbaar wel erg bewust van de wereld om je heen. Knap, egocentrisch niet egoïstisch.

Het kan zijn dat een groep onder jullie grote behoefte heeft aan gezag, zij kunnen (nog) niet met de overdaad aan keuze mogelijkheden overweg, maar ik denk dat dat lang niet voor iedereen zal gelden.

De ontwikkeling heeft via jullie een grote stap gemaakt in het individualisme en jullie kunnen dat doorvoeren in de manier waarop jullie jullie kinderen opvoeden naar de behoeften van elk kind afzonderlijk, niet met algemene regeltjes en wetjes. In het onderwijs zie je dit al heel duidelijk naar voren komen.

Het is een goede ontwikkeling het brengt dat mensen zelf verantwoordelijk zijn voor hun keuzes en dat ook zo ervaren. De jeugd schiet meestal een beetje door (de babyboomers gedroegen zich ook niet zo netjes toen ze jong waren) maar dat komt bijna altijd goed op het moment dat ze een gezin gaan vormen.

Ik ben blij als mensen zich niet meer verschuilen achter "dat hoort zo". Maar gewoon staan voor wat ze zelf denken/vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelf een grenzeloze jeugdige.
Maar dat is omdat mijn jeugd geen grenzen kent en ik altijd jeugdig zal blijven. (overjarige puber zeg maar)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag is waar ik aan denk bij "grenzeloze jeugd", ik heb de krant er maar even bij genomen en las dat het gaat om de kinderen die na 1986 geboren zijn.
Ik heb zelf een dochter van 18, maar ook een zoon van 31, daardoor heb ik vergelijkingsmateriaal tussen kinderen van de babyboomers en van de generatie daarna (volgens mij wordt dat de generatie X genoemd).

Het allergrootste verschil tussen de kinderen van voor 1986 en daarna is volgens mij, dat nu vaak beide ouders een baan hebben waardoor zij het erg druk hebben gekregen en daardoor misschien niet zoveel energie meer over hebben om conflicten met hun kinderen aan te gaan die je nu eenmaal krijgt als je grenzen stelt.
De ouders willen ook erg graag jong en tof gevonden worden. Wat mij ook opvalt is dat er nu veel vaker door ouders gevonden wordt dat de school hun kind normen en waarden bij moet brengen, dat de school hun kind op moet voeden, terwijl een school toch eigenlijk de taak heeft hun kinderen kennis bij te brengen.

Tot slot wil ik nog even kwijt dat de kinderen die ik ken van de "grenzeloze jeugd" net als wij vroeger, gewoon heel leuke, nieuwsgierige, eigenzinnige mensen zijn. Ik heb er wel vertrouwen in!