Kauwgum in Rotterdam uitspugen, 90 euro boete. Terecht of niet?

In het centrum van Rotterdam zijn er weinig straattegels te vinden waar geen kauwgum op zit.
Goed dat hier aandacht aan besteed word, maar is 90 euro niet een beetje overdreven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is duidelijk iemand langs geweest die graag asociaal zijn kauwgum op straat wil kunnen blijven spugen en alle voorstanders van die boete een minnetje heeft gegeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is de min-kukel.

Het beste antwoord

Kauwgom op straat is irritant, het is smerig, het doet het imago van de stad geen goed.

Kauwgom op straat gooien getuigt van weinig respect voor de medemens.

Het is prima daar een boete op te zetten. Of dat nu € 45 of € 90 is, maakt niet veel uit.

Ik heb geen bezwaar tegen een hoogte van € 90.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Je moet ergens beginnen. Ik deponeer kauwgom altijd in de vuilnisbak. Dat is een hele kleine moeite.

Het is uiteraard erg betuttelend, maar misschien zorgt dit wel voor een iets kritischere houding bij kauwgomgebruikers.

P.S. Er moeten dan wel uiteraard genoeg vuilnisbakken staan, anders maakt Rotterdam zijn eigen regels niet mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee hoor, gewoon niet doen en dan is het niet veel.
Dan heb je geen last van die hoge boete.

Toegevoegd op 31-05-2009 11:51:09
P.S.: Eerst in een klein papiertje en dan in een zakje als er geen afvalbak is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind de boete wel extreem hoog.
Op zich is het een heel goede maatregel, niet alleen voor kauwgum maar voor alles wat op de grond gegooid wordt. Maar dan moet het wel goed bekend worden gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enigste optie is kauwgum uit de handel halen.
Binnenkort gaan ze zeker ook boetes uitdelen als je een peuk op straat gooit, moet niet gekker worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook niet normaal dat je daar amper lopen kan. Kauwgum is voor in je mond en als je er genoeg van heb kun je het netjes weggooien. Wie dit niet doet is gewoon een asociaal en wat mij betreft is een bekeuring van 90 euro niet te veel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onterecht... er zijn zoveel regels van wat je moet en niet mag...

Ik was in India en daar stond bij een muur midden in de stad Mumbai, dat je er niet mocht urineren... Dus je loopt langs die muur, je weet nergens vanaf en dan zie je dat bordje en dan pas voel je je eigen blaas, en wat moet je dan als je moet? juist ja dan ga je tegen die muur staan te plassen... Hadden ze dat bord er niet neergezet dan had ik nergens van geweten, maar nu moest ik wel...

vreemd hoor hoe verboden werken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Enige proportionaliteit in strafmaat zou wel wenselijk zijn.
Dit lijkt meer op een instrumentele belastingmaatregel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, van mij mag onfatsoenlijk bedrag zwaar bestraft worden. prullenbakken zat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, 90 Euro vind ik nogal meevallen.
Al eens in Singapore geweest? Daar is de verkoop van kauwgom trouwens verboden, zodat de kans dat je een kauwgommetje kunt uitspugen op straat niet groot is, maar de straf staat daar op 1000 Singpore Dollars, wat omgerekend ongeveer 500 Euro is.

Maar goed, de vraag is terecht of niet. Als algemeen bekend is dat dit niet mag, dan maakt de hoogte van de boete eigenlijk niet uit. Je overtreedt dan bewust de regels en dan weet je dat er consquenties kunnen volgen. Ik weet dat te hard rijden duur kan zijn, maar neem bewust het risico, ik weet dan ook dat ik regelmatig van die schattig paars gekleurde envelopjes uit het Hoge Noorden in mijn brievenbus kan verwachten (de kosten van de overtredingen zijn trouwens ook sinds 1 april weer verhoogd ontdekte ik).
Kortom: Als iedereen op de hoogte kan zijn van die regeling vind ik het wel terecht.
Ik wist alleen niet dat het in Rotterdam verboden was en als ik er ter plekke ook niet op gewezen wordt mbv borden oid... ja, dan is het zuur uiteraard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, 't is zuur, maar het is algemeen bekend dat het in ieder geval onfatsoenlijk is om je afval op straat te smijten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt... maar ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn kauwgom ook wel eens per ongeluk op straat spuug (dan mik ik op de prullenbak, maar ik mis, of ik mis op een putje en mis...) (oke, ik ben motorisch gestoord waar het betreft mikken... Mijn grootste prestatie op een dartbord is het bord zelf raken ipv de muur)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cath, als je per ongeluk mist, dan pak je alsnog de kauwgum op en gooi je 't in de prullenbak.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
C4th schaamt zich, gaat fiets pakken en kauwgom proberen terug te vinden, om deze alsnog in de prullenbak te deponeren.
Mea Culpa..
gezien hoe die tegels eruit zien is het veel te weinig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'T is niks anders als afval op straat gooien en van mij mogen ze dat wel 90 euro bestraffen.
En gaat 't om plastic of zaken die niet snel vergaan dan mag van mij de boete nog veel hoger zijn of een nachtje zitten.
'T is een enorme bende op straat - omdat er totaal niet tegen opgetreden wordt. Dieren gaan er aan dood.

Hoevéél mensen een overtreding begaan ("stoep zit toch al vol kauwgum"), maakt niks uit. 'T gaat erom of de overtreding moreel gezien ook echt een overtreding is. Je moet straffen instellen en er moet vooral gehandhaafd worden. Anders heeft straffen instellen geen zin.

Als je niet optreedt, gaat men 't ook doodnormaal vinden en gaat men de grens automatisch (al dan niet bewust) verleggen en gooit men ook andere rotzooi op straat.

Omdat 't moeilijk te handhaven is, is kauwgum in bijv. Singapore gewoon geheel verboden. Diegenen die NIET hun kauwgum op straat spuugden zijn daar dus 't slachtoffer geworden van diegenen die dat wel deden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel goed. Natuurlijk lijkt 90 euro veel, maar daarna doe je het dus no-way, nooit meer. Die 90 euro laat zien dat het een serieuze zaak is: Kauwgom op straat uitspugen is walgelijk/vies. Het is niet de bedoeling dat je gaat denken: Oh, die ene keer kauwgom op de grond uitspugen (dat denk je dan trouwens meerdere keren) maakt niet uit... Maar het maakt uit! Ik wil trouwens nu niet de wereldverbeteraar uithangen, maar het is gewoon smerig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer trerecht die boete, 90 euro is nog te weinig.