Bij welk percentage ondervraagden is een peiling (bv.naar politieke voorkeur) betrouwbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

dat is moeilijk te zeggen, Het is namelijk niet alleen de hoeveelheid mensen die reageert in een dergelijke peiling, maar vooral de representativiteit. Alle 'groepen' moeten vertegenwoordigd zijn.

Zo kun je bijvoorbeeld wel een enquete houden onder ALLE Amsterdammers, en dat zijn er een hele hoop, maar die zijn bij lange na niet representatief voor alle Nederlanders. Evenmin als wanneer je alle schoolkinderen, alle bejaarden of alle werkende moeders zou interviewen.

Ook via Internetpolls krijg je weer een niet-representatieve groep gebruikers (mensen die veel internettten). En zelfs van deur naar deur heb je echt wijken waar mensen wel, en wijken waar mensen niet willen meewerken. (En dat zijn dan grappig genoeg meestal de mensen die zeggen dat hun mening nooit wordt gevraagd :lol;)

Uiteindelijk kun je dus weinig meer doen dan 'zo groot en divers mogelijk', maar zal in de praktijk zelfs de waan van de dag een zo groot woordje meespreken, dat je de échte uitslag pas met de verkiezingen gaat vernemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Je kunt dus nog wel wat vraagtekens zetten bij de waarde van peilingen.
Daar is ERG veel over geschreven en gezegd. In de eerste bron vind je een aardige hulpmiddel [rekenmachine] waarmee je zelf een aantal parameters kunt invullen om je vraag te beantwoorden. Je zult zien dat er nogal wat variabelen een rol spelen, maar dat je redelijk betrouwbare resultaten kunt halen met een relatief laag 'percentage'
Je kunt het ook zelf berekenen:

De formule voor een steekproef waarbij de populatie eindig is:
n>= N x z ² x p(1-p)
z ² x p(1-p) + (N-1) x F ²

De formule voor een steekproef waarbij de populatie oneindig is:
n>= z ² x p(1-p)
F ²

De uitkomst van bovengenoemde berekening geeft dus aan hoeveel respondenten je minimaal terug moet hebben. Hierbij is:

n = het aantal benodigde respondenten. Altijd naar boven afronden
z = de standaardafwijking bij een bepaald betrouwbaarheids%. Dus 1,96 bij 95% betrouwbaarheid. Deze wordt bijna altijd gebruikt. Zie voor andere getallen de boeken statistiek.
N = de grootte van de populatie
p = de kans dat iemand een bepaald antwoord geeft (in de meeste gevallen 50%)
F = de foutmarge vaak wordt hierbij 3%, 5% of 7%.