Is een nertsenverbod terecht?

Een meerderheid in de tweede kamer wil de fok van nertsen verbieden. Zelf vind ik het eigenlijk hypocriet dat we niet zouden fokken voor bont 'omdat dat luxegoederen zouden zijn'. De hoeveelheid vlees die we naarbinnen werken met z'n allen is toch ook allang een luxegoed? Ik vind dat er met twee maten wordt gemeten. Maar wat vinden jullie? Moet het verboden worden? En begrijpen jullie wel waarom ze het wel nodig vinden om dit te verbieden en de bioindustrie niet?

http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1204853.ece/Tweede_Kamer_wil_verbod_op_het_fokken_van_nertsen

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het klopt dat er meer dingen niet door de beugel kunnen, maar dat is geen reden dit maar toe te staan. Dat zou analoog zijn aan: "je mag negers martelen, want we hebben de joden ook van alles aangedaan".

Daarnaast is met twee maten meten erg relatief. Jij vind hier een analogie, en ik ook, maar een ander wellicht niet, die bekijkt het gewoon vanuit een ander perspectief. Ik vind dat je dat allereerst moet respecteren, om van daar uit te kunnen proberen die ander op andere gedachten te brengen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Natuurlijk ben ik geen voorstander van het fokken van nertsen om ze vervolgens te slachten voor hun bont.

Maar wat je al zegt, we doen hetzelfde met tal van andere dieren. Ooit een kippenfabriek gezien?

Wat je je wel kan afvragen is het verschil tussen luxe en luxe. Een jas van katoen of iets dergelijks volstaat ook. Bont is niet noodzakelijk om kleding te maken. Slachten voor vlees is maatschappelijk geaccepteerd, maar slachten voor bont wekt afgunst op.

Ik vind de vergelijking met vlees een verhaal apart, vlees is nou eenmaal lekker.

Anyway.. wat mij betreft verbieden als er ook strenger gekeken zal worden naar leefomstandigheden van andere dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat nertsebont gewoon moet kunne.
Na al die jaren van nertsenfokkerij gaan ze nu opeens helemaal moeilijk doen. Vlees dat we dagelijks eten is ook niet poeslief gereed gemaakt voor de supermarkten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkel verbod is terecht, het is een juridische/technische zaak of iets verboden wordt/is of niet...
De nerts... Waar gaat het om, om individuele nertsen of de nertsensoort...

Als het gaat om de soort, dan is er niets veiliger dan fokken, dan komt de soort nooit in problemen, want er worden zelfs vee-artsen ingezet om de soort te laten voortbestaan...
Maar gaat het om de individuele nerts? Ja dan moet het verboden worden, want elke doodslag is er één...

En dan gaat een of andere instantie zeggen of het legaal is of illegaal... En dan gaat iedereen dat napraten en noemt het ook legaal of illegaal... En dan is het zo... Kolder is dat...

Mijn eigen kinderen zijn illegaal, kun jij je dat voorstellen, kinderen die illegaal zijn...En waarom zijn ze illegaal, omdat ze niet uit een huwelijk ontstaan zijn... Kolder toch... Elk kind is legaal, illegale kinderen zijn kinderen die reeds begraven zijn, dat zou ik illegale kinderen noemen, als ik er een begrip aan zou moeten verlenen...

Een nertsenverbod is kolder..., maar een nertsen-wettelijke-toestemming is net zo kolder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg; fok nertsen!
Ik snap niet waarom mensen bont willen dragen. Maar als mensen geld willen uitgeven aan een luxe item en het levert mensen geld op en werk dan zie ik niet waarom nertsen een uitzonderingspositie moeten krijgen boven kippen, koeien, schapen, etc, etc... Al deze dieren worden misbruikt omdat ze een eigenschap hebben die mensen zelf niet hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het belachelijk, dan zouden ze ook het fokken vankoeien, varkens en kippen moeten verbieden.
En onze schoenen worden toch ook gemaakt van koeienvel?
En de vissen die we massaal uit zee trekken, laten we toch ook stikken op het dek,wie hoor je daar over?
Dat alles beter kan met het welzijn van dieren, ben ik helemaal mee eens, laten ze daar eens beginnen, maarja dan wordt het voor de consument duurder en dan haken ze af!
Vrijwel iedereen is voor een beter dierenleven, maar dan zonder meer hoeven te betalen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wat gefokt wordt in dienst van de mens en geen andere functie heeft dan de mens te voorzien in zijn behoefte is een vorm van zaaien en oogsten. Of dat nou organisch of vegetarisch is. Het blijft qua functie hetzelfde.

Of we onze ogen droog kunnen houden bij de manier waarop vervolgens de oogst wordt verwerkt bepaald dat we het accepteren of van walging uitsluiten.

Zodra er een goed of zelfs beter alternatief bestaat voor het doel waarvoor gefokt wordt is onnodig leed niet langer nodig. In die categorie zitten die nertsen wel. Er zijn ruim voldoende alternatieven.

Als we het over vlees hebben en wellicht daar vis tegenover zetten is het toch niet hetzelfde ding. Op het moment van dit schrijven zijn er gewoon geen goede aternatieven, laat staan, betere alternatieven voor vlees. Om die reden gaat de mens met oogkleppen voor gezellig door met vlees kopen, ik ook.

Daarmee ben ik het dan ook niet eens met de opmerking dat het hypocriet zou zijn. Want het is simpelweg een kwestie van vraag en aanbod en varieteit in alternatieve produkten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoezo zijn er geen betere alternatieven voor vlees? Die zijn er wel degelijk! De voedingsstoffen uit vlees zijn prima te vervangen door andere producten. Dit is goed tegen het dierenleed, de milieuvervuiling, het wereldvoedselprobleem en nog gezond ook. Dat lijkt me toch wel degelijk beter. Het enige wat misschien minder is, is de smaak, maar daarover valt te twisten.
Ik vind een nertsenverbod terecht. Maar dat wil niet zeggen dat ik voor het toestaan van de bio-industrie ben, als het aan mij lag werd dat ook verboden. Je moet ergens beginnen met verbieden. Ik vind bont een groter luxegoed dan vlees, dus ik ben het er wel mee eens dat het verboden wordt.

En wat vlees betreft, consumenten willen gewoon niet meer betalen voor een product dat door haast iedereen gebruikt wordt. Vlees is veel te goedkoop en daardoor is de productie verre van biologisch. Wat mij betreft komt er morgen nog een verbod op de bio-industrie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt kunstbont die je met het blote oog niet van echt bont kan onderscheiden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat het niet kan. Denkt dan niemand aan het leed wat onze kakmadammen en andere tuthola's wordt aangedaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat nertsenverbod is zeer terecht. de nerts is een solitair dier dat in holen leeft. hij moet nu zijn hele leven doorbrengen op gaas, in voortdurende stress, met meerdere dieren tegelijk. ga één keer daar kijken en je bent voor altijd tegen.
en o wat zijn die fokkers zielig. nou mooi niet; ze weten nu dat het over 10 jaar voorbij is. dan hebben ze dus nog ruim de tijd om op een andere broodwinning over te gaan. ik hoorde trouwens dat zo'n nertsenvachtje maar 30 euro oplevert. dat betekent dat die beestjes in de paar maanden dat ze mogen leven, maar voor 1 of 2 tientjes te eten krijgen, anders blijft er geen winst over. het teefje dat de nesteen grootbrengt leeft dan wat langer en kost dus ook meer. wat zouden ze te eten krijgen wat zo goedkoop is? destructiemateriaal?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
begrijp ik, maar ik zie dan niet wat het verschil is tussen deze nertsen en bijvoorbeeld varkens in de bioindustrie, dat gaat er echt niet anders aan toe.